Monday, July 1, 2013

Hjemmeskole...



Sommerferien er begyndt, men selvom vi har ferie, har jeg valgt, at formiddagene skal gå med lidt hjemmeundervisning -på den hyggelige måde.

Alma har rykket sig rigtig meget fagligt, siden hun startede i sin nye skole, men hun er stadig ikke helt på niveau med de andre i klassen mht. læsning. Vi har læst en del med hende, men jeg må indrømme, at  vi måske havde en forventning om, at det hele ville komme af sig selv og det har været vigtigere for os, at hun kom godt ind i den nye klasse. Alma er en lidt forsigtig pige, så det har krævet meget af hende, at skulle lære en masse nye børn at kende og gør det stadig.

Steinerskolens undervisning er tilrettelagt anderledes end folkeskolens, derfor har hun nogle helt andre kompetencer end børnene i hendes nye klasse. Hun er meget dygtig til tyske vers, kan en del engelsk og er super god til at strikke, hækle, synge og spille fløjte, men hun var til gengæld først lige begyndt at læse, da hun gik ud af anden klasse sidste sommer, hvor børnene i folkeskolen har læst siden slutningen af børnehaveklassen, så hun havde rigtig meget at nå i dansk på ganske kort tid.

Nu efter et helt skoleår i folkeskolen, er vi stadig glade og tilfredse. Jeg er virkelig positiv over den måde folkeskolen har taget imod mine børn. Jeg føler, at lærerne ser mine børn og har et godt billede af hvem de er, hvad de kan og hvor vi skal hjælpe dem fagligt. 
Jeg har været rigtig bekymret over de nationale tests, som mine børn nu skal igennem, men synes lærerne formår at gøre det til noget rart og ukompliceret. 

Mine børn trives rigtig godt i folkeskolen. Specielt Storm er glad for krav og ivrig efter at lære. Han er faldet rigtig meget til ro og der har været lutter ros fra hans lærere, hvilket er rigtig dejligt!
Der er dog nogle ting jeg savner i folkeskolen og det har ikke ændret sig i løbet af det forgangne år.
Jeg savner æstetik og lidt flere tanker omkring, hvordan omgivelserne påvirker børnene. Jeg synes, at de kreative fag er noget ensporede i fohold til materialer osv.  
Jeg er dog også kommet frem til, at det aller vigtigste er, at de mennesker der er omkring mine børn er positive og imødekommende og ser dem -og det må man sige at de gør.

Herhjemme har vi meget fokus på nogle af de ting, vi savner i folkeskolen. Vi er offline det meste af tiden, når vi er hjemme, og vi holder fast i, at børnene skal have musikundervisning, som de fik det i Steinerskolen. 

Denne formiddag blev brugt på højtlæsning, et lille skriftligt resume, tegninger, is-spisning og madlavning og de hyggede sig...

...Og hjemmeundervisning er jo mange ting -det starter, så snart børnene kommer ud af maven...


Hjemmelavet "filur"- top af drue, æble og lidt rødbede, bund af ren gulerodssaft.




26 comments:

  1. Min erfaring er: jeg læste noget sjovt tegneserier, noget som var vildt interessant (for ham) skøre og tosset børnebøger. Det skabte en energi til selv at lærer at læse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er også min:o) Min søn er virkelig ivrig efter selv at kunne læse om dinosaur- det er om at finde deres interesseområder;o)
      Tak for kommentaren!!

      Delete
  2. Som folkeskolelærer bliver jeg rigtig glad, når jeg læser dit indlæg. Jeg er selv stor tilhænger af det Steinerskolen kan, for den kan virkelig noget særligt - som vi i folkeskolen desværre ikke kan/gør. Jeg savner ligeledes større æstetik i mine omgivelser på min folkeskolen, og jeg efterlyser som du, også større "mangfoldighed" i brugen af materialer i de kreative fag. Jeg savner, at vi i folkeskolen er bedre til at se naturens gaver, og drage dem med i vores undervisning, noget der ville klæde den danske folkeskole.
    Men samtidig oplever jeg også, både som lærer men også som forældre, at vi har en velfungerende folkeskole... De nationale tests er ej heller min kop the, og jeg synes generelt, at de tests giver et snævert og unuanceret billede af den enkelte elevs evner og færdigheder, et syn jeg deler med mange af mine kolleger. Det glæder mig dog oprigtigt at læse, at folkeskolen har været et positivt møde for jer, for uden at skulle klynke, så synes jeg, at den danske folkeskole ofte er i urimelig meget modvind.
    Jeg vil tage dine ord om æstetik med i min planlægning af kommende skoleårs aktiviteter, og gøre mit ypperste for, at de elever jeg har fornøjelsen af, også oplever æstetik i deres skoledag.
    Tak for et skønt indlæg - og tak for en skøn blog, som jeg nyder at følge.
    Rigtig dejlig sommer
    Kh. Kristina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Kristina!

