Monday, September 16, 2013

Grønkålspesto og salsa verde...

Her er to gode grønne opskrifter, som tidligere har været vist på bloggen, men det bliver de jo ikke dårligere af! De passer rigtig godt til årstiden og krydderurterne og grønkålen er selvfølgelig fra køkkenhaven på Krogerup.

Grønkålspesto:

100g grønkål
50g parmesan
50g pinjekerner
2 dl. olivenolie
1 fed hvidløg
1tsk salt
1spsk hvidvinseddike

Det hele blendes og hældes på glas. Brug det til pasta, på brød, til fisk, som dip etc.


Salsa verde:

En halv håndfuld mandler eller cashewnødder
6-8 fed hvidløg (mellem-størrelse)
1 spsk brun sukker (evt. palmesukker)
Et bundt koriander 
Et halvt bundt persille
200 ml hvidvinseddike
200 ml god olivenolie
Lidt salt og peber

Det hele blendes og hældes på flaske eller glas. Her bruger vi det som dip til grøntsager og vi hælder lidt over hokkaidosuppen, som vi skal have til aftensmad i dag. Det smager helt fantastisk!

6 comments:

  1. Nu skal jeg altså snart have smagt din salsa verde! Men umiddelbart lyder det af ret meget eddike?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg lover dig, at det smager godt... Du må gerne prøve med mindre eddike, men jeg har lige lavet den her i formiddag og opskriften skulle passe;o)

      Delete
  2. En lille hemmelig hilsen fra mig ; ) Hvis du er forvirret så spørg din mand : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja man kan da heller ikke have hemmeligheder;-) tak!!!

      Delete
  3. Fantastisk salsa som smager så godt! Tak for opskriften.

    ReplyDelete
  4. Den grønkålspesto må jeg helt sikkert prøve! Vh Anne M

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!