Sunday, September 15, 2013

Super sunde og meget nemme fiberrige knækbrød




Jeg elsker at spise knækbrød til morgenmad, og disse er så nemme og hurtige at lave, og så er de fulde af fibre og sunde fedtstoffer. Jeg spiser dem med en af mine favorit spegepølser, som er den milde spegepølse fra Hanegal, godt med smør under og med grønt til. Tomaterne, rucolasalaten og rosmarinen er fra min have hos Årstiderne på Krogerup.

Til en bageplade fuld af knækbrød skal du bruge:

2,5 dl. økologiske hørfrø (hele)
2,5 dl. økologiske solsikkekerner (hele)
8 spsk. loppefrøskaller (HUSK)
2 tsk. salt
4 spsk. olivenolie (af den gode koldpressede slags)
3,5 dl. vand

Alle ingredienserne røres sammen og hviler i 10 minutter. Bagepapir kommes på en bageplade og dejen hældes på pladen. Læg et stykke bagepapir over dejen og rul det nu ud med en kagerulle, så det fylder hele bagepladen.
Fjern det øverste stykke bagepapir og kom pladen i en forvarmet ovn på ca. 165 grader i knap en time.
Når knækbrødet er taget ud af ovnen, skæres det i passende stykker, køles og puttes i en lufttæt beholder.
Nu har du super sundt knækbrød til morgenmad. Det tager ikke ret meget længere at forberede denne tallerken end at hælde en portion havregryn med mælk op og det mætter så meget mere og giver god energi!

16 comments:

  1. Looks really nice - and lovely table cloth as well. :-)

    ReplyDelete
  2. Kære Lisbeth
    Vi har netop lavet ugekalender med opgaver, inspireret af dit indlæg:)
    Dine knækbrød ser gode ud, men netop hørfrø og solsikkekerner har et højt indhold af tungmetallet cadmium som ophobes i nyrerne og er kræftfremkaldene. Af samme grund anbefales det at man har et begrænset indtag af netop hørfrø og solsikkekerner. Der sker ikke noget ved at spise lidt en gang imellem, men jeg ville nok undgå at spise store mængder af de knækbrød.
    Mange hilsner Heidi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt at du lod dig inspirere. Mht. hørfrø og solsikkekerners indhold af cadmium, så er der flere meninger om den sag -læs eksempelvis her: http://umahro.blogspot.dk/2008/09/usaglige-kommentarer-og-oplysninger-om.html
      Jeg har rettet teksten til økologiske hørfrø og solsikkekerner, da det er det jeg bruger og jeg tør godt at spise det;o) (og jeg anbefaler i det hele taget at man spiser så rent som overhovedet muligt)

      Delete
    2. Hej igen
      Ja der er jo ofte mange og delte meninger om den sunde mad. Jeg er selv uddannet indenfor ernæring og har generelt stor tiltro til Sundhedstyrelsen og Fødevarestyrelsen og deres anbefalinger. Dermed ikke sagt der ikke kan være andre "sandheder" og vi skal jo alle spise det vi er trygge ved, så dejligt du spiser dine knækbrød velovervejet.

      Jeg skrev ikke kommentaren fordi jeg ønsker en diskussion om hvem der har ret, dem er der nok af :) men det slog mig bare at nævne det da jeg læste overskriften "super sunde knækbrød" fordi solsikkekerner i "min verden" ikke er ubetinget sunde i relativt store mængder. Troede faktisk ikke det gjorde den store forskel mht. cadmium om de er økologiske eller ej.

      Må indrømme jeg ikke har lavet den store research men blot taget anbefalingen fra Fødevarestyrelsen og Kræftens bekæmpelse for gode varer. Personligt bager jeg rugbrød med (lidt) hørfrø, og bruger dagligt få solsikkekerner og mange græskarkerner. Jeg passer særligt på i forhold til mine børn, der tidligere har spist (økologiske) solsikkekerner nærmest som slik. Vi spiser generelt mange kornprodukter som jo også indeholder cadmium, hvilket betyder vi skal passe på nogle andre steder.



      Delete
  3. Orv, det må jeg prøve ;-) Ser lækkert ud..

    ReplyDelete
  4. Åh, det ser jo skønt ud! Jeg bogmærker straks opskriften til senere.

    ReplyDelete

  5. Som med al andet er variation vist kodeordet ;-)

    Vi får faktisk blendede kerner (blanding af hørfr, sesamkerner, hørfrø og fræskarkerner) 3-4 gange om ugen over skyr. Vi bager også med en del kerner i vores rugbrød og laver i ny og næ knækbrød.

    Jeg er slet ikke nervøs - vi bruger også økologiske frø og jeg mener ikke der er fare ved moderat indtag (se fx Maja Kierkegaards blog eller Rebecca Perssons grøn stue)

    Kh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg er så enig med dig! Tak for kommentaren;o)

      Delete
  6. Har en portion i ovnen nu. Super nem opskrift! Tak for en inspirerende blog!

    ReplyDelete
  7. Hvor ser de bare gode ud - og så smager alt jo bedre på musselmalet stel (;

    - Anne

    ReplyDelete
  8. 1000 tak for en supergod opskrift. Her har de allerede været bagt flere gange og er favoritten, som ungerne vælger fremfor de hjemmebagte med mel i. Jeg er vild med at der er så meget Husk i, selvom konsistensen på "dejen" overraskede mig første gang, jeg stod med det. Tænkte, at det aldrig ville blive til noget, men vupti - rulle, rulle og en time i ovnen og lækre sprøde er de.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er bare så dejligt at høre;o)

      Delete
  9. Skal man slet ikke bruge mel til den her opskift?

    ReplyDelete

  10. Kan det virkelig passe at der ikke er noget mel i denne opskrift? Har du ingen problemer med konsistensen af dejen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, der skal ikke mel i og der er ikke problemer med konsistensen. Loppefrøskallerne er meget fedtede i det og giver den dejagtige konsistens;o)

      Delete
  11. Hejsa. Forsøgte mig med opskriften men det gik helt galt. Du må have ment HUSK da du skrev Fiber husk - det er to vidt forskellige ting. 8 spsk Fiberhusk duer i hvert fald ikke 😉. Hilsen Christina

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!