      Tak for kommentaren! Ja, jeg er så enig- hvor er der bare indimellem alt for meget utilfredshed- har virkelig oplevet skiftet så positivt! De mennesker, som er i mine børns skole brænder virkelig for det de laver og det er jo det aller vigtigste! På mine børns skole har de et samarbejde med Årstiderne, så der er en del udeundervisning og børnene har lavet suppe over bål og har gravet jordskokker op osv. det er simpelthen så vigtigt at være i kontakt med naturen (specielt i denne tid, hvor mange mennesker næsten ikke er det), så det er sådan en fed ting!!
      Du lyder som en fantastisk folkeskolelærer;o)

      KH Lisbeth

      Delete
  3. Hjemmeskoling er en vidunderlig ting! ( Bør i hvert fald være det...)
    - Jeg er sikker på, at du ikke behøver bekymre dig om de mangler folkeskolen måtte have mht. de kunstneriske fag - med dig som mor bliver dine børn aldrig æstetisk underernæret :o)

    Steinerskolen insisterer på gode og rene matrialer. Så dejligt! Men som forhenværende steinerbarn, må jeg også sande, at der i høj grad også er tale om kunstnerisk ensretning...nårh ja, og så kender jeg mange mennesker, der har udviklet en sprudlende kunstnerisk åre, selvom de gik i en betonskole med brune gardiner tilbage i 80erne :o). God sommer!

    Vh

    Line

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er så enig med dig. Spørgsmålet er hvor kreativ Steinerskolen egentlig er- oplevede bestemt også, at man laver meget efter en opskrift og børnene kommer hjem med de samme produkter- Materialerne er bare nogle andre end folkeskolens. Jeg har aldrig selv gået i Steinerskole, men er nu da rimelig kreativ, så det er slet ikke det det handler om;o)
      Tak for din kommentar;o)

      Delete
  4. Har selv gået på både Steinerskole, folkeskole og privatskole et enkelt år. Og kan kun sige, at jeg har været super glad for alle skolerne, især steinerskolen, da de jo ligger meget vægt på de kreative og musiske fag, hvilket jo lige er mig.
    Jeg tror i bund og grund det handler om, hvilket lærere og klasseksmmerater du har, for trives du ikke i din omgangskreds kan det være svært at synes om det, at går skole og få ny indlæring.
    Håber dine børn trives i den nye skole.
    Rigtig god sommer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er nemlig helt rigtigt! Her var det også pga. en lærer at vi flyttede vores børn, så det er virkelig det der betyder noget.... Og det meget sårbare ved Steinerskolen er, at den samme lærer følger en klasse i mange mange år- Det er lidt anderledes i folkeskolen, hvor der er lidt mere afveksling...
      Mine børn har det rigtig godt, så det er dejligt!!

      Tak for din kommentar!

      Delete
  5. Tak for et smukt og klogt indlæg. Hilsen fra en glad og stolt folkeskole-lærer, der sætter pris på, at forældre forholder sig nuanceret til skolen og ikke mindst tager deres eget ansvar som "undervisere" alvorligt. God sommer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Eva! Sikke en dejlig kommentar;o) Hav en dejlig dag!!

      Kh Lisbeth

      Delete
  6. Fantastisk ide Lisbeth - tror jeg vil indføre formiddagsskole, fra næste uge!
    Samuel skal læse hver dag, men det er faktisk synd at jeg ikke stiller krav til Sienna, som ææælsker at lave lektier. Fra ferien starter mandag så er der hygge-skole-formiddag, med alle mulige fag!
    Tak for inspiration <3
    Knus C

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak søde Céline;o)
      Det er bestemt en god idé... har det selv sådan, at hvis ikke der er lidt struktur på sommerferiedagene, så glider de lidt ud i hinanden... Vi skal ikke på ferie før om nogle uger og jeg er alene med børnene indtil da, så det er rigtig fint med lidt planer og struktur.
      De har været meget vilde med det indtil nu!!
      Kunne lige forestille mig at Sienna er vild med lektier... hun ligner sådan et barn;o) Martha ser så meget op til de store, så de leger ofte skole med hende...

      Knus

      Delete
  7. AnonymousJuly 02, 2013


    Tak for et dejligt indlæg Lisbeth og fantastiske billeder :-)

    Jeg er meget nysgerrig efter hvordan i praktiserer et så godt som off-line-rum derhjemme Hvor meget spiller dine børn I-pad og hvor meget ser de fjernsyn? Har de mobiltelefoner? Jeg spørger fordi vi er ret restriktive herhjemme og jeg hører meget for det i min omgangskreds, der både taler om at mine børn går glip af et pusterum efter en lang dag OG at de mister terræn ift. andre børn ift. teknologi. Jeg er meget i tvivl. Min lille på to år har stadig ikke fået lov at spille Ipad og ser stort set aldrig fjernsyn, min ældste på snart 6 år låner sin fars Ipad i y og næ, har ikke betjent en computer endnu og ser maks 2 timers fjernsyn om ugen og ofte meget mindre.

