Wednesday, October 30, 2013

Thailandsk suppe med kødboller



Til 4 personer (eller to voksen og tre unger...). 

Her er en thai-inspireret suppe, som er ret mild og for hele familien. 
Man kan i princippet bruge, hvad man har af grønsager i køleskabet: Gulerødder, peberfrugt, bønner af alle slags, kål etc. Det vigtigste i denne suppe er - som med alt i det thailandske køkken - den gode balance mellem surt, salt, sødt og stærkt og de klassiske thaikrydderurter. 
Det er must-have smagselementer, som man ikke kan undvære. 
Hvis det skal være helt autentisk, er det limesaften, fiskesaucen, pamlesukkeret, thai-chilien samt koriander, thaibasilikum og forårsløg - men mangler du nogle af disse elementer, kan de også erstattes, feks. lime med citron, fiskesaucen med soja eller salt etc.

Kødboller 

1/2 kg hakket kalv og flæsk
2 æg
1 dl mel eller rasp
1 dl mælk
Et bundt hakket forårsløg
Et skvat fiskesauce
Salt


Det hele røres godt igennem og må gerne stå og hvile i en halv times tid. Små boller formes, med en lille spiseske og pocheres i en grydefuld næsten kogende vand i ca. 10 min.  Vandet fra pocheringen skal bruges i suppen. 

Rød thai karry

Den hurtige: Et glas rød karry nede fra den lokale thai-købmand.

Den grundige: Et rødløg, fem-syv fed hvidløg, en halv tsk. korianderfrø og ditto spidskommen, en halv til en hel rød chili, en tommelfinger ingefær, to citrongræs-stængler. 
Det hele blendes til en lind pasta. 

Thai suppe

Næsten al karrypastaen (det sidste bruges til at smage suppen til, hvis den mangler et kick)
1 1/2 liter af vandet fra kødbollerne
1 dåse fed kokosmælk
3 gulerødder i skiver
En bakke sukkerærter
4 æble-auberginer (thai-købmanden.)
En bakke ærte-auberginer (igen thai-købmanden.)
10 til 15 kafir-limeblade
1.5 spsk. fiskesauce 
saften fra en lime
1 spsk. palmesukker 
4 hakkede forårsløg
Et bundt koriander 
Et bundt thai-basilikum
Kødbollerne...

Al væsken samles i den bedste suppegryde du har. Grønsagerne koger med, så de er tilberedte men stadig har knækket - længste kogetid først. Urter og kødboller i til sidst og så smages der til. Værsgo!


11 comments:

  1. Mums, det ser virkelig lækkert ud! Det må vi prøve en dag snart, når jeg ikke tænker på eksamen.... (gru!)

    ReplyDelete
  2. Det lyder godt nok lækkert, det skal prøves:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er rigtig godt og et godt alternetiv til boller i Karry!

      Delete
  3. Mmm... Det ser virkelig lækkert ud! Vil dine børn gerne spise det, og hvordan forholder I jer egentlig til, hvis der er noget de ikke kan lide? Jeg spørger, fordi jeg arbejder i børnehave (står ikke for maden), og generelt synes jeg egentlig at børnene spiser mange forskellige ting og gerne vil, men jeg kan alligevel forundres over at de kan være så kræsne/selektive på nogle punkter (for det meste hvad angår grønt egentlig) når nu de er så nysgerrige på virkelig mange andre områder. Mad er, efter min mening, også fantastisk at være nysgerrig på, men det kan godt være lidt af en udfordring at få børnene til at se det, hvis de ikke engang vil smage på det, fordi en gulerod måske er skåret ud i en lidt sjov facon, er en smule blød og har rosmarin på. Jeg er selvfølgelig med på, at "kræsenhed" hos børn kan være noget der kommer og går lidt, og jeg synes heller ikke at man skal tvinge dem til at spise noget, de ikke har lyst til. Måske handler det også meget om, hvordan man præsenterer maden for dem. Det kunne være interessant at høre hvordan I forholder jer til det, eller hvilke tanker I gør jer omkring det

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lige netop denne ret kan mine børn rigtig godt lide, og generelt synes jeg ikke mine børn er ret kræsne. Vi har altid nogle børnefavoritter på menuen i løbet af ugen og de er med til at bestemme, hvad vi skal have. Hvis ikke de vil have maden, får de ikke noget andet, men det hører egentlig til de yderste sjældenheder, så det er ikke noget, jeg har tænkt meget over... I forhold til mad, så er det jo også et af de eneste områder, hvor i hvert fald små børn virkelig kan vise vilje og protestere.

      Delete
  4. Det ser virkelig skønt ud! Jeg bogmærker straks opskriften! :)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!