Thursday, March 13, 2014

Lidt fra weekenden og lidt om Marthas børnehave...





























Lidt billeder fra sidste hyggelige weekend, hvor jeg lærte 3 søde jyder og en fynbo at sy dukker. Jeg underviste i min datters børnehave, og det var en rigtig god weekend!

Billederne viser også, hvorfor vi er så glade for Marthas børnehave. Der er en hel særlig stemning der, som jeg aldrig har mødt i andre børnehaver. Der er hjemligt og hyggeligt, de sødeste mennesker, som gør rigtig meget ud af at gøre det til et dejligt sted for børn. Hvis der er noget jeg nyder, så er det at aflevere min datter i børnehaven. Jeg får altid lyst til at blive! De andre forældre har det vist også sådan for i børnehavens lille hyggelige køkken, hvor der dufter af urtete og hjemmebagte boller, sidder der gerne 3-4 forældre med deres børn på skødet, drikker dagens anden kop kaffe og sludrer om stort og småt. I børnehaven er der kun plads til 30 børn, og det er lidt af en luksusbørnehave, hvor der altid er tid til gode snakke og debatter blandt forældre og pædagoger. Nogle af de mest inspirerende samtaler, har jeg med pædagogerne, og jeg synes det er fantastisk, at mærke hvor meget de brænder for deres arbejde!

I Steinerpædagogikken er en af tankerne, at de voksne altid laver noget nyttigt, som inspirerer børnene til leg og til livet. De gør de samme ting, som vi gør i et hjem: laver mad, stryger, vasker, gør rent osv. børnene deltager i det omfang de formår.
I en Steinerbørnehave er der sjældent en legeplads, som man ser i almindelige institutioner med rutchebaner, klatrestativer osv. og det er der også tanker bag, for hvad kan voksne egentlig lave på en legeplads andet end at sidde og observere børnene? I en Rudolf Steinerbørnehave er der en rigtig have, med blomster, græs osv. Naturligvis er der også en sandkasse og et par gynger og træer der kan klatres i, men det er vigtigt, at det er en have, hvor de voksne kan luge, plante, feje og gøre alt det, som man ellers gør i en have. Børn spejler sig jo i os voksne, og efterligner det vi gør, og jeg finder det så værdifuldt, at der netop er fukus på det, som vi har en tendens til at glemme i vores travle liv. Nemlig hvor vigtigt det er, at vores børn deltager i alle de vigtige ting, som ruster dem til livet, giver dem selvtillid og viser dem, at de ikke kan undværes i fællesskabet.

Bor du i nærheden af Rudolf Steiner børnehaven i Humlebæk, så skynd dig at skrive dine små børn op!

7 comments:

  1. Uh ja, vi er altså heldige, er vi! Så skønne børnehaver... Gider der var flere af den slags til alle landets børn! :-)
    Skønne billeder, som altid!
    Kh Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vi føler os meget heldige med det sted;o)

      Delete
  2. Hvilken dejlig børnehave. Man får jo lyst at flytte ind der lige med det samme!
    Det må være godt at være barn der.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, ikke... Har det præcis sådan, når jeg kommer ind af døren;o)

      Delete
  3. Lige siden jeg første gang besøgte min kusines Steinerbørnehave i Odense (og der var jeg altså omkring 13 år gammel), har jeg sagt til mig selv, at sådan et sted skal mine børn også gå en dag. Det ser rigtig dejligt ud :) Er vild med tanken om, at børnene skal lære af de voksne - jeg kan da selv huske, hvordan jeg som bitte purk kopierede min mor i et væk; mine forældre har endda billeder af hvordan min mor ammer min lillesøster, mens jeg ammer min dukke, haha :D

    Og FEDE dukker for resten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Ja, det er så herligt hvordan børn efterligner, så det er ret godt at gøre noget, som også er efterlignelsesværdigt;o) God weekend!

      Delete
  4. Kære Lisbeth
    Tak for en skøn weekend. Det kan kun anbefales at tilbringe en weekend i dit skønne og kyndige selskab! Her hjemme blev dukkebarnet vel modtaget, og jeg (og de unge damer) glæder sig allerede til at komme i gang med endnu et dukkebarn.
    Kh Stine

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!