Friday, June 28, 2013

En morgenmadsguide og sunde pandekageopskrifter...

Vi er efterhånden klar over, at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen og alligevel vælger de fleste de hurtige løsninger med morgenmadsprodukter, som hverken mætter ret længe eller giver stabilt blodsukker.

Her har jeg også serveret den helt traditionelle morgenmad med havregryn, havrefras, cornflakes osv. Jeg oplevede en dreng som spiste og spiste, men alligevel var sulten kort efter morgenmaden var spist og en pige som aldrig gad spise morgenmad. Det var simpelthen for kedeligt!

Jeg er nået til den konklusion, at vi skal ud af den vane der hedder, at morgenmad ikke skal smage af noget og helst skal være noget, vi lynhurtigt og halvt sovende skovler ind i munden...

Her har vi ændret vores morgenmadsvaner radikalt. Vi spiser rigtig meget morgenmad og bruger tid på at planlægge og forberede ordentlig mad, så ungerne kan sendes ud af døren med glade maver- helt klar til dagens udfordringer.

Jeg oplever, at mine børn spiser og spiser, glæder sig til at stå op om morgenen og som det første spørger om, hvad vi skal have til morgenmad.
Morgenmaden er blevet en fest og vi hygger os langt mere om bordet end tidligere.

Her er min lille guide til sund morgenmad.
-og ja, det tager lidt ekstra tid og det kræver, at man har lyst til at ændre sine vaner (og få gladere børn og få det bedre selv). Vaner kan være svære at lave om på, men det er faktisk nemmere, end man lige tror.

 -Her spiser vi virkelig mange æg. I denne uge har vi indtil nu spist 65 økologiske æg. Det er bestemt en stor udgift i forhold til at købe en æske havrefras, men som jeg tidligere har skrevet, så prioriterer vi mad før alt muligt andet og det det gør for vores sundhed, energiniveau og generelle velbefindende er uvurderligt.

-Vi spiser rester. Rester fra aftensmaden bliver gerne sat på bordet om morgenen. Det betyder, at vi her til morgen har spist blødkogte æg og chili con carne.

- Vi står tidligere op, så der er bedre tid til at forberede morgenmaden og så smører vi ungernes madpakker om aftenen, så det ikke tager tiden om morgenen.

Jeg har lavet en række eksempler på, hvad vi spiser til morgenmad og selvfølgelig, ser det ikke lige så fantastisk ud hver eneste morgen, som det gør på billederne, men de er ment som en inspiration til jer.


En helt traditionel morgenmad med æg, bacon, råkost, broccoli, rød peber og salat.


Jeg elsker grød, men grød er sjældent en særlig proteinrig start på dagen. En veninde kom med det gode fif, at slå et æg ud i grøden, lige inden den er færdig. På den måde får man en mere cremet og proteinrig grød.

Lækker omelet med masser af bacon, salatrest fra aftensmaden og bagte peberfrugter.

Min favoritgrød er quinoagrød med æg, masser af kerner, nødder, gode olier og en lille smule frugt- her drysset med mælkebøtteblomster. 

Min dag starter ofte med en smoothie og kaffe (kan ikke leve uden kaffe), mine vitaminpiller og fiskeolie.


Hjemmelavet juice med gulerødder og spinat.


Søndagsmorgenmad: frugt, nødder, pølse og middagsmadsrester- bagte peberfrugter med kødfyld. Se opskriften her.


En hurtig og nem kokospandekage til 5 personer:

8æg
150g kokosmel
3 modne bananer

Det hele i blenderen og steg med masser af smør på panden i fem store portioner.


Mandelpandekager til søndagsmorgenmaden:

150g mandelmel
5æg
1dl vand
2 måleskeer fiberhusk
1 spsk kokosolie
5-6 spsk sukrin gold (mere for sødere pandekager)
saften og skallen fra en appelsin
1 tsk bagepulver
lidt salt

Det hele blandes og steges på panden som små fine amerikanske pandekager.




