Tuesday, December 15, 2015

Det giver mig et kick at give ting væk...

Det kan lyde skørt, men jeg elsker at give ting væk og smide ud. Jo mindre jeg har, jo mere fri føler jeg mig! Jo mindre jeg stræber efter at skulle have, jo mere overskud, glæde og frihed er der i mit liv.
I sidste uge gav jeg Brors barnevogn væk. Den blev givet til en ung mor, som ikke havde penge til en barnevogn. Jeg har lavet en gruppe på facebook for mennesker, der bor i min by, hvor folk kan dele med hinanden, låne af hinanden og give ting væk. Jeg giver ikke fordi, jeg absolut vil være et godt menneske. Til at starte med er det faktisk helt egoistisk, fordi jeg elsker den lethed, det giver, når ting ryger ud af mit hjem. Det at andre så bliver glade og får glæde af mine ting, det er bare en sidegevinst! Jeg elsker tanken om at dele og give videre. Jeg kan godt lide at tingene går i ring. Vi mangler jo ikke noget, og selvom jeg har givet børnenes tøj væk, når de er vokset ud af det, og har givet klapvogne og legetøj etc. videre, så er der alligevel altid kommet ting til os.
Verden har ikke brug for flere ting. Vi har brug for mere tid - Tid til hinanden, tid til at gøre de ting vi gerne vil, tid til drømme, tid til kærlighed osv. Når jeg giver mine ting væk, er der mindre at holde styr på, og jeg får mere tid til det, der er vigtigt for mig...

Glædelig jul!

11 comments:

  1. Jamen, hvor har du ret. Glædelig jul til dig og dine også.

    ReplyDelete
  2. Ja det er super rart at få ryddet ud og give videre- både venligboerne og julehjælpen og andre grupper på facebook efterlyser ting til folk der ikke selv har mulighed for at anskaffe sig- og når man så får ryddet op i alle de sager i hjemmet der skal holdes styr på- så er det altid en lettelse :-) Hvis man så ovenikøbet kan bidrage til at verdens ressourceforbrug minimeres og tingene slides op inden de genanvendes synes jeg der er lidt mere mening med vores konstante materielle forbrug :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er så godt med alle de gode initiativer.Det giver nemlig så god mening ikke konstant at producere nyt, men lade tingene være i omløb i stedet! Tak for kommentaren;o)

      Delete
  3. Du har så ret! Jeg øver mig.....
    God jul til dig og din familie, Lisbeth :-)
    Kh Ulla

    ReplyDelete
    Replies
    1. I lige måde Ulla;o) For mig har det også været en proces... Virkelig;o) Fra maximalist til minimalist. Jo flere børn jo færre ting;o)

      Delete
  4. Jeg har det på samme måde Lisbeth og har i stor stil givet væk, solgt og også smidt ud her i december hvor det særligt er kommet over mig (har dog altid selv holdt meget af det enkelte og langtidsholdbare i livet - men under vores hustag bor jo mange flere end blot mig...). Jeg har forsøgt mig med at bytte brugt uldbabytøj på økologisk rotation på facebook, hvilket er et fint initiativ, men der er bare ikke rigtig noget i rotation... men jeg tror vi vil se meget mere af den slags fremover. Det lider godt med den gruppe du har startet op i din by og jeg vil da lige kigge om ikke også vi har noget lignende her i Lyngby hvor vi mangler genbrugsbutikker med et bredere sortiment og indtag end tøj til de ældre damer... Hvor søren kommer man af med brugt godt legetøj, bøger, spil osv... Jeg har også tænkt mig godt om ift julegaveønsker og indkøb - vi har ikke brug for mere bare fordi der findes reklamer og kataloger!
    Glædelig jul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er også sikker på, at det bliver mere og mere populært at dele og give videre. Jeg synes der er en del grupper på facebook, hvor man kan give sine ting væk, sikkert også i Lyngby. Ellers er der også venligborgere flere steder, som gerne henter tingene, så de kan komme videre til flygtninge etc. Vi har en Blå kors i Humlebæk, hvor jeg gerne aflevere ting. Ja, jeg er også velovervejet, når jeg køber julegaver... Det er fint at være kritisk;o) God jul!!

      Delete
  5. Du har så meget ret ❤️ Jeg samler stadig mod til at give min mormors chatol videre eller male det... Øver mig i at skille mig af med ting - det er jo bare ting og ting er fyld.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!