Monday, April 29, 2013

Drømmen om en køkkenhave...
























Lige siden jeg har fået min egen have, har jeg drømt om en køkkenhave. Nu bor vi i et lille bitte rækkehus med verdens mindste have, så køkkenhaven har ikke været andet end lidt salat, krydderurter og gulerødder i potter og har ikke givet mere end til et par måltider mad.

Nu har jeg fået min store drøm opfyldt! Vi har fået jord og endda rigtig meget af det. For første gang udstykker Årstiderne nemlig jord til private ved Krogerup avlsgård, som ligger ti minutter fra hvor vi bor og vi var så heldige at få fingre i et stykke jord til en kæmpe køkkenhave.

Vi begyndte i lørdags med et havekursus, hvor de økologiske landmænd fortalte om såning, sædskifte, gødning osv.
Det var så spændende og jeg fik meget ny inspiration og lærte utrolig meget om køkkenhaver og om hvordan, man får det bedste udbytte!

Resten af weekenden har vi brugt på at ligge nede på knæ og så, plante og lægge kartofler. Børnene har plantet, leget, smagt på krydderurter og hygget sig.
Vi har altid brugt gården rigtig meget, købt alle vores økologiske grøntsager i gårdbutikken og børnene kender stedet som deres egen bukselomme, så derfor er det så meget mere tilfredsstillende, at et lille stykke af det, nu er vores for en tid.
Børnene kan følge med i udviklingen, mærke årstidernes skiften, selv trække gulerødder og radisser op af jorden og om nogle måneder, kan vi slæbe friske grøntsager hjem, som vi selv har dyrket og set gro.

Køkkenhaverne fungerer på den måde, at man lejer et stykke jord på ca. 50m2 for ca. et halvt år af gangen. Årstiderne stiller frø, planter og haveredskaber til rådighed og man bestemmer selv, hvad der skal sås og plantes og hvordan haven skal planlægges. Der er en gartner tilknyttet, som man kan få gode råd og idéer af og der er forskellige kurser i bl.a. gødning, vandning og ukrudtsbekæmpelse. Ud over det, er der arrangementer med fællesspisning med mad over bål for alle dem, som har en have.

Jeg føler mig som jordens heldigste og i mit helt rette element, når jeg står og ser ud over markerne, som lige nu er brun jord, men som om få måneder er fulde af alverdens smukke farver. Det giver en fantastisk jordforbindelse og ro, som jeg tror, vi alle har brug for. Så mange af os mennesker er langt væk fra naturen, men jeg tror og håber, at vi er begyndt at finde ud af, at vi må tilbage til naturen, passe på den og spise rigtig mad.
-Spise grøntsager, som har været dyrket i sund og nærende jord og spise kød fra dyr, som har været ude i det fri og som har fået foder, som kommer fra den sunde og nærende jord.

Jorden kan simpelthen ikke holde til, at vi ikke tager os godt af den og vi kan alle sammen gøre rigtig meget for naturen.
Jeg håber, at jeg med min store køkkenhave, kan inspirere jer læsere en hel masse. Selvom vi ikke alle sammen kan blive selvforsynende med grøntsager, kan vi gøre meget ved bare at dyrke en lille smule grøntsager og krydderurter, tænke mere økologisk og lave vores mad selv, i stedet for at købe det færdigt i supermarkedet.

Jeg vil løbende vise billeder fra min have, fortælle om planter og frø og skulle du en dag komme forbi Krogerup, må du endelig komme og hilse på mig.

Jeg håber, at I alle har lyst til at følge køkkenhavens udvikling og er der emner, som I gerne vil have jeg tager op, så kom endelig med gode forslag!

Her kribler det i fingrene, for at så endnu mere og mon ikke jeg tager cykelturen gennem skoven i eftermiddag, så jeg kan indånde den dejlige friske luft og kigge ud over de smukke marker...

43 comments:

  1. Smukke billeder og hvor lyder det dejligt! Tillykke med haven. Jeg glæder mig til at følge med.

    Hilsen Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mange tak! Det er jeg glad for;o)
      KH Lisbeth

      Delete
  2. Virkelig dejlige billeder. Tillykke med køkkenhaven - der er bare noget helt utroligt tilfredsstillende ved selv at så og plante - og med tiden forhåbentligvis høste :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Ja, jeg glæder mig rigtig meget. Det er simpelthen så spændende, hvad det bliver til.

      Hav en dejlig dag.

