Tuesday, September 17, 2013

Madpakkeinspiration #1 og noget om kedelig kemi...

Sådan ser Almas madpakke ud i dag og den bliver en del af et lille tema om madpakker, madopbevaring og madkasser uden kedelig kemi:

Grøntsager med Salsa verde (Gulerod, tomater, rød peber, rødkål og æble)
Rugbrød med fiskefilet (rest fra aftensmaden)
Cashewnødder
Kerneknækbrød med smør og spegepølse
Kartoffelmad med Mayonnaise på kerneknækbrød

I øjeblikket er der rigtig meget fokus på sund kost, men jeg synes indimellem, vi glemmer en ret vigtig ting, når vi taler om sund mad og det er hvordan, vi opbevarer vores madvarer, på hvilke pander vi steger vores bacon og æg, og hvad vi pakker vores børns mad ind i. Det er efter min mening ikke ligegyldigt!

Her har jeg brugt en del tid på at få plastikken ud af hjemmet -Ud med plastbeholdere,  silikonebehandlet madpakkepapir og melamin, som alle er ting, som afgiver kedelig kemi i maden og ind med fsc-mærket træ, metal, glas og porcelæn, som er godkendt til madopbevaring.

I forhold til stegning er det absolut vigtigt at droppe teflonpanden. Teflon er et materiale, som ved høje temperaturer afgiver giftige gasser og meget tyder på at de giftige stoffer, har en rigtig kedelig effekt på vores kroppe. Læs eksempelvis her om flourstoffers påvirkning af børnevacciner.

Her vælger vi ubleget svanemærket madpakkepapir, som kan købes i Irma eller i helsekostbutikker.
Madkassen er af metal og den afgiver ikke kedelig kemi i maden. Jeg har kigget på mange forskellige madkasser, men er mest begejstret for 'Eco lunchbox', som er en bæredygtig madkasse i to etager med en ekstra lille boks til mellemmaden. Den har en perfekt størrelse og er praktisk, fordi man ikke behøver at pakke alt maden ind. Madkassen kan eksempelvis købes i 'Objects and use', som er en lille butik, der sælger bæredygtige produkter.

14 comments:

  1. Tak for inspirationen - jeg er igang med opfriskning af vores køkken, som helt sikkert slutter med en oprydning i alle skuffer og skabe. Det ville jo være oplagt at kigge på hvad det egentlig er vi pakker vores mad ind i, og hvad den bliver tilberedt i - i hvert fald 1 pande skal udskiftes... Men jeg synes det kan være svært at finde ud af hvad der er ok, og hvad der ikke er... Nå, men jeg må prøve :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er en udfordring, men så længe man holder sig til pander i støbejern, glas, metal, træ, ler og porcelæn, så kommer man et godt stykke;o)

      Delete
  2. man skal lige passe på med metal madkasser og sørge for ikke at opevare sure madvarer i den, da det kan gøre at den afgiver stoffer i madvaren.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan der være noget om... Men nu har vi ikke sure madder i madpakken;o) Jeg mener det er et bedre valg end en plastikmadkasse...

      Delete
  3. Hvad fryser du i så? :)

    --Gry

    ReplyDelete
  4. Hej Lisbeth

    Dejligt indlæg :-)

    Herhjemme er indpakning også et issue :-) Vi bruger Green pan og støbejern, svanemærket bagepapir, drikkedunke i glas til ture og sunde drikkedunke til skolebrug. Vi har madkasser fra Goodbyn og millionærmadkassen til børnene i skole fordi det fungerer men de skulle også have fået det grønne stempel af fx Maja Kierkegaard.

    Som jeg har forstået det er fryseposer dog rigtig fine og ok at bruge - har du anden viden, der afkræfter mit udsagn? Sølvpapir er ikke godt for miljøet hvorfor vi måske forbruger en rulle på 1 år, men har heller ikke sundhedsskadelig risico for det enkelte menneske - igen som jeg har forstået det?

    Jeg har selv den fine madkasse du viser på billedet, men den er for stram til mine unger på 2 og 6 :-(

    kh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for kommentaren- Gør i det store hele som dig. Mht. fryseposer, så overholder de bare nogle standarter for madopbevaring, så om de er helt ok, ved jeg ikke... Sølvpapir tror jeg bestemt er en dårlig idé- Aluminium er skidt at få i fødevarerne...

      Delete
  5. Hov forresten: Glemte at anbefale Frigoverres formidable glasbeholdere - kan købes lidt billigere hos Politiken hvis man er abbonnement - jeg har handlet stort et sted på nettet hvor jeg fik 15 procent - det kan betale sig at spørge :-)

    ReplyDelete
  6. Tak for inspiration. Både til indpakning og lækker madpakke. Mine drenges mad er helt enkel, fordi der ikke er tid til at spise mange forskellige ting. De har 15 min til at spise i i skolen, jo mange lærere starter lidt før, men ofte er maden halvspist. Når der så sker meget i SFO og klub sætter de sig heller ikk og spiser der. Det der fungere bedst er det de kan have med i hånden ud i frikvarteret. Pølsehorn, pizzasnegle eller grovbolle med fyld ;-)

    ReplyDelete
  7. Hej Lisbeth

    Tusind tak for god inspiration.
    Jeg er selv igang med at få plastik osv. ud af huset. Men bruger du når du skal fryse ting ned ?
    Mine børn skal helt klart have sådan en madkasse den ser bare god ud - tak for det link- smil.
    De bedste hilsner Dorte

    ReplyDelete
  8. Hei
    vil gjerne at du skriver om oppbevaring av mat: ost, brød, frysevarer....

    ReplyDelete
  9. Ahh jeg havde da helt overset dette fine, fine indlæg <3
    Tak for inspiration OGSÅ til madpakkens indhold <3

    Knus C

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!