    Til gengæld læser vi meget, bygger med Kapla-klodser, leger med Ostheimer og tegner samt spiller klaver med den store 20 minutter om dagen.

    kh. Katrine


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Katrine!
      Hvor lyder du fornuftig;o) Det er et emne, som er lidt farligt, fordi det altid taler til forældres dårlige samvittighed... Om det er et frirum... hm... jo, det er da hyggeligt at sidde ved computeren (jeg holder meget af det), men frirum kan jo være mange ting. Min store pige elsker at sidde på værelset og høre lydbøger og tegne- det synes jeg er et dejligt frirum, som både er udviklende for fantasien og kreativiteten...
      Jeg synes det er noget pjat, det med at børnene taber terræn i forhold til andre børn, hvis de ikke får en I-pad i hånden, når de er fyldt et år... Det er så misforstået, at børn har brug for det og jeg tror igen det handler om den dårlige samvittighed. Så længe man har et naturligt forhold til teknologien, så skal det hele nok gå op i en højere enhed;o) Jeg har aldrig haft ret meget IT-undervisning i skolen og vil mene, at jeg er kommet efter det, omend jeg nok ikke skal være computeringeniør, men det var jeg nok aldrig blevet alligevel;o)

      Mine børn spiller også i-pad og ser fjernsyn. Det er jo en del af tiden og jeg ville aldrig afskære dem fra de muligheder det giver. Alma er ti år og har lige fået en mobiltelefon, som den sidste i sin klasse. Den var meget interessant i starten, men nu bruger hun den stort set ikke... Storm er glad for mindcraft og har en halv times spilletid om dagen- det er dog ikke hver dag han spiller - i dag har han glemt det, fordi solen skinnede og vi slog telt op i haven og sådan går det ofte. Martha er kun 3 og har ikke så stor interesse i det, men ser fjernsyn indimellem... Jeg oplever ikke, at vi skal have så stramme restriktioner på... De har et meget afslappet forhold til det!

      Vi gør det samme som jer, læser mange bøger og alt mulig andet... Selvfølgelig ser vi en god film i ny og næ og hygger alle foran fjernsynet, men det skal bare ikke have så stor betydning i vores liv;o)

      Tak for kommentaren. Tænker at jeg en dag vil skrive lidt om det..!

      KH Lisbeth

      Delete
  8. AnonymousJuly 02, 2013

    Hvor er det bare godt skrevet! Dejligt at høre forældre der tager ansvar og selv supplerer børnenes undervisning, for det er nødvendigt! Har Alma og Storm tjek på de 120 almindelige ord? Find dem på nettet, print ud og lav små kort. Så kan der trænes, så de sidder i skabet for altid!
    De bedste ønsker om en sjov og lærerig sommerskole fra (endnu) en folkeskolelærer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak... sikke mange folkeskolelærere der læser med her;o) Vi har et fint lamineret ark med de 120 mest almindelige ord og vi øver... Ja, det skal sidder i skabet og når de starter i skole igen, er Alma ekspert;o)

      God sommer og tusinde tak for kommentaren!!

      KH Lisbeth

      Delete
  9. Dejligt at høre dine positive ord om folkeskolen. Mine børn går begge i folkeskolen og har altid være glade for det. Men jeg kunne - lige som - dig også godt tænke mig mere æstetik og kunst og mindre teknologi i skolen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er så dejligt at andre forældre har det på samme måde- Jeg er sikker på, at der med tiden, sker nogle ændringer... Der må simpelthen komme en generation (på et tidspunkt;o) som har brug for at ændre på det travle samfund, vi lever i og det det har ført med sig med mennesker, som er så langt fra naturen....;o)