      Kh Lisbeth

      Delete
  3. Hvor ser det dejligt ud. Stort tillykke med køkkenhaven.
    Jeg bor i nærheden af Krogerup, men var ikke klar over, at man kan få haver der. Jeg er fristet, så måske til næste år:o)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kan bestemt anbefale det. Det har været en stor fornøjelse indtil nu;o)

      God dag.

      KH Lisbeth

      Delete
  4. Jeg kigger altid med på din blog og den hører under favoritterne. Nu blev den endnu mere interessant for mig. Jeg har ikke kommenteret før, men vil gerne lykønske jer med køkkenhaven. tak for en fin og spændende blog.

    Hilsen Inge

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er jeg meget glad for!! Tak fordi du kommenterede;o)
      Hav en god dag.

      KH Lisbeth

      Delete
  5. Ej hvor skønt for jer endelig at få en "rigtig" køkkenhave :) Vi skal til at have lavet om i vores have, så der kommer et par højbede som skal bruges til køkkenhave - det glæder jeg mig til :)

    Det bliver spændende at følge udviklingen i jeres nye have :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan jeg godt forstå, at du glæder dig til. Det er virkelig fantastisk at så og plante. Glæder mig så meget til, at det rigtig begynder at gro!!

      Held og lykke med din have!

      Delete
  6. Tillykke med haven og tak for dejlig inspirerende læsning.

    Jeg har dyrket kartofler og bønner i murespande, og jeg har en del ktydderurter i potter. Synes også vi skal tænke os om, men desværre vil mange jo gerne købe billigt kød og lader hånt om dyrevelfærd. Som jeg siger....æd lidt sjælnere og køb så en god lækker kylling og NYD DEN....du får bare madnydelse for alle pengene.

    God arbejdslyst og glæder mig til at følge slagets gang.

    KH bedstemorkaren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er så enig. Vi spiser kylling en gang hvert halve år, eller noget i den retning, af den grund... Kan ikke spise det andet...
      Danskerne tænker lidt for meget i tilbud osv. Til gengæld køber vi masser af I-pads og nintendoer til ungerne:o(

      Tak fordi du følger med!!

      Held og lykke med din egen have.

      KH Lisbeth

      Delete
  7. Stort tillykke med køkkenhaven, det lyder virkelig fantastisk.
    Vi bor også i rækkehus med en lille have, den er er dog lige tilpas stor så vi både har to æbletræer, solbær, stikkelsbær, ribs og flere forskellige slags krydderurter. I løbet af sommeren vil jeg have indrettet med flere højbede med spiselige lækkerier og måske når jeg også at få opfyldt drømmen om et mini-vægdrivhus til tomater, agurker mv.
    Jeg elsker fra jord til bord principperne. Jeg elsker at vide hvor min mad kommer fra og at det er dyrket ordentligt og med respekt for naturen og ikke mindst så elsker jeg at mine børn kan gå imellem duftende planter, smage og få masser af sanseindtryk, oplevelsen og fornemmelsen af rigtig mad og hvor det kommer fra.

    Rigtig god fornøjelse med din dejlige have! Jeg glæder mig til at følge den i løbet af sommeren. Både her og på instagram :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det lyder da super dejligt. Her har vi ikke plads til æbletræer, men måske nogle mindre buske.
      Jeg har det som dig. Elsker at vide hvor maden kommer fra og synes det er dejligt, at kunne vise det til mine børn.

      Tak fordi du følger med!!

      Delete
  8. Sikke da en god ide Årstiderne der har fået:) Godt du greb den - glæder mig til at følge med hen over sommeren! Ikke i tvivl om at det bliver en succes:)

    kh

    Camilla

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Camilla! Det er en god idé de har fået hos Årstiderne;o)
      Tak fordi du følger med!!

      Delete
  9. Hold op hvor ser det lækkert ud. Tror vi må gøre det samme og få en have på Krogerup. Håber jeg kan få min mand med på den idé.
    Tak for inspirerende og smukke billeder.

    kh

    Ulrikke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kan kun anbefale det. Jeg tror det bliver en kæmpe succes!!

      Delete
  10. Krogerup..også et sted vi er glade for med vores 3 drenge..Er der altid til arrangementerne og tager ofte dertil og handler lækre grøntsager og frugt til weekenden..Vi har også lige sået i weekenden..
    Glæder mig til at følge Jeres have..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg synes det er et af de aller dejligste steder. Er vokset op her, så jeg har virkelig tilbragt meget tid der...