Fisk er godt og det skal vi spise rigtig meget af- her en hurtig salat med rucola, peberfrugt, mandler, hellefisk og sunde olier som dressing.
Serveret sammen med blodkogt æg, smoothie og kaffe.















Salat med glaskål, bagte tomater og laks. Se opskriften her.

...Og hvad med en is fra morgenstunden? Find opskriften her.

18 comments:

  1. Åh hvor ser det lækker og meget dejligt ud. Den med ægget i grøde, vil jeg prøve at tage til mig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dejligt! Synes det er et godt tip;o) Det smager også skønt... specielt med en god klat smør også! Tak fordi du tog dig tid til at kommentere.....;o)

      Delete
  2. Uhm, bliver virkeligt sulten på den gode måde af dine flotte billeder! Og ja, budskabet om ordentlig, mættende morgenmad er vigtigt at udbrede (tak for opskrifter, i øvrigt - og tippet om ægget i grøden, det må jeg prøve til ungerne!).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Trine! Dejligt at du blev sulten;o) Ja, det er så vigtigt... Man har det bare så meget bedre, når man spiser ordentlig morgenmad!!

      God weekend.

      Delete
  3. Hold nu op en lækker omgang morgenmad - dine billeder er bare så flotte, man fornemmer virkelig den gode stemning.

    Jeg spiser selv omelet eller chiagrød til morgenmad og altid med en stor greenie til og selvfølgelig kaffe. jeg kan heller ikke undvære kaffe. men har lært at nøjes med 2 kopper om morgenen.

    Min datter, Alma på knap 6, spiser helst havregrød til morgenmad, dog syntes hun sådan en kanelpandekage er ret lækker og så kan hun faktisk også rigtig god li chiagrøden - så det går i den rigtige retning med hende :-)
    Spiser alle dine børn aftensmadsrester til morgenmad eller er æg deres forekrukne?

    God weekend
    Kh maria

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Maria! Hvor bliver jeg bare glad!! Åh, den kaffe- drikker også to kopper om morgenen og får det underligt, hvis jeg tager en kop mere, så det gør jeg sjældent;o) Min mand elsker kaffe og har investeret i den mest fantastiske espressomaskine, så det er virkelig svært at lade være;o)

      Mine børns favorit er klart æg og de spiser meget blødkogt æg og spejlæg og omeletter- Men her til morgen spiste Storm to store portioner chili con carne med bønner og linser og det hele:o) Storm og Martha er virkelig nemme og spiser stort set alt, der bliver sat på bordet. Alma er mere vanskelig. Hun skal hele tiden have afveksling og jeg kan bestemt ikke servere det samme tre dage i træk, så spiser hun det ikke- det gælder også for æg, så jeg veksler lidt mellem det ene og det andet og så spiser hun godt...

      Det lyder lækkert med chiagrød. har faktisk aldrig smagt det... Må prøve det af.

      Kh Lisbeth

      Delete
  4. Ej tak, det var da et dejligt indlæg med masser ny inspiration. De der pandekager med kokos skal afprøves asap! Tak igen, du har en dejlig blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak! Hvor det glæder mig, at du blev inspireret;o) Tak fordi du kommenterede... Hav en god weekend!!

