Sunday, August 4, 2013

Salater, ukrudt og sommer i haven på Krogerup...






Ak og ve... Man skal ikke forsømme sin køkkenhave, for så kommer den til at ligne en ulykke i løbet af ganske kort tid, har jeg nu lært. Ferie i et par uger, alt for godt vejr og alt for meget om ørerne, gør at ukrudtet har taget magten.
I fredags lugede jeg ukrudt i tre timer, men vores have hos Årstiderne på Krogerup ligner stadig en slagmark og jeg et pt. ikke verdens stolteste haveejer...

Heldigvis er der alligevel en hel masse fantastiske grøntsager og jeg bliver så lykkelig, når jeg står og kigger ud over de smukke marker og graver i jorden. Til næste år vil jeg gerne have en køkkenhave igen, omend jeg så vil være lidt mere over ukrudtet!

Kål, bønner, mynte og landkarse kom med os hjem og her til aften, lavede vi to fine salater:

Spidskålssalat med mango:

Spidskål, kogte gourmetbønner, mango, mynte og chili med dressing af lige dele olivenolie og lime.

Bønnesalat:

Kogte bønner, prästost og landkarse overhældt med en god olivenolie og lidt citronsaft.

Jeg må sande at det at have en køkkenhave, er et stort arbejde, måske også større end jeg lige havde forestillet mig på forhånd. Der er et kinesisk ordsprog, der lyder noget i retning af, at en klog mands problemer aldrig bliver store, fordi han løser dem, når de er små (Jeg kan ikke huske de præcise ord, men meningen er til at forstå) og sådan er det også med køkkenhaver -Man skal hive ukrudtet op, før det har vokset sig stort og sidder rigtig godt fast!

6 comments:

  1. I just love your blog and wonderful pictures.
    Thank you from Italy:o))

    ReplyDelete
  2. Elsker din blog, din livsstil og dine dukker! Tusen takk!

    ReplyDelete
  3. Dejlige billeder som altid :) Godt at høre, at I har lidt godt at spise mellem ukrudtet ;)

    Kram <3

    ReplyDelete
  4. everything looks so delicious and such a beautiful bouquet.

    ReplyDelete
  5. What a wonderful feast. I enjoy your most beautiful blog so very much, thanks for sharing your wonderful photos.

    My allotment was so very like this! But if everything tastes delicious its not so big a worry. Veg gardening is about eating, not tidiness I think. Enjoy your garden x

    ReplyDelete
  6. Uh..... Kender kun alt for godt til det du skriver Lisbeth, men så længe haven kan levere mad er det til at leve med. Faktisk elsker jeg at luge ukrudt men det er jo på de dage, hvor JEG har valgt at havelivet skal bidrage til en aktivitet jeg holder af og ikke nødvendigvis på den dag, hvor køkkenhaven skriger på mere æstetik og luft til grøntsagerne. Min køkkenhave ligger på siden ag huset, så jeg kan heldigvis ikke se når den er ved at gro os over hovedet.
    Når grøntsagerne så viser sig ser man næsten ikke ukrudtet :-)
    God weekend :-)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!