Monday, November 4, 2013

Forår, sommer og efterår i haven!















































I samarbejde med årstiderne.

Jeg har sådan haft lyst til at vise jer billeder fra de sidste 6 måneder i vores køkkenhave hos Årstiderne på Krogerup. Det har været en fantastisk tid med rigtig mange dejlige oplevelser. Vi har fået dyrket mange grøntsager og specielt i juli, august og september, har vi virkelig kunnet høste, og vi har stort set levet af havens grøntsager.
Det at have en køkkenhave, har været meget lærerigt både for os voksne og for vores børn, og det har været meget sjovere at spise grøntsager, fordi vi selv har dyrket dem.

At have en køkkenhave er helt sikkert et stort arbejde og nok også lidt større end, jeg havde forventet. I juli måned voksede det hele helt vildt, og da vi kom hjem efter to uger i Sverige, kunne vi næsten ikke finde haven for bare ukrudt.

Det har samtidig været fantastisk at finde ud af, hvor let det egentlig er at få ting til at spire og gro og få en hel masse ud af det. Selvom man måske ikke har mulighed for at leje et stykke jord, så kan man alligevel gøre en masse for at leve grønnere og dyrke sine grøntsager i potter og plantekasser. Det kræver arbejde, men det er bestemt det hele værd.

Det har været sjovt, udfordrende og dejligt, og får jeg mulighed for at have en køkkenhave igen, så gør jeg det helt sikkert, og jeg vil anbefale alle jer som bor i nærheden af Krogerup at få jer en have, når sæsonen starter igen til april.

På billederne kan I se en lille smule af det, vi har fået ud af vores køkkenhave. Det er bare en brokdel af alle de grøntsager, vi har slæbt hjem. I kan finde opskrifter på de fleste retter og salater lige her.

Vil du se alle indlæg om vores køkkenhave, kan du se dem her.

...Husk at jeg bliver rigtig glad, når I kommenterer. Det er en god indikator for, om I finder det, jeg skriver om interessant! Tak!!!

40 comments:

  1. Meget smukke billeder, der lyser af jeres stolthed og lgæde ved alt det I har fået ud af jeres jordlod :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mange tak! Det har været fantastisk!

      Delete
  2. Fantastisk billedfortælling. Du har virkelig en særlig gave til at fortælle med billeder og jeg tror alle der ser dine billeder får lyst til straks at gå ud og rykke i jorden. Ærgerligt at der er så længe til vi igen kan komme igang med haven.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Hvor er det sødt sagt! Ja, nu skal vi igennem en kold vinter, men det har heldigvis også sin charme. Jeg kan mærke, at det er det, jeg har brug for nu... Glæder mig vildt meget til jul;o)

      Delete
  3. virkelig flotte billeder. må indrømme jeg bliver meget misundelig når jeg sidder her i min lille andensals lejlighed - glæder mig godt nok til selv at flytte i hus med have en gang når su'en bliver byttet ud med en lønindtægt ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he... Nu sidder vi i et lille bitte rækkehus (dog med en lille bitte have;o) og jeg får også SU, så du skal ikke være misundelig;o) Jeg glæder mig også til, at vi en dag får vores eget hus med en god have. Vi er bare heldige, at vi bor så tæt på naturen, så dette blev muligt!!

      Delete
  4. Åh så herlige bilder. Jeg sa det senest i går til min mann at jeg virkelig gleder meg til sommeren igjen med grønnsakshageprosjekter:) Samtidig er det godt å gå å drømme,planlegge og fundere på hvordan man skal planlegge hagen til neste år. Jeg har hatt grønnsaker i hagen alle de 8 årene vi har bodd her, og for hvert år blir avlingen større og vi blir klokere.
    Jeg ble inspirert til å lage grønnsakshage-innlegg selv, takk:) Skal linke inspirasjonskilden min selvfølgelig!

    Ha en god aften, klem Mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor lyder det dejligt og skønt, hvis du lavede nogle haveindlæg. Det er så sjovt og spændende at følge med i.

      KH

      Delete
  5. I har da virkelig også fået et skønt udbytte ser det ud til :0)

    ReplyDelete
  6. Med en have får man virkelig fornemmelsen for årstidernes skiften og muligheder, det kan man virkelig se i dit indlæg. Vi har en nyttehave i en haveforening, og den er til stor glæde for både børn og voksne i vores familie. Det man dyrker selv smager bare bedst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er nemlig rigtigt;o) Det er virkelig dejligt, at se den udvikling der sker...

      Delete
  7. Sikke en masse fantastiske billedet! Elsker at se årets gang - så frotryllende (:

    ReplyDelete
  8. Det er nogle virkelig lækre billeder!

    Efter at have læst om jeres have har jeg fået mere mod på at dyrke selv. Men vi starter blidt ud til foråret med altankasser ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er jeg glad for at høre! Og ja, man kan jo få en masse ud af et par altankasser...

      Delete
  9. Dejlige dejlige billeder :)

    ReplyDelete
  10. Årh - fantastiske billeder Lisbeth! Sikke en skøn tid I har haft i haven gennem det sidste halve år... jeg er virkelig fuld af beundring for hvor meget I har fået ud af jeres stykke jord. Og at det bare bliver ved med at "give", selvom vi er henne i slut efteråret. Det er lækkert.
    Vi nød også godt at vores nytte have i år, for første gang fik vi virkelig noget ud af den - men valgte at starte i det små, så I år blev det til diverse krydderurter, masser af kartofler og gulerødder i forskellige farver, rabarber og så forsøgte vi med løg og hvidløg, men det projekt døde for os. Vi prøver igen til næste forår - med endnu større udvalg :-)
    Tak fordi du delte dine skønne billeder med os.
    Kærligst Malene

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er helt sikkert godt, at starte i det små, så kan det udvikle sig hen ad vejen, så man finder ud af hvor meget man kan magte. Det er helt sikkert et stort arbejde. Specielt i de varme måneder...

