Wednesday, June 19, 2013

Frisk salat med spicy dressing

I dag står menuen på grøntsagspasta med kødsauce og en lækker frisk salat med en af mine yndlings dressinger. Den smager virkelig godt, specielt hvis den får lov at stå nogle timer, før den bliver spist.

Salat:

Grøn hovedsalat
Strimlede gulerødder
Radiser
Rød peber
Forårsløg
...og godt med mynte

Dressing:

Saften fra 2 lime
Lidt æblecidereddike
1/2 tsk sesamolie
1 knust eller meget finthakket hvidløg
1 tommelfinger meget finthakket ingefær
1 spsk palmesukker
1 dråbe spøgelseschili (Bhut jolokia purée- uundværligt i et hvert køkken- styrke 10/10)
2 kaffir blade

Alle ingredienser blandes og hældes ud over salaten.

Jeg lægger ikke en opskrift ud på kødsauce, da jeg tror at de fleste kan lave en god kødsauce- Her putter jeg altid masser af grøntsager i, både bladselleri, lidt frisk finthakket spinat, gulerødder og selvfølgelig løg, hvidløg, basilikum og oregano.

Til grøntsagspastaen bruger jeg en julienneskræller, der skærer gulerødder og squash ud i fine lange strimler. Jeg damper grøntsagsstrimlerne ganske kort i min bambusdamper.
Ejer du ikke sådan én, kan man fint putte strimlerne ned i kogende vand, de skal dog ikke have meget mere end et minut. Så har man en lækker sund pasta!

Velbekomme...

12 comments:

  1. Uhm, den lyder god den dressing!! Den må prøves.

    ReplyDelete
  2. Må da prøve at lave sådan en gang pasta;P det er nok også godt med en gang linsesovs;P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lyder også godt!

      Delete
    2. Også mine tanker;P og den her salat lyder forresten også ret lækker:D

      Delete
  3. Mmmmm.... Den dressing må da, som Ulla siger, prøves.
    Hvor kan man købe Bhut jolokia puréen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror min mand købte den i Chilihouse, som findes på nettet, men jeg er ikke helt sikker;o) Spørger ham, når han kommer hjem fra rejse...

      KH Lisbeth

      Delete
  4. Hej Lisbeth
    Tak for dine lækre opskrifter, jeg har allerede prøvet flere:-) Du skrev på et tidspunkt lidt om morgenmad, og jeg tænkte om du ikke vil give nogle konkrete eksempler? Jeg synes nemlig, at det er lidt svært at få noget sundt og mættende på menuen om morgenen.
    Mvh Julie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor dejligt Julie!! Jeg er i gang med et lille morgenmadstema, så det kommer helt sikkert lige om lidt!!

      Tak for kommentaren. For virkelig lyst til at fortsætte med at lægge min mad på bloggen, når jeg får so positive kommentarer:o)
      God weekend....

      Delete
    2. Det glæder jeg mig til:-)

      Delete
  5. Hvad er kafirblade for noget?
    : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaffir blade kan fås i de fleste asiatiske /thailandske supermarkeder. Det er blade, som giver en virkelig god smag i retter- de er tørrede og man spiser dem ikke, men de giver bare en sådan lidt lime/ citrus-agtig smag til maden... Jeg kendte dem heller ikke, før Jannik købte dem;o)

      Delete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!