Monday, October 28, 2013

Gallapremiere - Tarok - anmeldelse




I går aftes var jeg til Gallapremiere i Imperial på filmen Tarok sammen med min mand, Alma og hendes veninde Astrid. Det var en skøn oplevelse, specielt for Alma, som kun har været i biografen ganske få gange før. Ja, det kan tælles på en hånd, hvor mange gange hun har set en film i biografen. Det var dejligt at klæde sig fint på, for det er godt nok sjældent, at jeg har mulighed for at hoppe i det store galla-outfit! Maven kunne heldigvis lige være i kjolen.

Det var et stort arrangement med rød løber, champagne, pindemadder og hvad der ellers hører til sådan et arrangement med et kæmpe opbud af kamerafolk, fotografer og kendte (som jeg ikke kender halvdelen af ). Jeg har faktisk aldrig åbnet 'Se og hør', så jeg er ikke rigtig inde i sagerne, men blev helt sikkert grebet af stemningen.

Det var en oplevelse, som vi sent vil glemme og pigerne hyggede sig bragt. De blev endda interviewet til DR3 og blev spurgt om deres forhold til heste, hvilket for Almas vedkommende ikke er det helt store, men spændende var det alligevel og for Alma, var det en helt særlig oplevelse.

Vi fik set alle stjernerne fra filmen gå op ad den røde løber, vi fik spist pindemadder og vi mødte familien fra Skive, som filmen handler om.




Historien om familien og den kendte travhest Tarok, kender de fleste nok en lille smule til. I hvert fald har de fleste nok hørt navnet Tarok.
Jeg har aldrig interesseret mig ret meget for heste og travløb, men blev alligevel grebet af filmen, som er en sød og rørende fortælling om en families drøm og store kærlighed til heste.

Filmen er en familiekrønike, som følger hovedpersonen Jørn fra barn på godset sammen med sine tre brødre. Hans far må sælge alle deres heste og udskifte dem med traktorer for at effektivisere landbruget.
Brødrene savner hestene og en dag kommer faderen hjem med et par travheste.
Det bliver starten på deres stald Kima, som dog i de første mange år ikke har de helt store resultater.
Med fødslen af det lille føl Tarok, starter succesen endelig og med Jørn som kusk, vinder Tarok det ene løb efter det andet og bliver kendt og elsket af alle.

Historien er rørende og specielt travscenerne er virkelig fantastiske. Jeg blev i den grad revet med, når Tarok løb af sted på travbanen og kunne indimellem slet ikke holde spændingen ud, selvom jeg godt vidste, at Tarok nok skulle vinde.

Filmen er dog meget lang og selve familiedramaet er ikke så action-præget. Jørns problemer med sin meget dominerende far, kan mange genkende og filmen bliver indimellem triviel og langtrukken.
Dog synes jeg, at filmen er værd at se også selvom man som jeg, ikke har den store hesteinteresse. Den er flot lavet og skuespillerne er generelt super dygtige.
Specielt faderen Karl, som er spillet af Bjarne Henriksen, er en fantastisk karakter og Bjarne Henriksen spiller virkelig godt skuespil. For mig at se er han filmens absolutte højdepunkt!

Alma's kommentar til filmen efterfølgende var: 'Den var god, men indimellem lidt kedelig!'

Det er nok i virkeligheden meget sigende.

Skulle jeg give filmen stjerner, vil jeg give den 2 ud af 6 stjerner- En lang film som ikke byder på de helt store overraskelser.

Filmen har premiere d. 31. Oktober (på min og Storms fødselsdag). Skal du se filmen?

12 comments:

  1. Hvor er i bare fine! Og stort tillykke med baby nr. fire, super skønt med alle de børn!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mange tak Anette;o) Ja, det er skønt med alle de unger!

      Delete
  2. Åh jeg var også inviteret men øv bøv Imperial er bare så langt væk. Super at høre at det var en stor oplevelse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det var en rigtig sjov oplevelse. Blev meget overrasket over, at blive inviteret, for min blog ligger jo lidt langt væk fra gallapremierer osv. Det er også første gang, jeg har taget imod sådan en invitation, men det var en super fin oplevelse.

      Delete
  3. Hvor må det have været stort, jeg gad godt ha sådan en invitation... :0) Jeg skal helt sikkert se filmen, har talt ned i længe, er selv total hestefreak, og husker Tarok og alle hans succeser fra barndommen.... Og landesorgen var stor da vi modtog meddelelsen om hans død.... Jeg glæder mig meget til filmen... :0)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor lyder det som nogle skønne minder. Du skal da helt sikkert ind og se filmen!!

      Delete
  4. Det må have været en oplevelse. Sikke smukke og fine I er. Jeg er imponeret over at du fik gemt maven væk, man kan slet ikke se den.
    Christina

    ReplyDelete
  5. Sikke en oplevelse, - hvor er I fine :)

    Jeg tror nu ikke, jeg skal se filmen. Jeg ser utroligt få film. En eller to om året.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har det helt som dig, havde heller ikke fået den set, hvis ikke vi var blevet inviteret. Kan ikke huske hvornår, jeg sidst har været i biografen... Men det er nu alligevel ret hyggeligt at holde i hånden i mørket og spise popcorn!

      Delete
  6. Ih, altså Lisbeth - du ser FANTASTISK ud. Den kjole må ha været den smukkeste derinde overhovedet. Den er gudesmuk og passer så fantastisk til din smukke hårfarve. I var så absolut en gallapremiere værdige. Elsker at I har klædt jer så fint på - skal der være fest, så lad der være fest:-)
    Kærligst
    Helle Sandby

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Helle!! Det var da den sødeste kommentar;o) Det varmer virkelig;o) Ja, der var faktisk mange, som slet ikke havde gallatøj på, det overraskede mig lidt, da det stod på invitationen;o)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!