      Delete
  11. Du kan rigtig få køkkenhave drømmene til at blomster, sikke gode/inspirerede billeder!!! Tillykke med haven:0)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg kan! Det er super dejligt!! Tak;o)

      Delete
  12. Skønne billeder..:)! Tillykke med den fine køkkenhave - sikke en fin ordning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak;o) Det er en fantastisk ordning!

      Delete
  13. Det lyder simpelthen for fedt, Lisbeth!! Nøj, hvor gad jeg godt have et stykke jord der. Har også selv kun en mini have med plads til lidt krukker, men ville så gerne være selvforsynende.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er virkelig så fedt! Kan slet ikke få armene ned. Det bliver så fantastisk at se det gro og udvikle sig!

      Delete
  14. Stort tillykke med Jeres køkkenhave - fantastisk dejlige billeder - jeg får lyst til at komme igang med vores egen have, så TAK herfra for inspirationen :-) Ser frem til at følge med :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Mette! Jeg er helt lykkelig. Fik simpelthen så meget energi af det, så jeg susede hjem og hev al skvalderkålen op af bedene i min egen have i går;o)

      Delete
  15. Åh hvor lækkert! Sådan een gad jeg også godt ha.
    Jeg må nøjes med mit køkkenvindue, som jeg og ungerne lige har ordnet idag (og jeg har lavet et lille indlæg om det hos mig).
    God aften.
    Tina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg kigger ind om lidt... Og det er bestemt dejligt med lidt krydderurter i køkkenvinduet!

      God aften til dig også!

      Kh Lisbeth

      Delete
  16. Så utrolig inspirerende bilder OG tekst! :) Jeg vil også ha en kjøkkenhage! Her i vår lille rekkehushage er årets plan å fjerne noen jordbærplanterester, få en velduftende og velsmakende urtehage og kanskje sette noen poteter eller noe sånt i jorda. Noe som er enkelt å få til, og som er moro for både store og små! :)

    Og jeg sier også JA til økologisk dyrkning! Skulle så gjerne sett at flere store produsenter også kunne begynt med det! :)

    Ønsker deg og dine en deilig vår!
    Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er så enig med dig... Vil gerne se endnu mere økologi!
      Lyder dejligt med dine egne haveprojekter! Held og lykke!!

      Dejligt forår til dig også!

      KH Lisbeth

      Delete
  17. Hvor FANTASTISK :-) det er da et genialt koncept, og ja det er simpelthen SÅ terapeutisk at få hænderne i jorden, så, og se det hele blomstre op - glæder mig til at se hvordan det udvikler sig....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det virkelig og så dejligt at vise ungerne, hvor tingene kommer fra. Det er en fantastisk idé Årstiderne har fået sig!!

      KH Lisbeth

      Delete
  18. Hvor ser det dejligt ud. Gid det var mig der havde sådan en køkkenhave. Tak for en inspirerende blog!

    VH Gitte

    ReplyDelete
  19. Jeg vil så meget følge med Lisbeth. Glæder mig selv utroligt meget til at få gang i min køkkenhave :) Alle gode ønsker for jeres have herfra :)
    Bedste hilsener
    Anette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor dejligt Anette! Jeg følger SÅ meget med dig også!!

      KH Lisbeth

      Delete
  20. Such a beautiful place to visit!!!! Thank you!!

    ReplyDelete
  21. Hvor er det fantastisk Lisbeth og dejlig indstilling du har til det hele.
    Min kæreste leder også efter et sted hvor han kan dyrke noget selv. Han er min inspiration og lærermester på mange områder og særligt omkring "fra jord til bord" Claus Meyer må derfor også værd en inspiration for dig måske?

    Knus og pøj pøj med projekt køkkenhave

    ReplyDelete
  22. kære Lisbeth. Fantastiske billeder og hvor er du bare så smuk :-) jeg er opvokset med kæmpe have både frugt og grøntsager...kommer fra et land hvor de fleste ting er blevet hjemmelavet..smør, mælk, kød, grøntsager, syltning osv.
    Så fedt for jer at I fik den mulighed, selv elsker jeg at få jorden under neglene og heldigvis har også mulighed for det :-) Tusinde tak for fine billeder, glæder mig at følge med :-)
    knus mumi

    ReplyDelete
  23. Fremragende blog du har her... Det er svært at finde høj kvalitet skrivning som dit i dag. Jeg skam påskønne personer som dig! Pas på dig selv!!

    Muleposer

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!