Friday, November 1, 2013

Sunde dadelkugler med cacao nibs og mørk chokolade...

Martha, Alma og jeg gik en tur i køkkenet, da jeg havde hentet Martha i børnehaven. Planen var, at vi skulle lave noget lækkert til i aften...

Det gik rigtig godt bortset fra at lækkerierne til i aften allerede er spist. Ups!

Vi lavede disse improviserede dadelkugler som blev ret vellykkede:

Du skal bruge:

2 håndfulde mandler
10 dadler uden sten
1 banan
Lidt skræl fra en økologisk citron
2 spsk cacao nibs ( Fås fx. hos Helsemarie.dk)
2 spsk kokosmel

Ca. 65 g god mørk chokolade ( mindst 70%) til overtræk.
...og evt. lidt frugtkrymmel. Vi brugte Urtekrams granatæble og ananas-krymmel.

Mandler, dadler, banan, cacao nibs og citronskræl blendes.

Put det i en skål og rør sammen med kokosmel. Lad det hvile i ca. 10 minutter. Rul til ca. 20 små kugler og stil på køl mens du smelter chokolade i vandbad.

For at få en fin blank overflade skal kun halvdelen af chokoladen i skålen og smeltes langsomt. Resten af chokoladen røres forsigtigt i det allerede smeltede chokolade. Det må endelig ikke blive for varmt.

Så dyppes kugler i chokolade og det pæneste resultat, får man nok, hvis man ikke lader sin 3-årige stå for den opgave, men hun klarede det da rimelig fint!

Pynt med krymmel og stil på køl...



Husk at jeg bliver rigtig glad, når I kommenterer. Det er en god indikator for, om I finder det, jeg skriver om interessant! Tak!!!

14 comments:

  1. Mums de lyder lækre. Må prøves imorgen.

    ReplyDelete
  2. Ser lækre ud!
    Vidste ikke man kunne få den slags krymmel, det må prøves...

    God weekend!
    Kh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er ret flot, men smager ikke af vildt meget... Børnene var dog begejstrede;o)

      Delete
  3. Lækkert:-) Jeg tror også, jeg vil have fat i den slags krymmel - jeg troede egentlig først, at det var farvet kokos - ?

    Kh
    Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er da lige før det kunne ligne;o) Det er vildt fint, men smagen er ikke overvældende. Min mand kaldte det cornflakes med frugtsmag...;o)

      Delete
  4. Mhmm, de ser gode ud. Måske jeg skal lave sådan nogle på søndag :)

    ReplyDelete
  5. Lækkert mmmmmm Hilsen fra Island
    GJ

    ReplyDelete
  6. Daddelkugler er bare noget af det bedste - og så nemme at variere. Alt kan jo ryge i: Kokos, kakaopulver, lakridspulver,nødder i alle afskygninger og lige den form for tørret frugt, man kan lide :D Det er bare skønt.

    - Anne

    ReplyDelete
  7. Uhm de ser skønne ud! Hvor køber du det krymmel?

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!