Thursday, December 4, 2014

Julegaver og nogle tanker om legetøj...

For en gang skyld har jeg fuldstændig styr på julegaverne. Jeg har allerede købt de fleste, så jeg mangler kun lidt til Alma.
For nemheds skyld, har jeg lavet en ønskeseddel på pinterest, så familien kan finde alle ønskerne der.
Vi køber ikke voldsomt dyre gaver til børnene og budgettet er på maks 500 kroner pr. barn. Bror er jo kun 7 måneder nu, så han får nok kun gaver af familien.

I forhold til gaveønsker til børnene, så får de generelt ikke plastiklegetøj. Storm har plastiklegetøj i form af lego og Martha har nogle sylvanian-dyr, men det er også det eneste plastiklegetøj, jeg kan leve med.
Jeg er hysterisk i forhold til skidt kemi, men det er ikke kun det, det handler om og trælegetøj kan desværre også indeholde en masse skidt (de ting jeg viser her er dog fri for kemikalier, formaldehyd etc.).
Jeg vil rigtig gerne give mine børn lidt men godt, og jeg vil gerne give dem noget legetøj, som opfordrer til en fantasifuld leg.
Martha har ikke sit eget værelse. Hun har tre kurve med legetøj, der tilhører hende, så det er meget begrænset, hvad hun har. Hun er vanvittig god til at lege og har altid været det. Ofte er det ikke mængden af lyserødt plastik, der afgør om børn kan lege godt. Snarere tværtimod. Der er rigtig mange børn, der har rigtig svært ved at lege. Det handler naturligvis om meget mere end legetøj, men for mig er leg noget af det vigtigste i et børneliv, så at give børn legetøj i ordentlig kvalitet, er for mig vigtigt. Børn lærer sig selv at kende og udvikler sig gennem leg. De bearbejder oplevelser og indtryk gennem leg, så det er så vigtigt, at give dem legetøj, som opfordrer til kreativitet i legen. Meget legetøj i dag opfordrer ikke til kreative lege. Det er så udførligt lavet, at det nærmest ikke behøver et barn, for at lege. Et batteri i og det kan underholde sig selv indtil batteriet slipper op!
Marthas yndlingslegetøj er et legetøjs-komfur. Hun har ikke haft alt muligt legetøjs-mad til. Hun har haft kastanjer, uldkugler, gryder og pander, og det fantastiske ved kastanjer og kugler af uld er, at de kan være alt mellem himmel og jord. De mest simple ting opfordrer til den mest kreative leg!

Hvad skal dine børn have i julegave?

Du kan se min ønskeliste og blive inspireret på pinterest her!

Indlægget er ikke sponsoreret!




1. Drikkedunk fra Klean Kanteen.  2. Hjemmefutter Filiokus.dk. 3. Modellervoks ökonorm. 4. Hue Disana. 5. Stabeltårn Grimms fra Purebaby. 6. Dukkehus Fra Goldrabe.de. 7. Stockmar farver fra Solspejlet.dk. 8. Brandbil Debresk fra Solspejlet.dk 9. Væv fra Hans-natur.de. 10. Grimms babylegetøj fra Hans-natur.de 11. Stor regnbue fra Grimms fra Hans-natur.de 12. Trædyr fra Ostheimer til bondegård. 

9 comments:

  1. Jeg kunne ikke være meget mere enig med dig, jeg sætter også en stor ære i at mine børn har legetøj af god kvalitet som inspirere dem. I år får Lea på 5 sit største ønske om et skrivebord opfyldt det har hun faktisk snakket om i næsten et helt år. Jonathan på 11 mdr skal have en træbrandbil og en ny sengerand - tror dog at brandbilen har størst interesse. Ellers plejer jeg også lave noget selv i år har jeg strikket en poncho og syet fe vinger til Lea og de hjemmelavede gaver er ofte mere populære end de købte. Tak for inspirationen. Kh Maja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lyder som nogle gode gaver!! Jeg laver også selv lidt gaver, hvis tiden er til det... Det har den ikke helt været i år;o) Glædelig jul!

      Delete
  2. Jeg er SÅ enig med dig ! Jeg hader virkelig lyserødt plastic helvede, med batterier og des lige. Min side af familien er helt med på mine ønsker til børnene, det er straks værre med min mands side. De synes vist jeg er lidt hysterisk, hvor jeg mere mener jeg er æstetiker ! Når det er sagt, så oplever jeg faktisk også at plastic legetøj kan være helt glimragende, man skal bare lede lidt efter det lækre. Fx har Edith en postmand Per bil, men Per og katten Emil som figurer, Det hele er i plastic, men af den kvalitetslækre slags, synes jeg. Hun lege rigtig meget med det, blandt andet sammen med plain træklodser.

    Aj, er sgu lige nødt til at komme med et eksempel mere. Edith fik en plasticdukke til sin et års fødselsdag af sin farmor. Det var sådan en med et virkelig uhyggeligt ansigt og hårdt stinkende plast. Og så med pink syntettøj. På mærkværdig vis forsvandt dukken lige så stille. I år har jeg købt en Rubens barn dukke til hende. Andrea havde også sådan en som lille, og hun har den faktisk stadig her som 10 årig, fordi den er så god at putte med..

    Det blev en lang smøre - fine ting på din ønskeliste, og ih hvor synes jeg det er dejligt du blogger lige igen :)

    KH Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt at høre Maria!! Her må jeg erkende, at plastik bliver faset ud med tiden, når de får noget. Vi har valgt, at vi primært ønsker legetøj som det jeg viser her... De fleste i vores familie er helt med på det, så det er sjældent, at vi får noget, der ikke er lige i øjet. Martha fik sidste jul en plastikdukke, som hun desværre ikke var vild med. Hun var nærmest bange for den og den skulle sidde i et skab, så hun ikke kunne se den;o) Nå, men jeg har lavet en liste med ønsker til de større.....;o)

      Delete
  3. Jeg har det på samme måde. Dog synes jeg det kan være svært at slippe udenom plasticlegetøje når familien kommer slæbende med det. Derfor har jeg de sidste år været meget på forkant med at komme med konkrete og brugbare ønsker og tilbud om at købe gaverne for folk. Det har hjulpet en del. Vores drenge har lige haft fødselsdag og de fik kun ganske få legesager og derudover bøger, puslespil og tøj. Men nu nærmer julen sig og jeg er lidt på bar bund igen hvad angår ønsker. Hvad får din Storm i julegave?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag fik lige lavet en idé-liste til de større børn også. Storm får primært rollespilsvåben, da det er det helt store lige i øjeblikket!

      Glædelig jul!

      Delete
  4. Viser du ikke hvad dine børn fik? :). Hilsen Anne

    ReplyDelete
  5. Viser du ikke hvad dine børn fik? :). Hilsen Anne

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!