Thursday, December 18, 2014

Dejlige december...

Jeg elsker december og julen. Jeg elsker vores stilfærdige eftermiddage, hvor jeg hygger med børnene, vi hører julemusik og snakker om vores dag ved spisebordet.
December er en dejlig måned!
Selvom december er en dejlig måned, så oplever jeg altid, at mine børn er anderledes, end de plejer at være. Forventningerne, julearrangementer og stemningen gør, at de er lidt mere trætte og lidt mere pirrelige, end de plejer. Martha har holdt en del fridage fra børnehaven, fordi hun bare har været for træt og har trængt til det, så det er rigtig heldigt, at hun kan blive hjemme, når hun har behov for det.
Vi holder fast i rutinerne, sengetiderne osv., men alligevel er børnene mere trætte end sædvanligt. Jeg forsøger at komme det i møde, ved ikke at stille for høje krav. Sørge for rolige eftermiddage og holde Martha hjemme fra børnehaven en dag om ugen. Mængden af julearrangementer har vi også sat betydeligt ned og for første gang nogensinde, har jeg klaret de fleste julegaver i november. December skal nemlig være dejlig og ikke alt for stressende.

Nu kan julefreden snart sænke sig...

Har julefreden sænket sig hjemme hos dig?

8 comments:

  1. Hvor lyder det dejligt at I tager den lidt med ro. December kan hurtigt blive stressende - og tager jo unægteligt noget af julehyggen.

    Stort kram til Jer alle <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Præcis;o) Nu har vi alle ferie, så nu kan hyggen for alvor begynde... Håber i får den dejligste jul i NZ:o)

      Delete
  2. Det lyder vel nok dejligt :-).
    Men nej, her har julefreden ikke helt sænket sig endnu.
    Vores unger har fødselsdag hhv d. 30. november og 16. december. Og deres fætre hhv. den 28. november og 4. december, så der er meget at gøre med fødselsdagsfejringer i decemberdagene. Det er jo hyggeligt, men af og til næsten svært at nyde alle festlighederne 100 % når det falder sådan oven i hinanden.

    I år arbejder jeg for første gang i tre år ude. Ellers har jeg de seneste tre år arbejdet hjemmefra.
    Vi kan godt mærke, at roen ikke helt er den samme, når begge forældre er på farten 8-16 hver dag. De lange hyggelige eftermiddage er pludselig korte og levner mest bare tid til madlavning og hverdagsforberedelser.

    Men fra i morgen er der ferie :-). SÅ skal der hygges :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det ken jeg godt forstå! Jeg føler mig også meget priviligeret, at jeg er her hjemme... det giver ekstra ro. Tillykke med dine børn og glædelig jul!

      Delete
  3. Hei.
    Vi merker også at barna er trøttere nå i desember, mørke dager og mye aktivitet på skole og i barnehage. Hos oss har de små fri fra barnehage mandager, men nå i desember har de fått flere fri dager hos oss også. Det er så deilig å la dagen bare komme, uten plan og forventninger.

    Masse gode ønsker til deg og din skjønne familie. Klem Anne Bente

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Anne Bente!
      Dejligt at dine børn har kunnet holde fri lidt mere end sædvanligt!

      Glædelig jul!

      Delete
  4. Åh ja, de er brugte! Som min søn sagde en dag på vej til børnehave: jeg vil bare sidde stille derhjemme og få lidt ro i mit hovede! Og det fik han. Hvor er det søde krybbespil fra?

    ReplyDelete
  5. Det er dejligt at I har de muligheder med de mange fridage. Det kunne min mindste sikkert også godt have haft brug for ind i mellem. Jeg synes faktisk, at december kan være ret svær for hende at komme igennem. Det der med udsigten til pakker og den neverending strøm af potentielle gaveønsker og forventningen om, om man måske får det. Det er svært.
    De får lov at se julekalender og det betyder, at de kommer en halv time senere i seng hver aften i december, det fordrer heller ikke noget godt for den lille.
    Men det hele er jo bundet op på prioriteringer. Jeg kunne jo vælge anderledes, men jeg er ikk sikker på, at det ville fungere i vores familie. Deres klassekammerater ser julekalender osv. Og vi kan jo ikke så godt aflyse julen. Vi elsker den jo også....
    Bare man er godt forberedt. Jeg har ikke været lige så god i år som jeg plejer.... Men nu er vi da heldigvis næsten i mål... ;-)
    God jul til jer også....

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!