Friday, September 6, 2013

Septemberglæder...


Nu står der efterår i kalenderen og jeg elsker efteråret og glæder mig til at pakke mig ind i mit grå uldtæppe, drikke te og læse gode bøger. I Efteråret er der tid til eftertænksomhed og til at se ind i mørket.

Naturen er fuld af frugter og bær og sidste weekend plyndrede Martha og jeg æbletræer langs stien, hvor vi bor.
Min mand bagte brød af biodynamisk mel, som jeg fik af en mor i Steinerbørnehaven, hvor jeg arbejder i øjeblikket og jeg lavede en kæmpe portion æblegrød til gammeldags æblekage og til at komme på brødet.
Tørrede æbleringe blev det også til og de kommer med på børnenes madpakker som en lækker lille snack.

23 comments:

  1. Uhm hvor lækkert Lisbeth :-)

    Mon du har lyst til at dele fremgangsmåde på hvordan du laver de tørrede æbleringe ? Både Lars og jeg har forsøgt os, men det er blevet en slatten omgang hver gang desværre.

    Ha en dejlig og velfortjent weekend.

    KH Maria.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De er super nemme at lave, så de bliver gode... Jeg skar æbler i ca. 2 mm tykke skiver, lavede et lille opkog med lidt sukker, vand, citron og vanille og kom æbleringene i lagen ganske kort, så i ovnen på ca. 65 grader i 3-4 timer. Sidst vi lavede dem gjorde vi ikke andet end at hænge dem på en snor og så tørrede de i nogle uger. De blev helt perfekte;o)

      God weekend til dig også!

      Delete
    2. Tak for svar :)

      Vi har ikke haft dem i lage tidligere, så det er nok der fejlen ligger - det må vi prøve.

      Delete
    3. Tak for svar Lisbeth :-)

      Delete
    4. Super- synes nu ikke det er nødvendigt. Tror mere det handler om hvor høje varmegrader og hvor længe man har dem i ovnen...

      Delete
  2. Tak for dine altid inspirerende indlæg og billeder. Er det æblegrød på billede tre i baggrunden ved de fine brød? Det er så lækkert ud. Vil du dele opskriften? Mvh Maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er æblegrød og bare efter helt klassisk opskrift... Bare en masse æbler skåret i stykker med skræl (fordi jeg er lidt doven;o), vanillekorn, sukker og lidt revet citronskal.

      Tak for roserne;o)

      Kh Lisbeth

      Delete
  3. Det hele ser super lækkert ud. Hvis du vil dele opskriften på brødet, bliver jeg glad?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan du tro;o) Den er her: http://smilerynker.blogspot.dk/2012/10/verdens-bedste-brd.html
      Dog brugte vi denne gang en blanding af lidt groft hvede og almindeligt fint-malet hvedemel.

      God weekend.

      Delete
    2. Tusind tak for opskriften og god weekend!

      Delete
  4. Kære Lisbeth

    Tak for smukke billeder!

    Jeg har sendt dig en mail et par gange inden for de sidste par måneder. Jeg ved du har travlt, men er nervøs for om du monstro har fået dem?

    Kh. og dejlig weekend

    Katrine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kigger lige mailen igennem, når jeg er hjemme i aften. Jeg har haft rigtig meget at se til på det sidste- forklaring følger;o)

      Delete
    2. Tak Lisbeth - bare så jeg ved du har fået dem :-)

      Delete
  5. Dine billeder er bare altid så lækre og indbydende. Man får lyst til at suse ud på æblerov. ;) God weekend! /Ida

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det skal du bestemt gøre;o) Det er en hyggelig beskæftigelse!!
      God søndag!

      Delete
  6. Åh dine billeder Lisbeth - altid så fortryllende, jeg er imponeret over dine evne til at få så meget stemning med i et billede!

    Efteråret er min yndlings årstid. De danske æbler, rodfrugterne, græskar, friske figner - duften af de visne blade uh det hele er bare skønt ved efteråret (-:

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak!! Jeg elsker også efteråret- det er så smukt og så er jeg født i oktober, så det passer bare godt til mig.
      Kh

      Delete
  7. September er virkelig sådan en skøn tid. Hyggelige aftensstunder med varmetæpper, bøger og stearinlys; brændte farver på bladene, vind i træerne og æbler i maven. Fantastisk.

    Og dine billeder er virkelig skønne!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak Rikke;o) Ja, jeg er så enig!

      Delete
  8. Jeg stemmer i med de øvrige Lisbeth, og vil glæde mig meget til en dag, hvor du skulle få lyst til at lave en årstidsbog :-)
    Bedste hilsener
    Anette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den kan vi lave sammen Anette;o) Tak!!

      Delete
  9. Det ville være en ære Lisbeth :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ;o) Elsker at læse om din have og dine statusopdateringer på facebook- Livsnyder er du og det kan jeg godt være med på;o)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!