Tuesday, March 17, 2015

Alma og kreativiteten...


Her er lidt af de seneste tegninger min søde 11-årige Alma har lavet. For noget tid siden blev hun udvalgt til et talenthold for børn på kunstmuseet Louisiana. Hun skal begynde på fredag, og jeg er så stolt af hende!
Det har givet hende et stort selvtillidsboost, at hun har fået en af de få pladser. Folkeskolen mangler virkelig at give børn kunstneriske og kreative udfordringer. Alma savner det i sin hverdag, fordi det at tegne og være kreativ er så stor en del af hendes liv. Skolen fylder rigtig meget. Efter min mening er hendes dage blevet alt for lange efter den nye skolereform er trådt i kraft, og selvom hendes lærere er super søde og kompetente, så er der slet ikke resourcer til at give børnene mulighed for at udvikle deres kreativitet. De kreative fag, som efter min mening er fuldstændig lige så vigtige som matematik og dansk, fylder alt alt for lidt på skoleskemaet.
Det er virkelig synd og skam, for jeg tror på alle måder, at Danmark har brug for kreative og innovative unge mennesker i fremtiden! Nu bliver jeg aldrig politiker, men der er godt nok et par ting, jeg gerne ville ændre, hvis jeg kunne!

Hav en dejlig tirsdag!

9 comments:

  1. Hun er så dygtig din store pige <3

    Kram

    ReplyDelete
  2. Hun er virkelig dygtig, hold da op. Godt hun har fået en plads, for desværre er der rigtig mange der stopper med at tegne omkring hendes alder. Jeg er helt enig i din betragtning om skolereformen. Desværre er det også så svært for lærerne at de går ned med stress på stribe eller flygter. Min dreng i 8. har fået nye lærere i alle fag det sidste skoleår. Han lærer intet mere. De nye ved ikke hvor dygtig han er, så kan de jo heller ikke udfordre ham. Og de kan desværre heller ikke nå at forberede sig. Forhåbentlig bliver det bedre med den nye overenskomst.

    Kh.
    Anne-Marie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor er det bare synd for din dreng. Alt for hårdt med nye lærere i alle fag. Mine har beholdt alle deres lærere, men jeg synes bare dagene er alt alt for lange. De startede så fint ud med gymnastik flere gange om ugen... Det er der ikke længere. Jeg er rigtig glad for mine børns skole, men jeg håber også, at der sker lidt....

      Delete
  3. Helen Lindskov LarsenMarch 17, 2015

    Du har helt ret i Lisbeth K. Hammer, at de kreative eller praktisk musiske fag fylder for lidt i folkeskolen, hvor det at sætte faglige mål (-i de boglige fag) og nationale test fylder ALT for meget i den nye folkeskolereform. Men, vi skal også huske som folkeskolelærere at der med den nye skolereform INTET til hinder er for, at man i de understøttende undervisningstimer, i de faglige fordybelse timer (-lektiecafe) og i håndværk og design, fordyber sig i: Design processer, kunst historie og praktisk musiske processer generelt. Det er sådanne processer der giver de fleste børn en generel glæde ved at lære og at udtrykke sig. Har man fanget børns glæde ved at lære - ja så kommer de faglige mål af sig selv på side linjen, siger min erfaring mig - :-)

    ReplyDelete
  4. Luna NordlysMarch 17, 2015

    Jeg tror på, at kreativiteten vil fremme læringen i alle fag. Det er vigtig at være motiveret og drevet af lyst for at lære noget. Jeg synes det er kritisabelt mange af de tiltag som følger med skolereformen og nogle af dem er lavet ud fra simple regnestykker, som ikke har noget med virkeligheden at gøre. F.eks. at desto flere timer børnene går i skole tilsvarende mere vil de lære. Jeg er selv lærer på en steiner skole. Min oplevelse er, at det gælder om at se barnet der hvor det er, og bygge bro mellem læring og det allerede tillærte. Der er en kæmpe frygt for, at vi ikke 'er gode nok'. Jeg tror vi kommer længst med hele mennesker, som er støbt af lyst og glæde og ikke af en frygt for ikke at slå til. Så sort hvidt er det jo ikke, men selve fundamentet skal være bygget af tillid.
    Jeg beundrer virkelig Almas flotte billeder og det er vildt at se hvor meget hun har udviklet sig. Dejligt for hende, at hun skal være med i Louisianas talenthold. Lykønskninger til hende.

    ReplyDelete
  5. Hvor er hun talentfuld. Hendes tegninger minder mig om en kunstner, som jeg ikke kan huske navnet på nu - men hun maler også meget smukke billeder, ligesom din datter.


    Kh
    Anna

    ReplyDelete
  6. Meget dygtig datter du har og stort tillykke med hende :-)
    Endelig lad hende fortsætte, jeg startede selv med at være kreativ på samme måde og kom frem.
    God aften og hilsner til Alma.

    ReplyDelete
  7. Hold nu op hvor er hun dygtig din datter. Havde virkelig ikke forestillet mig at det var en pige på 11 år, som havde lavet disse smukke tegninger. Vil hun mon sælge af dem? Ingen tvivl om, at hun kommer langt, hvis hun vil gøre mere i kunsten :)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!