Wednesday, March 25, 2015

Brændenælde- Urteskole #1

En ny lille ting her på bloggen er, at jeg løbende vil fortælle lidt om de forskellige urter, vi bruger hjemme hos os - i madlavning, til at drikke etc.
Jeg har tidligere fortalt, hvordan vi i sensommeren sidste år plukkede gyldenris, som vi tørrede i bryggerset. Du kan læse indlægget her.

I dag vil jeg fortælle lidt om brændenælder.
Sidste forår tog vi handsker på og gik ud og plukkede bunkevis af brændenælder. Da ungerne og jeg stod der og plukkede, kom mange mennesker forbi og spurgte, hvad vi havde gang i. Vi tager naturens gratis glæder, svarede vi! Dem er der massere af, hvis man bare åbner øjnene.

Nu er det igen tid til at komme ud og plukke brændenælder, og som I kan se, har vi nu kun en halv krukke tørrede brændenælder tilbage, så det er på høje tid!

Brændenælde har en masse fantastiske egenskaber, og kan bruges så snart de første skud er over jorden.
Brændenælde er rig på jern, C-vitaminer og A-vitaminer, virker bloddannende og blodrensende, og urten er god til at få forårsforkølelser hurtigt af vejen eller holde forkølelsen helt væk! Det siges også, at brændnælde er god i forhold til mælkeproduktionen hos ammende mødre.

Vi bruger både de friske og tørrede brændenældeskud. De friske skud kan bruges i retter som supper, i nudel-retter, på pizza, skuddene kan svitses eller bruges, som man ville bruge spinat og de tørrede skud kan bruges i bagværk, pandekager etc.

Jeg drikker det primært som te, og jeg giver det også til børnene. Bror på 11 måneder, kan rigtig godt lide brændenælde-te, og jeg drysser også ofte lidt tørret brændenælde ud over hans mad.
Når jeg laver te, koger jeg ca. halv liter vand om aftenen og hælder det lidt nedkølede vand (ca. 90 grader) over en lille håndfuld tørret brændenælde, lader det trække natten over, sier det og drikker i løbet af dagen. Skal det gå hurtigt, laver jeg bare en kop med tefilter i, og drikker det med det samme.

Når du nu også skal ud og hente de SUNDE brændenælder, så HUSK handsker og pluk kun langt fra veje, trafik osv.

God fornøjelse!!!

Det er i øvrigt en god idé at opbevare brændenælde mørkt og i en lufttæt beholder. På den måde bevarer man bedst vitaminerne og mineralerne, men det ser da finest ud i glas... I hvert fald på billeder...


6 comments:

  1. Fedt indlæg Lisbeth - jeg skal lige have det skåret úd i pap! De skud du tørrer, kvaser du dem i en morter eller blot hakker med en kniv???
    kh Libbie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går faktisk helt af sig selv, når de er tørre. De smuldrer nærmest. De større stykker klipper jeg med en saks...;o)

      Delete
  2. Sikke et fint indlæg.. Vi bruger også selv læssevis af brændenælder, men har endnu ikke selv plukkede og tørrede. Jeg tror dette må afprøves i løbet af foråret. Hvordan griber du selve tørringen an?

    Kh Maria Ranch

    ReplyDelete
    Replies
    1. De hænger på en tørresnor i mit bryggers.

      Delete
  3. Fedt med urteskole:-) Jeg er også nysgerrig på hvordan du griber tørringen an ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg hænger dem på en tørresnor i mit bryggers;o)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!