Tuesday, February 4, 2014

Spar på vandet og på tøjet...


Jeg ved at mange har ventet i spænding og i eftermiddag, vil jeg afsløre vinderen af konkurrencen om en vandbesparende vaskemaskine fra Electrolux

Tak for tålmodigheden, den store deltagelse og alle de gode bud på hvordan man kan spare på vandet!

Herhjemme har vi næsten nået vores målsætning om at spare 20% på vores vandforbrug. Vi var i forvejen meget bevidste om vores vandforbrug, men der er jo alligevel altid plads til forbedringer.




Vi har blandt andet:

-Taget endnu kortere bade.
-Vasket vores tøj mindre og fylde vaskemaskinen helt op.
-Vasket på korte programmer i både vaskemaskine og opvaskemaskine.

En af de helt store syndere i forhold til vandforbruget, fik jeg ikke skrevet så meget om i det første indlæg, fordi det mere handler om vandforbruget på globalt plan. Det handler desværre om vores tøjforbrug.
Vi danskere er nogle af de mest tøjforbrugende i verden, og vi er dem i Skandinavien, som køber mest tøj. Det kræver svimlende mængder af vand at producere tøj, og modeindustrien er en af verdens værste forurenere. Med de bunkevis af modeblogs og blogs der opfordrer til forbrug, kan det indimellem ærgre mig, at der ikke er større fokus på, hvad det betyder for miljøet, at vi forbruger de store mængder af tøj. Jeg mener ikke, at vi skal gå i gammelt grimt tøj, men en større bevidsthed omkring tøjindkøb, genbrug og miljøet må være vejen frem. Hvor fyldte skal vores og vores børns klædeskabe være? Hvor meget har vi egentlig brug for? Det er selvfølgelig et individuelt valg, men desværre er der ikke ret mange mennesker, som tænker på miljøet, når de køber tøj. Den store udfordring er, at vi under finanskrisen er blevet opfordret til at forbruge, men det har desværre nogle kedelige konsekvenser for miljøet, når vi køber og forbruger tøj på den måde, som vi gør i dag.
Vi kan alle sammen gøre noget!

-Vi kan købe mere bevidst.
-Vi kan genbruge.
-Vi kan sælge vores børns tøj videre, når de ikke kan passe det længere.
-Vi kan stille krav til producenterne om, hvilke stoffer der skal bruges i tøjindustrien. (Gang på gang hører vi om de helt store mærker, som udleder giftige kemikalier i vores vand. Det bliver de desværre ved med, så længe vi køber deres varer.)
-Vi kan købe bæredygtigt.

Den helt store udfordring er, at tekstilarbejderne i de fattigste lande er dybt afhængige af efterspørgslen, men jeg mener alligevel, at vi må stille høje krav til producenternes standarter.

I hjemmet kan vi også spare endnu mere på vandet i forhold til vores tøj. Rigtig mange mennesker vasker deres tøj for meget og forkert. Vi kan vaske ved lavere temperaturer og sørge for at dosere vaskepulveret rigtig. Mange doserer ikke deres vaskemiddel korrekt. Her er en lille guide fra Politikens Lørdagsliv  til hvordan vi vasker vores tøj miljøvenligt.


Som sagt bliver vinderen af den vandbesparende vaskemaskine fra Electrolux afsløret i eftermiddag....

8 comments:

  1. Dejligt indlæg Lisbeth. Du har virkelig læst på lektien :)
    Jeg har en "bekymring" omkring alt det her spare halløj (ikke ment negativt) men mange siger at vi sagtens kan vaske alt på 30 grader. At vores vaskemaskiner er så gode og vaskepulver ligeledes bakteriedræbende MEN den anden dag hørte jeg i radioen at hvis vi ikke vasker vores undertøj på minimum 60 grader kan vi få tarmsygdomme fordi bakterierne i undertøjet simpelthen overlever ved 30 grader!!! Gulp jeg synes det er klamt og vasker altså stadig håndklæder mv på 60 grader og 1 gang om ugen får maskinen kørt en 95 grader koger for at få bakterier ud af maskinen! Min far som er elektriker har været ude og ordne mange maskiner som simpelthen havde et lag "slam" siddende bag på tromlen af maskinen, slam som ikke kommer væk fordi mange ikke koger maskinerne, med slam mener jeg gammel sæberester, hår, fnuller mv. Det er jo også logisk når man tænker på hvordan sæbeskuffen kan se ud....

    Hvad tænker du om det eller andre der har en mening?????!
    kh Libbie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg vasker også undertøj, karklude og håndklæder ved 60 grader og alt andet ved max 40. Børnene har rigtig meget uldtøj og det skal jo ikke vaskes ret ofte... Har ikke lige hørt om det problem du nævner før... Har haft en elektriker og se på vores maskine for nogle måneder siden- da Storm havde haft sten i lommerne, som var kommet ind under tromlen;o) Han sagde ikke noget om 'slam';o) Men selvfølgelig bliver de beskidte med tiden... Har ikke lige tænkt over det tidligere...

      Delete
  2. Inspirerende!
    -Får rigtig meget lyst til at gøre noget mere ud af at spare på vandet!
    Herhjemme bliver der jo vasket en del vaske tøj, sådan er det med 5 børn. Men vi gør som dig og fylder vaskemaskinen op (det er let;-)).
    Jeg gør også rigtig meget i genbrug, både tøj og ting. Jeg synes det er en let måde at være miljøvenlig på og så sparer man jo en masse penge.

    Mvh Cecilie
    http://blog.fashionmom.dk/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det nemlig. Jeg elsker genbrug... specielt elsker jeg gammelt fint tøj- så er jeg også sikker på at ingen har det samme som mig;o) Det er længe siden jeg har kigget ind hos dig... det må jeg gøre om lidt.

      Delete
  3. Uuuh de sidste 3-4 år har jeg været til ca. 2 årlige bytte-komsammener med en masse tøser (damer ;-) - og så sælger vi tøj fra 5-100 kr - men helst bytter vi - og det er en fest uden lige! :-)
    Efterhånden består mit tøj 80% af tøjbyttetøj - og så nyder jeg en gang i mellem at købe et rigtigt nyt stykke tøj ;-)
    Det kan varmt anbefales!!!
    Kh Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lyder simpelthen så hyggeligt! Har dog så lidt tøj, at jeg faktisk aldrig har noget at bytte...;o) Du skulle se mit skab- det er næsten tomt... Det jeg har er jeg glad for og bruger hele tiden. Men børnene har mere, så det kan jeg måske bytte med...;o)

      Delete
    2. Altså man må også godt komme uden tøj eller kun med få stykker ;-) Faktisk har jeg altid en lille sæk stående, som jeg samler sammen i, og tit sker der jo også det at der kommer "fejlkøb" med hjem fra tøjbytte, men det betyder ingenting, for man har som oftest ikke givet ret meget for det, og det ryger bare med næste gang igen ;-)

      Delete
  4. Hello,
    I have just come across your blog and how I have enjoyed looking at some of your past posts. I love the dolls. Do you make them to sell? I also very much enjoyed looking at the group of photos from the previous year. There is one photo of a half-timbered house that looks very much like the house my grandmother's sister lived in years ago, near Svendborg. We were fortunate enough to be able to visit the house some years ago on a trip to Denmark. The current owners invited us inside, shared a very old framed picture with us that had belonged to my great-aunt, and flew the flag in honor of our surprise visit. That is a treasured memory for me.
    We have found the Danish people to be some of the friendliest people we have met when traveling in Europe/Scandinavia.
    Thank you for your beautiful blog.
    Linda (near Seattle, Washington, USA)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!