Monday, June 17, 2013

Sådan spiser vi- Basiskøkkenet og endelig madplaner!

For længe siden lovede jeg, at jeg ville dele vores madplaner med jer og omsider, er jeg klar med den første madplan.
Bedre sent end aldrig!

Jeg håber, at du har lyst til at følge med og vil finde inspiration!
Jeg lover ikke, at jeg lægger madplaner ud hver eneste uge, men jeg vil gøre det så ofte jeg kan!

***

Vi er en familie på fem personer. Vi bruger mellem 1500-1600kr pr. uge på mad.
Vi spiser økologisk og det er kun, hvis vi ikke kan opdrive økologisk, at vi køber konventionelle fødevarer, eller når jeg får en ustyrlig lyst til årets første danske jordbær!

Vi prioriterer mad meget højt og det er et sted, hvor vi ikke sparer. Vi sparer langt hellere andre steder
-Og det gør vi virkelig.

For os er det vigtigste, at det vi får i maven er sundt og nærende og jeg tror virkelig, at vi mennesker er et billede, af det vi spiser.

Vi spiser meget grønt, vi laver stort set alt fra bunden og det eneste vi køber færdigt er rugbrød, lidt pålæg (leverpostej og gode pølser), mayonnaise og indimellem ketchup.

Det hører til sjældenhederne at vi spiser morgenmadsprodukter (som jeg ikke synes, har meget med rigtig mad at gøre). De indeholder efter min mening alt for mange kulhydrater, for meget sukker og for lidt proteiner, som skal være med til at give os en god mæthed.
I stedet spiser vi store mængder æg. Vi spiser i gennemsnit 5-6 pakker á 12 æg om ugen.
Vi smører børnenes madpakker om aftenen, så vi ikke skal stå med dem om morgenen.
Det giver god tid til at lave spejlæg, omelet, pandekager osv. til morgenmad.
Rester fra aftensmaden bliver gerne spist om morgenen, eller kommer med i børnenes madpakker.

Vi forsøger at spise alt, hvad vi har i køleskabet og smide så lidt ud som overhovedet muligt. Derfor har vi altid en reste-dag i løbet af ugen, hvor vi får spist alt det, som er til overs.
-Det virker for det meste.

***

-Vi spiser fisk mindst en gang om ugen.
-Vi spiser meget lidt sukker og vi serverer sjældent fredagsslik for vores børn. De får hellere popcorn, frugtsalat med flødeskum og chokolade eller en god kage. Slik får de (desværre) rigeligt af andre steder.
-Jeg har i en lang periode spist minimalt af gluten og sukker og det smitter af på madplanen, som stort set er glutenfri.
-Vi spiser/ drikker ikke ret mange mælkeprodukter- kun mælk i kaffen, meget fløde og rigeligt smør til madlavningen.


Vores basiskøkken indeholder ALTID:

Diverse olier: Kokosolie, Olivenolie, hampeolie osv.
Smør
Kerner/ Frø- solsikkekerner, sesamfrø, hørfrø etc.
Nødder: Mandler og hasselnødder etc.
Æg
Fløde
Krydderier
Kaffe og Chokolade

...og sprut og tøser i følge min mand! (Kan give ham medhold i forhold til tøserne).

Kosttilskud: 

Jeg tager forskellige kosttilskud bl.a.:

Multivitamin: Spectro2 fra Solaray

D-vitaminer- (har lidt af D-vitaminmangel og det er ikke sjovt, skulle jeg hilse at sige
-de fleste danskere har for lavt d-vitamin i kroppen- selv om sommeren er det vanskeligt at få nok d-vitaminer fra solen i Danmark.)

Mine børn og jeg tager:

Liver cod oil i flydende form fra Nordic Naturals - Min søn elsker det, pigerne hader det!


Madplan og indkøb:

Vi er meget strukturerede omkring vores madplan og indkøb. Vi laver madplan hver lørdag formiddag og handler også stort ind om lørdagen. Vi handler til hele ugen og handler kun lidt ekstra en eller to gange i løbet af ugen, hvis vi er løbet tør eller mangler noget.
Ca. en gang hver 2-3 måned handler jeg stort ind i et supermarked på nettet, hvor jeg køber olier, nødder, tørrede frugter osv.

Vi har tidligere handlet hos Årstiderne på Krogerup en gang om ugen, men nu hvor vi har køkkenhaven, handler vi der mindre og regner med, at vi slet ikke kommer til at handle der henover sommeren, hvor vi kan hente egne grøntsager.

Vi er ikke perfekte og indimellem glipper madplanen. Heldigvis sker det ikke ret tit.
Jeg synes det er både ærgerligt og stressende ikke at vide, hvad vi skal have at spise- tage en tur i Irma og hive alt muligt ned fra hylderne. Det er både dyrt og dumt.

