Monday, December 29, 2014

8 måneder i slyngen og noget om en sensitiv baby...

Den 23. December blev Bror 8 måneder. Jeg ved godt, at det er lidt af en kliché, men hvor er tiden blevet af? Han er så stor. Han vejer over 10 kilo, han kravler og piller ved alt, og han griner rigtig meget! Han er noget af det sødeste og sjoveste, og vi er alle sammen fuldstændig forelskede i ham her hjemme...
Det der er så vidunderligt ved at have mange børn er, at jeg oplever 4 helt forskellige personligheder udvikle sig for øjnene af mig. Jeg undres hele tiden over at fire børn, der kommer fra det samme sted, kan falde ud så forskelligt!
Jeg er selvfølgelig vokset med opgaven som mor. Forstået på den måde, at jeg er blevet bedre og bedre til at læse mine børns signaler. Storm var en meget sensitiv baby, men jeg havde svært ved, at finde ud af, hvornår han fik nok og skulle skærmes.

Lige fra fødslen kunne vi se, at Bror var af samme støbning som Storm. Han var fra begyndelsen meget observerende, sov korte lure, sov aldrig mere end 5 minutter i barnevogn og kiggede meget intenst på alle omkring sig. Jeg havde ham med i legegruppe, da han var 5 måneder, og en mor bemærkede, at han så meget ældre ud, end han var. Ikke fordi han var større, men fordi han så nøje studerede de andre børn. Han er som Storm virkelig udadvendt og nysgerrig og meget interesseret i andre mennesker, men han har fået lov til at være 'velcro-baby', som jeg vil kalde det. Han har boet hos os i slyngen i de måneder, han har levet. I slyngen har han sovet bedre lure, han har været tryg og har fået varme og nærhed. Jeg er sikker på, at jo mere nærhed og jo mere accept de sensitive børn får, jo nemmere bliver det for dem senere i livet. Jeg har lyttet til hans behov for at være tæt på, og jeg har ikke haft ham med rundt til ret meget. Det har været tydeligt for mig, at han ikke har magtet for meget uro, hvilket nok er naturligt, når man er barn nummer 4. Der sker jo altid noget hjemme hos os!

Nu er han så otte måneder, og han tilbringer stadig meget tid i slyngen.
Nu hvor han er blevet så tung, kommer han om på ryggen indimellem, men i starten hyggede han i strækviklen på maven hos mig eller sin far. Jeg nyder det så længe, han hr lyst til at være tæt på, for ja... Tiden går så hurtigt!

Her er han... Et billede fra da han var en uge gammel og et billede fra i går...



20 comments:

  1. Dejligt og kærligt indlæg. Det er så dejligt at du skriver lidt mere igen. Du er yndlingsbloggeren nr 1. Et forbillede, som inspirerer på mange områder. Rigtig godt nytår!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor er det dog rart at høre;o) Virkelig dejlig kommentar, som gør mig så glad;o)

      Delete
    2. Og godt Nytår til dig også!!

      Delete
  2. Hvor er han en fin lille dreng Godt nytår til dig og din fantastiske familie

    ReplyDelete
  3. Så dejlig, - du har nogen meget kønne børn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ih tak;o) Det synes jeg jo også, men jeg er jo også moren;o)

      Delete
  4. Hvor ser han skøn ud :-) Vi har også et meget sensitivt barn. Hun boede også i vikle og meitai i den første lange tid. Hun er stadig meget sensitiv med stor brug for ro, struktur og "alene-tid". Hun er præcis ligesom sin mor ;-) Lillesøster er knap så sensitiv, men boede alligevel meget i viklen som lille og i slyngevuggen. Bæredimser er altså guld værd, når man gerne vil give sine børn en masse nærhed og tryghed. Skønt at I er så gode til at se børnenes personlighed og agere derefter :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg kunne heller ikke leve uden diverse bæredimser... Storm har også virkelig brug for fast struktur. Noget, der er lidt af en øvelse for mig. Jeg er også selv meget følsom og det hele hænger jo sammen;o) Godt nytår og tak for kommentaren!!

      Delete
    2. Har du i øvrigt læst den bog der hedder 'Særligt sensitive børn' af Elaine Aron? Den er ret fin. Kan i hvertfald genkende både mig selv og mine børn i bogen omend jeg ikke er så vild med at putte i kasser...;o) Det er dog altid rart med inspiration og gode redskaber.

      Delete
  5. Det er en ordenligt guldklump at have bærer rundt på. Ser hyggeligt ud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det;o) Han er ved at være tung, men jeg er i træning;o)

      Delete
  6. Dejligt at se hvor meget du tager dig af dine skønne børn, også som slyngebørn.
    Min egen datter, nu voksen og har bloggen "En verden af kunst" hende bar jeg tæt på mig som et afrikanerbarn til hun var ca. 3 år, ligesom jeg ammede hende ligeså længe. Tror det har gavnet meget.
    Hun har også altid været lidt sensitiv og jeg værner stadig om hende og skærmer hende så godt jeg kan.
    Ro er det bedste for sensitive mennesker.
    Min datter elsker at være kreativ og sidde roligt og pusle om det hun har gang i.
    Bliver spændende at følge dig og dine børn og se hvordan det vil gå dem og hvordan du vil tackle det.
    Jeg har arbejdet meget med mennesker af forskelligt sind og det siges, at vi hver i sær fødes med et temperament, nogle sensitive, andre i fuldt vigør.

    Ønsker jer et godt nytår og alt godt frem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor lyder det dejligt! Jeg er sikker på at det har gavnet hende. Hun har kommenteret indimellem. Nu må jeg få tjekket hendes blog;o) Tusinde tak for kommentaren. Godt nytår!!

      Delete
  7. Vidunderligt!!
    Hvordan kommer du Bror om på ryggen? Er det en Mei Tai?

    Stort kram herfra Camilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er en mei tai;o) Den er virkelig super til en lidt større baby. Jeg tager ham på skuldrene og får ham ned i den oppe fra. Må simpelthen lave et indlæg hvor jeg tegner og fortæller;o) Det kommer snart!!

      Knus

      Delete
  8. Kære Lisbeth

    Det er jo som at læse om min Askil. Sådan var det også de første måneder af hans liv. Og jeg havde egentlig ikke troet, at et udadvendt barn også kunne være sensitiv. Men det lærte jeg. I dag - hvor han er på vej mod de 2 - er han vokset fra det med at være sensitiv. Måske har en tryg start givet det? I hvert fald var strækviklen vores - og hans - redning.

    Kh
    Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er sikker på at en tryg start har meget at sige!! Martha er også en følsom pige, men noget mere skrap og robust end sin storebror. Tror det er fordi hun fik lov til at blive hjemme i mors skørter til børnehavealderen;o)

      Delete
  9. Det lyder som en beskrivelse af min Lucas på snart 1 år :) Han brugte det første halve år i en bæresele, derefter kunne min ryg ikke. Får jeg endnu et sensitivt barn jeg skal ud og investere i nogle bedre bæresele og slynger det er helt sikkert. :) Hvor ser han i øvrigt skøn ud ham Bror. Det er min første gang her på bloggen, men tror da lige jeg læser nogle flere indlæg og melder mig på som fast læser :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du skal være hjertelig velkommen! Tusinde tak for kommentaren;o) Jeg tror alle børn har godt af at blive slæbt rundt på... Hvis mors ryg altså kan holde til det;o)

      Godt nytår!

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!