      Kh

      Delete
  10. Hej Lisbeth
    Det er meget interessant, hvad du siger om Steiner-skolen, jeg overvejer selv at sende Selma i en (flamsk) Steiner skole hernede i Bryssel, men det bekymrer mig lidt at de i de lavere klasser er langsommere, og saa har jeg lidt svaert ved "den religioese del" af Steiner, men det aestetiske, forholdet til naturen og de smaa klasser, det oensker jeg virkelig for min datter. Hernede begynder de i "skole" fra 2 1/2 aar, og selvom det jo er lidt som boernehave, saa skal de vaere ret autonome, naar de begynder i skole, vaere 100 % renlige og kunne klare sig i en klasse paa op til 32 boern. Jeg synes, det er voldsomt.kh, anlo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Anne Louise!
      Det faglige tror jeg bestemt ikke, at du skal bekymre dig om- jeg har aldrig gjort det og problemet for os er, at de nu går i en almindelig folkeskole, hvor undervisningen er helt anderledes. I Steinerskolen læser nogle børn lidt senere end i folkeskolen, men hvis de går i Steinerskolen hele vejen, så kommer de ud med samme udgangspunkt som folkeskoleelever. Tror bare på mange måder, at det nemmeste er, at købe hele pakken og ikke stoppe midt i det hele.... Har aldrig oplevet Steinerskolen som særlig religiøs... men der er nogle åndelige/ spirituelle elementer, som nogle mennesker har det svært med (synes ofte Steinerskolen, er for lukket omkring den del og det gør, at der let opstår en masse misforståelser). Der er så mange smukke ting i Steinerskolen og skulle vi flytte til et andet sted en dag, hvor der var en Steinerskole i nærheden, ville jeg ikke tøve med at vende tilbage.

      Kh Lisbeth

      Delete
    2. AnonymousJuly 10, 2013

      Jeg kommer lige med et input her, da jeg ikke er helt enig i det samlede faglige udbytte af Steinerskolen.

      Jeg har også gået i både Steinerskole og almindelig folkeskole. Jeg skiftede til folkeskolen da jeg havde 2, 5 år tilbage, bl.a. pga. det faglige. Jeg oplevede, at det faglige niveau var kilometer foran i folkeskolen. Min bror gik i Steinerskolen folkeskolen ud, så jeg ved derfor det også blev ved med at være bagud ved folkeskolens afslutning.

      Især engelskundervisningen i den Steinerskole jeg gik i var yderst kritisabel. Vi lærte en masse engelske ordsprog, sange og spillede en masse base ball, men på et tidspunkt skal man altså videre hvis man skal lære at tale og skrive sproget. Jeg kunne til gengæld lidt mere tysk end de andre da jeg startede i folkeskolen, men jeg blev hurtigt lige så udfordret som de andre. Matematikumdervisningen var dog nogenlunde på niveau. Man lærte også at læse, og så må man jo gøre op med sig selv om man synes det er godt de går langsommere frem i Steinerskolen. For de elever der har nemt ved ting kan det blive kedeligt, omvendt for dem der har lidt sværere ved at knække læsekoden. Fysik-og kemiundervisnimgen var ikke-eksisterende i mim Steinerskole. Det samme var gældende for historie bortset fra oldtidskundskab, som vi til gengæld havde rigtig meget af.

      Og nu siger jeg ikke Steinerskolen ikke også har gode sider, men jeg kender desværre en del Steinerskoleelever der har haft det svært i gymnasiet fordi de har lært for lidt i folkeskolen.

      Delete
    3. Tak for input! jeg har jo ikke børn, der har gået hele vejen, men forholder mig bare til de undersøgelser der er lavet, som viser, at Steinerelever klarer sig lige så godt eller bedre end folkeskoleelever...

      Min oplevelse af Steinerskolen var, at de ikke formåede at fange mine børn, da de var klar til at begynde lære... Specielt min søn, som er en meget kvik dreng, kedede sig voldsomt i børnehaveklassen, hvor han nu trives rigtig godt med de faglige udfordringer. Min datter er kommet meget bagud og det arbejder vi nu med- Hun var også klar til at begynde at læse meget tidligere og det ærgrer mig, at hun ikke kom i gang før, man man kan jo altid være bagklog. Under alle omstændigheder, er jeg glad for de faglige udfordringer, som de nu får og så klarer vi det æstetiske, kreative og musiske hjemme;o)

      Delete
  11. Hejsa,
    Virkelig dejligt at høre dine positive ord om folkeskolen, syntes der i diverse meidier er sådan en negativ tone omkring folkeskolen. Har selv gået i flokeskolen og været meget glad for det. Efter sommerferien, skal min ælste starte i 0.B og vi glæder os alle. Syntes dog der har været mange negative kommentar og holdninger fra mødregruppen osv, og tankerne har da været omkring både privat-skolen og fri-skolen, men holder fast i beslutnigen om folkeskolen, tror på de kan tilbyde os noget rigtig godt!!

    Tak fordi du deler ud af dine erfaringer.

    VH Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håber, at det bliver rigtig godt for dit barn, at starte i folkeskolen, men mon ikke;o) Tusinde tak for kommentaren!;o)

      God Sommer.

      KH Lisbeth

      Delete
  12. AnonymousJuly 03, 2013

    Dine indlæg er så inspirerende. Tak for det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for din kommentar:o) Dejligt at du bliver inspireret!!

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!