Monday, October 28, 2013

Halloween på Krogerup, lidt fra haven og hokkaidosuppe med æbler og sojamandler...








I samarbejde med årstiderne.

I lørdags var der Halloween hos Årstiderne på Krogerup og vi kiggede selvfølgelig forbi. Vi bor jo lige ved siden af og Årstidernes arrangementer er altid virkelig fine og vellykkede. Krogerup var fyldt op med græskar, mennesker og heste, som red ture med børnene. Vi brugte 20 kroner på en ridetur til Martha og hun har talt om det lige siden. 
Jeg er så imponeret over, at min 3-årige tør sidde på sådan en kæmpe hest, men hun er fuld af tillid til hele verden og det var den mest fantastiske oplevelse for hende.

Vi var også en tur i køkkenhaven og hente nogle af de sidste grøntsager. Der er stadig rigtig mange gulerødder, en masse salat, grønkål, krydderurter og hokkaido-græskar! 
Desværre er haven groet godt til med kløver (for at sige det mildt). De første tre måneder af min graviditet, har været noget hårdere end i de andre graviditeter og overskuddet til at ligge på knæ i haven og luge ukrudt, har ligget på et meget lille sted. Heldigvis er energien ved at være tilbage og kvalmen er omsider på retur!

Der har på trods af ukrudt været utrolig mange grøntsager til os i haven og jeg er overrasket over, hvor nemt tingene gror! 

Jeg fyldte cykelkurven med grøntsager og vi skyndte os hjem inden regnen rigtig tog til og lavede hokkaidosuppe, som bare passer så fantastisk godt sammen med efterår!

Hurtig hokkaidosuppe med sojamandler og smør-ristede æbler: (til ca. 3-4 personer)

1 stort hokkaido-græskar
1 løg
3 store syrlige æbler
1 liter hønsefond
En stor håndfuld mandler
Soja
Salt og peber 
Smør
persille

Snit løg og skær græskar og et æble i fine stykker, svits løg i rigelig smør i en stor gryde og tilsæt græskar. Hæld fond på, tilsæt æble og lad det koge til græskarret er mørt. Blend hele molevitten og smag til med salt og peber. Om nødvendigt jævn suppen med lidt majsmel.

Skær de sidste to æbler i stykker og rist på en pande sammen med en god gang smør. 
Rist mandler i  godt med soja på en pande.

Put suppen i skåle, pynt med æbler, soyamandler og persille...

Du kan se alle indlæg om køkkenhaven her!

Husk at jeg bliver rigtig glad, når I kommenterer... det er en god indikator for, om I finder det jeg skriver om interessant. Tak!

26 comments:

  1. Hvor ser det hyggeligt ud! Og lækkert med ny inspiration til græskarsuppen. Hernede får vi virkeligt mange græskar gennem den grøntsagsordning vi er med i - som i virkeligt mange. Vi skal faktisk også have det i dag. Jeg tror at vi de seneste måneder i snit har spist græskarsuppe en gang om ugen ;)

    Dejligt med Marthas ridetur. Kan sagtens forestille mig at det har været en stor oplevelse. Og meget modigt også - godt gået :D

    Kram <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lækkert! Elsker græskar. De er også super lækre i ovnen med olie, krydderurter og salt & peber.
      Vi snakkes snart!

      Delete
  2. Ja det var en dejlig dag på Krogerup også i lørdags...de gør så meget for at sætte rammerne, denne gang med skuespil, dejlige græskar muffins og spøgelses fremstillin.Så jer godt på tur med kameraet ,, , og har før set Jer derude...og tænkt om man skulle hilse, men vil så alligevel ikke overfalde Jer,,,, Jeg er stor fan af din blog...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor sjovt! Der er faktisk tit folk der hilser og det er lidt mærkeligt, men virkelig hyggeligt! Sig til, hvis du ser mig igen! Ja, Årstidernes arrangementer er virkelig fine! Tak for rosen;o)

      Delete
  3. Jeg ville så gerne deltage i aarstidernes arrangementer, men uden bil bliver turen desværre for besværlig.

    Hokkaido supppe er bare så lækkert, god idé med soyaristede mandler - det vil jeg gøre næste gang (-;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan jeg godt forstå. Det er også kun fordi, vi bor så tæt på og jeg holder bare virkelig meget af stedet- endnu mere, når der ikke er så mange mennesker;o)

      Delete
  4. Mmmm, har aldrig prøvet at putte æbler i hokkaido suppen, men det giver vel meget god mening. Det tror jeg, at jeg vil forsøge mig med næste gang! :-)

    ReplyDelete
  5. Skønne billeder, naturen viser sig virkelig fra sin smukke side, alle farver er repræsenteret!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak!! Ja, selvom solen slet ikke var med mig og dagen var såååå grå! Efteråret er nu bare virkelig smukt!!

      Delete
  6. Jeg har fulgt din have og er så misundelig. Til næste år skal vi også have en køkkenhave, hvis man kan.
    Hilsen Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det skal du virkelig overveje. Det er rigtig hyggeligt med sådan en have.

      Delete
    2. Ved du hvornår man begynder at dyrke sin have? Og hvor længe har man den?

      Delete
    3. Vi begyndte i slutningen af april og har den til slut oktober, hvor frosten jo nok sætter en stopper for nogle grøntsager:o) Så omkring 6 måneder!

      Delete
  7. Det ser bare så inspirerende ud. Jeg laver ofte græskarsuppe, men her er da en ny variant, jeg kunne finde på at afprøve. Jeg planlægger at lave køkkenhave i min nye (rækkehus-)have næste forår, og overvejer da bestemt både hokkaido og grønkål! I øvrigt er min 6årige datter også bidt af heste - aner ikke hvor hun har det fra. Jeg er selv lidt bange for de store dyr, men prøver på at skjule det: "mor skal jo fotografere"....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, hvor jeg kender det. Jeg står også altid lidt i baggrunden. Jeg er simpelthen for nervøs omkring de dyr og de kan sikkert lugte det;o) Alma gik til ridning i en periode og jeg prøvede virkelig, at skjule min nervøsitet... Synes specielt at rideskoleheste er utilregnelige.... Jeg er også blevet meget mere frisk på, at dyrke nogle grøntsager i min egen have. Tror højbede vil være sagen... ;o) Tak for kommentar!!

      Delete
  8. Hvor ser det bare dejligt ud alt sammen. Er hel tosset med den kjole du har på...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak! Kjolen er en gammel genbrugssag og jeg har ledt og ledt for at finde en lignende, for den er snart meget meget slidt;o)

      Delete
  9. Hvor ser det bare hyggeligt ud det hele. Naturen er så smuk i øjeblikket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, der er bare så mange smukke farver;o) Elsker efteråret!!

      Delete
  10. Mmm den ser god ud den suppe, det må prøves. Har indtil videre kun prøvet at lave suppe på butternut græskar, det bliver også virkelig lækkert - og så er det jo bare helt årstiden til det nu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er også godt. Lavede suppe med butternutgræskar her til aften. Bliver aldrig træt af græskarsuppe;o)

      Delete
  11. Øjjjj, det lyder lækkert!
    Skønne, smukke billeder <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mange tak! Det er godt med en efterårs-suppe;o)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!