Tuesday, October 29, 2013

Sund gravid...

Mens jeg er gravid, forsøger jeg naturligvis at give babyen i maven de bedste betingelser (uden at være fanatisk). I starten af graviditeten var det lidt svært, for jeg havde virkelig meget kvalme og ingen lyst til andet end yoghurt og tørre kiks.
Nu er appetitten heldigvis kommet tilbage og jeg har fået lyst til at lave ordentlig mad til mig selv igen. I dag synes jeg køleskabet var nærmest tomt, da jeg skulle have frokost, men der var fisk i fryseren og grøntsager fra køkkenhaven, så jeg fik lavet denne lille anretning.

Bagte rodfrugter og kullerfilet:

Gulerødder, jordskokker, rødbeder, æbler og hvidløg med krydderurter (her rosmarin) og salt og peber. 
Vendt i god koldpresset olivenolie og bagt ved ca. 200 grader i ovnen i ca. 35-40 minutter.

Kullerfilet vendt i olie i ovnen ved ca. 200 grader i ca. 10-15 minutter- Efterfølgende godt med citronsaft over og drys med solsikkekerner.

Grønkålssalat med farmordressing: En god sjat fløde, citronsaft, lidt sukker eller honning ( jeg bruger honning) og et lille drys salt.

Sidst på ugen anmelder jeg en bog som lover, at jeg ved at følge dens råd, bliver verdens sundeste mor og får verdens sundeste barn. Jeg mener bogen lover en tand for meget...

Jeg udlodder også et par bøger i en konkurrence, så stay tuned!

Husk at jeg bliver rigtig glad, når I kommenterer. Det er en god indikator for, om I finder det, jeg skriver om interessant! Tak!!!

21 comments:

  1. Det ser sundt ud! Og lækkert ;)

    ReplyDelete
  2. Godt du har fået appetitten tilbage! - og sikke en lækker frokost :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det har været forfærdeligt med kvalmen denne gang:o( Heldigvis er den ved at være ovre;o)

      Delete
  3. SÅ herlig mat! Men jeg fikk litt sjokk når du skrev frokost, før jeg kom på at vår frokost er deres morgenmad:) Det er deilig å frotse i rotgrønnsaker på denne årstiden, elsker at det knaser mellom tennene:) Tar du spesielle kosttilskudd i graviditeten? Jeg prøver å få i meg udo choice-olje, men jeg er så glemsk dessverre.. tar gjerne imot gode tips om tilskudd som kan gjøre godt for både mor og barn:)

    Også må jeg si at jeg fryder meg over at du har begynt med hyppigere innlegg, hurra:)

    ha en deilig dag, klem Mari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ih, det er jeg sørme glad for at høre!! Jeg prøver virkelig, at blogge lidt oftere, for det er dejligt at holde gang i det! Ja, jeg tager forskellige kosttilskud og det vil jeg lave et indlæg om snart... Tager solarays baby me now, Nordic naturals liver cod oil og d-pearls fra Pharma nord. Så spiser jeg godt med forskelligt olie på salaten- lidt hampeolie og udos choice, når jeg husker det. Er også lidt glemsom, men vitaminerne er jeg blevet rimelig god til at huske,o)

      Delete
  4. That looks really nice! Good to hear that you're feeling better.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you! Yes it is so nice to feel a bit better;o)

      Delete
  5. Det ser lækkert ud - det må man sige

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak! Det var lækkert;o)

      Delete
  6. Tillykke med det lille liv i mavsen og mon ikke de store bliver glade lige meget om det er en søster eller bror der titter frem - det er jeg nu sikker på :-)
    Mums din opskriften på frokosten vil jeg da gemme og bruge til en simpel let aftenmadsret i weekenden eller i løbet af næste uge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er jeg helt sikker på, at de bliver! Tak for kommentaren;o)

      Delete
  7. Flotte, kreative billeder :) Det ser lækkert ud! Held og lykke med det lille vidunder!

    ReplyDelete
  8. Hei. Leser bloggen din titt og ofte, men er ikke så flink til å legge igjen kommentarer... Forbedringspotensial:) Bloggen din er flott, og jeg gleder meg over at dere venter deres 4 barn. Vi har selv 5, da den 4. ble tvillinger,- vi kunne ikke vært rikere:) Fortsett å blogge, det er en inspirerende blogg du fører.

    Klem Anne Bente

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak;o) Hvor er det dejligt at høre. Ja, jeg skriver lidt om kommentarer i øjeblikket, fordi der har været en meget stille periode med kommentarerne og det er så dejligt at vide, at der er nogle modtagere;o) Vildt med fem børn!! Specielt, hvis I regnede med, at det bare var nummer fire. Men ja, børn gør en rigere! Tak for de rosende ord og det glæder mig, at du gav dig tid til at kommentere!!

      Delete
  9. Elsker også at følge alle dine kreative indlæg selv om jeg nok ikke kommenterer så ofte. Tillykke med nyheden om den lille, det bliver spændende for jer alle. Og sikken et lækkert måltid, mon ikke det kan afprøves selv om man ikke er gravid ? ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det kan helt sikkert spises, selvom man ikke er gravid;o) Tak fordi du kommenterer. Det gør mig så glad, når folk kommenterer:o) Så ved jeg, at jeg ikke bare taler ud i det tomme rum... Tak for lykønskningen!!! Hav en dejlig dag!!

      Delete
  10. Tillykke med graviditeten:-) Og tak for inspiration til lækker mad, det ser rigtig godt ud. Jeg havde også kvalme i starten af begge mine graviditeter og der er mad ikke det man tænker mest på. Men godt du er over det:-)
    Jeg nyder også at læse din blog, jeg synes den har en hel speciel dejlig stemning.
    Lover at blive bedre til at kommentere;-)

    ReplyDelete
  11. Tillykke med graviditeten:-) Og tak for inspiration til lækker sund mad, det ser rigtig godt ud. Jeg havde også meget kvalme i starten af begge mine graviditeter, så der er mad ikke noget man har allermest lyst til. Godt du er over det.
    Jeg nyder også meget at læse din blog, jeg synes den har sådan en dejlig stemning.
    Lover at blive bedre til at kommentere;-)

    ReplyDelete
  12. Det ser utruleg godt ut! Fine, inspirerande foto frå deg, som vanleg! :)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!