Derfor gør vi en kæmpe indsats for at gøre det så nemt for os selv som overhovedet muligt!

Min første madplan kommer lidt senere på dagen- Håber du har lyst til at følge med!













13 comments:

  1. Har du en netbutik du vil anbefale?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg handler indimellem her: http://www.buywholefoodsonline.co.uk (som har billig fragt til DK og indimellem kører tilbud med fri fragt), men det er lidt forskelligt. Jeg ville gerne være lidt mere bæredygtig, når det kommer til indkøb på nettet, men synes det er billigere end i de fleste danske butikker...

      Delete
  2. Uhh det er spændende at følge med i. Jeg har en drøm om en masse økologi, når jeg flytter alene(bor på kostskole nu). Det bliver dyrt, men så må jeg fravælge noget andet;P Og det hjælper at skulle leve vegansk, for økologiske bønner er en del billigere end økologisk kød. Jeg glæder mig hvertfald til at følge med i dine madplaner og forhåbentlig få lidt inspiration. Og jeg tror også at planlægning vil hjælpe mig rigtig meget;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det er sikkert billigere, men det ville være svært for os- Jeg selv kan sagtens spise rimelig kødfrit og har været vegetar i perioder, men har børn og en mand, der elsker kød! Planlægning er virkelig en god ting:o)

      Delete
  3. Wauw Lisbeth det lyder smadder spændende at få et indblik i Jeres mad-hverdag :)
    Glæder mig til at læse mere.

    ReplyDelete
  4. Jeg glæder mig til at se jeres madplan. Herhjemme kunne vi godt bruge lidt mere struktur i forhold til aftenmåltiderne. Jeg er i perioder alene med børnene og så bliver det hurtigt noget juks hvis ikke vi har planlagt hvad vi skal have at spise. Men jeg er blevet bedre til at lave ekstra og fryse ned. Vi spiser også så vidt det er muligt økologisk og får kasse fra årstiderne. Det er skønt at få leveret lige til døren:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kender det godt. Er også indimellem alene med ungerne og så er det så kritisk, hvis jeg finder ud af i sidste øjeblik, at der ikke er noget i køleskabet;o) Vi har heldigvis årstiderne lige om hjørnet, men da vi boede i København fik vi også kasse fra Årstiderne.

      Delete
  5. Jeg har helt sikkert lyst til at følge med. Synes, det er så inspirerende at læse om, hvordan andre stykker deres hverdagsmad og -liv sammen. Og så bidrager det jo kun yderligere til inspirationen med de smukke billeder og den økologiske tilgang til tingene.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Det er jeg glad for at høre!!

      Delete
  6. Dejligt inspirerende at følge med i! Helt sikkert noget jeg kan bruge :)
    Er der et sted du finder dine opskrifter eller ideer til mad, som du vil dele ?
    Vi nemlig igang med at blive sundere, men når det kommer til at indblande grøntsager istedet for stivelse er jeg ret lost faktisk.

    ReplyDelete
  7. Hvor er det dejligt med sådan et input Lisbeth - det lyder jo vanvittigt lækkert alt sammen. Og hvor ville jeg ønske at jeg var bedre til at være mere struktureret omkring vores indkøb...det kommer faktisk lidt i stimer, vil jeg sige. Ind imellem går det super og jeg handler øko alle steder, bager brød selv, sørger for lækre sunde snacks til ungerne og gluten og sukkerfri kage til fredags hyggen og sårn. Andre gange er jeg en værre stresset og ustruktureret og konfus mor, som har alt for meget om ørerne, siger ja til Gud og hver mand og 1000 projekter og mister fuldstændigt overblikket over vores husholdning. Det er de perioder hvor ØV-ting som McDonalds, pizza mandens rulle kebab og rugbrød kan snige sig ind... Sjovt nok også de perioder, hvor vi ingen penge har og er lidt på røven! Det koster jo sindssygt mange penge, det der skrammel mad!
    Så jeg gør mig virkelig også umage for at blive bedre til det. For jeg VIL virkelig gerne. Mit problem er nok bare, at det så altid falder sammen med 635 andre ting jeg VIRKELIG gerne vil....ikke at det er en undskyldning (jo-det-er-det-lidt-for-at-dumle-samvittigheden-men-inderst-inde-ved-jeg-godt-at-det-ikke-er!!)
    Så det er skønt at læse de her gode tips og ideer og i bund og grund helt almindelig sund fornuft! TAK for motivationen Lisbeth:-)
    Kh. Malene

    PS. Hvad er det der brød agtige noget...?? Det på tallerknen...?

    ReplyDelete
  8. Hvor er det spændende læsning. Vi er ikke specielt strukturerede (men øver lidt i det), og er nok meget gennemsnitlige når det kommer til økologi eller ej, så jeg ser frem til at høre mere. :)

    Og så er det i øvrigt (som altid) meget smukke billeder du tager.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!