      Delete
  5. Hold nu op, Lisbeth. Der ramte du virkelig noget i mig med det her indlæg. Igennem 9 år nu som mor har jeg gennemgået noget af en mad-evolution og jeg har ændret rigtig meget på mine og vores madvaner igennem tiden. Min egen morgenmad er for længst blevet ændret fra havregrød til de mere mættende og proteinrige af slagsen, og vores aftenmåltider indeholder også lutter gode ting og ingen kulhydrater, MEN - mine unger får sgu stadig havregrød og havregryn om morgen (bevares med lidt frugt og toppings, men alligevel)! Og hvorfor egentlig? Nu hvor jeg læser det her indlæg bliver jeg helt vildt inspireret til at lave weekendmorgenmad hver dag.
    Hvorfor er det kun i weekenderne mine unger må få æg, smoothies og andre lækkerier? Ja, jeg ved det da virkelig ikke? Vi er alligevel oppe kl. 6 hver dag, så der er masser af tid til at få en masse gode proteiner og vitaminer indenbords. Tak!
    Knus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikke dog en dejlig kommentar, Ulla!! Jeg har vist gennemgået det samme. Vi har altid spist sundt, men tankerne om hvad sund mad egentlig er, har helt sikkert ændret sig rigtig meget og specielt morgenmaden har gennemgået den største ændring. Vi kan stadig bage et brød eller croissanter, men det sker godt nok sjældnere og sjældnere... Det er vist flere måneder siden sidst og jeg tror næsten det er ved at blive helt udfaset;o) Her er det startet med, at jeg har følt behov for at ændre mine spisevaner og så er det smittet af på resten af familien. Jeg har ikke villet trække det ned over hovedet på dem og jeg tror virkelig, at man skal starte med sig selv og når andre omkring en pludselig oplever, at man har mere energi og er gladere, så følger de trop... Sådan har det været her- Jannik syntes det var irriterende med forskellig mad og så var det nemmere, at vi alle bare spiste det samme og nu kan han ikke leve uden æg til morgenmad;o)
      Har virkelig revet mig i håret over Alma, som aldrig ville spise morgenmad- begyndte at sige til mig selv, at hun bare er sådan et barn, som åbenbart ikke vil have mad om morgenen... Men da der pludselig blev serveret noget andet, så vendte det fuldstændig og nu spiser hun masser, når der bare er lidt afveksling.
      Storm er sådan en dreng, som bare har elsket sin havregrød med mælk, men han har simpelthen haft så meget astma, allergi osv. så vi måtte bare ændre et eller andet og det blev så der der blev grebet ind... Han er stadig ikke 100% fri af allergi osv. men han har det virkelig meget bedre og har meget lidt udslæt og ingen astmasymptomer. Pt. kører vi en striks diæt til ham for at finde ud af hvilke fødevarer han reagerer på. Jeg vil så gerne have, at han slipper helt af med allergi (hvis det kan lade sig gøre)..men det er godt nok op ad bakke, for hold nu fast, hvor bliver der bare proppet meget skidt i ungerne alle vegne... I skolen har de fået slik og kage tre dage i denne uge og selvom jeg har sagt, at han spiser gluten og mælkefrit og at jeg selv sørger for lækkerier til ham, så havde han fået vingummi i går (for det er der jo ikke gluten i, mente læren:o( Føler mig ret hysterisk, men jeg synes bare, at jeg må gøre hvad jeg kan for at finde ud af hvad han ikke har godt af...
      Nå, men det blev en længere affære;o) Fedt, at du blev inspireret! Jeg elsker, at stå der om morgenen og lave dejlig mad og det tager jo ikke så lang tid at smide æg i en gryde og snitte lidt grøntsager. Tror ikke jeg bruger mere end et kvarter på det...;o) Jeg bliver også smadder inspireret af din blog og al den lækre mad du lægger ud;o)
      KH Lisbeth

      Delete
  6. Det er så lækkert alt sammen.

    ReplyDelete
  7. Sikke en masse lækre retter og inspiration :) Der er helt sikkert meget af det, som jeg gerne vil prøve at prøve af :) - tak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for det;o) Dejligt at du fik inspiration og tak fordi du tog dig tid til at kommentere:o)

      Delete
  8. IH, de pandekager ser super lækre ud!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak! Mine unger er rigtig glade for at få dem;o)

      Delete
  9. Tak for dejligt indlæg!

    ReplyDelete
  10. Så deilig! Selv har jeg ikke spist brød på ganske lenge. Og nå er familien ved å følge etter! Deilig med oppskrifter. Både mandelpannekaker og kokospannekaker må prøves! Takk for oppskrifter :)

    Klem Tone

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!