      Delete
  11. Skønne billeder. September er min favorit. Her går livets husejer-gang bl.a. med mit drivhus som jeg elsker at pusle i. Det er en fornøjelse for både store og små, at se hvordan det hele gror.
    KH Helle

    ReplyDelete
    Replies
    1. September er en skøn måned og helt sikkert den måned, hvor vi fik flest grøntsager!

      Delete
  12. Så dejlige billeder fra Jeres have :) Det er godt at se så mange smukke sommerbilleder hjemmefra, så vi kan huske at det ikke altid bare er gråt og vinter, som vi ind imellem overbeviser os selv om, når vi sammenligner landene. Forskellene er større i det danske, men det er bestemt også en del af charmen :)

    Kram <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det helt sikkert. Jeg elsker årstidernes skiften og er rigtig glad for efterår... Danmark er dejligt og jeg glæder mig til I kommer hjem;o)

      Delete
    2. Ja, efteråret har en særlig hyge og charme - med kulden der kommer snigende og alle de varme farver udenfor :) Når vi kommer hjem nupper vi lige to somre i træk uden vinter - det er god planlægning ;)

      Ih, hvor jeg glæder mig!

      Kram

      Delete
  13. Mmm, hvor skønt! Der er ikke noget mere tilfredsstillende, end frugten af ens egen indsats! Bliver helt inspireret til at gå ud og luge, lige her midt i efterårsmørket... *s*
    Gid næste år må blive et dejligt haveår for os alle sammen, med store og små haver...
    Kh Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fedt Maria!!! Det har jeg gjort alt for lidt på det sidste- altså luget;o) Vil se et billede af dig med lugejern og pandelygte!!
      KH

      Delete
    2. haha, ja det var det man sku'! Vil overveje det - om ikke andet så for fotoets skyld! ;-)

      Delete
    3. Præcis- Gør det, gør det!

      Delete
  14. Ja - man burde være bedre til at kommentere.
    Men jeg bliver altid fyldt med glæde og spænding når der er et nyt indlæg fra dig. Utrolig flotte og tankevækkende billeder. Selv en opskrift med billede af suppe sætter dybere tanker i gang.
    Jeg har gennem tiden brugt meget lang tid på din blog og synes alle dine indlæg er sigende. Mest holder jeg af de mere personlige af slagsen - de gør noget godt.
    Har sommetider tænkt noget i stil med "hvorfor er du, som du er?" Udelukkende positivt ment - måske med en smule misundelse bag :o)

    Kærlige tanker fra vestjylland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikke dog en dejlig kommentar. Tak fordi du gav dig tid til at kommentere. Det sætter jeg stor pris på;o) Ja, nu er bloggen jo en ting og jeg er jo så meget andet, end alt det der bliver vist her. Sådan er det jo;o) Jeg bliver så glad, når folk bliver inspirerede af de mere personlige indlæg, hvor jeg viser meget af mig selv. Det er så rart at vide, at der er modtagere:o) Er virkelig glad for, at du finder inspiration...

      KH

      Delete
  15. Smukke, smukke billeder. Man bliver helt rolig indeni. Lige som når man går i haven :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak, hvor er det dog rart at høre;o)

      Delete
  16. Ih altså hvor inspirerende. Dit indlæg motiverede lige mig til at gå ud og hive de forskellige ting op af jorden, som var gået i stok i vores lille køkkenhave. Den fik desværre ikke megen opmærksomhed efter mindstepigens ankomst i juni. Men i dag opdagede jeg (overtog huset i foråret), at vi havde en masse jordskokker bagerst i haven, fantastisk. Så nu kan vi få hjemmedyrket suppe til aften. Tak for det. Jeg elsker simpelthen alle dine indlæg og din livsglæde og evne til at se det store i de små ting, som kommer til udtryk på bloggen.
    Kh Christina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor er det dog dejligt og fedt med jordskokker. De smager jo fantastisk godt!!! Det havde vi desværre ikke i haven, da de fylder en hel del! Hvor er jeg glad for, at du kan lige mine indlæg;o)

      Delete
  17. Smukke smukke billeder Lisbeth. Og der er intet der er så rart og givende som børn og arbejdet i haven. At se det hele spire og gro og gøre brug af det man dyrker. Dejligt! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak! Ja, det er virkelig en dejlig ting!! De har virkelig nydt det!!

      Delete
  18. I love your blog! I especially loved this post as we got an allotment in March and have been working hard on it this year!!! We've grown similar things to you so I've loved seeing how yours is coming along! The things you've cooked look amazing and I will be copying!!! My children (especially the youngest, age 3) love going there and I think it's great for children to connect with nature and see where all this food comes from and how to grow it. I also feel wonderful after I've spent time there, it really lifts the mood!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! I so agree with you. It is a lovely experience for the kids to see things grow;o)

      Delete
  19. oops, meant to say we HAVE been working hard on it! I had the blisters to prove it!

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!