Friday, January 11, 2013

Hvad spilder du tiden på?

"Det er den tid du har spildt på din rose, der gør den så betydningsfuld. Det er den tid jeg har spildt på min rose…. gentog den lille prins for bedre at huske." 

I dag blev mine børns oldemor begravet. Hun fik konstateret kræft en måneds tid før jul, og det udviklede sig meget hurtigt.
Hun var en skøn dame som har givet mine børn en masse glæder. Specielt Martha fik hun et meget nært forhold til. Til jul sad Martha hos hende og snakkede løs, som hun nu gør den lille fantasifulde pige. Oldemor sad og så lykkelig ud med min lille pige på skødet, og jeg fotograferede og smilede af de to og det helt særlige bånd, de havde til hinanden. 
Det er så fint, så meget en lille pige på knap 3 år og en dame på næsten 80 år kan få ud af hinanden!

En uge senere lå oldemor i en seng på hospitalet i Hillerød og talte om den dejlige juleaften, hvor vi alle var samlet.
Det var smukt, at vi fik den aften sammen, inden hun døde, og jeg er taknemmelig over at der var tid til en afsked og tid til at få sagt, det der skulle siges.
 
Dagen i dag har været både sørgelig og smuk, som sådan en dag er, hvor man mindes et menneske, som har givet én noget ganske særligt. Et menneske, som har været en hel masse for rigtig mange mennesker. 


Kirken var fuld af blomster og mennesker og viste et billede af en dame, som mange har holdt rigtig meget af.


Præsten, som er en ven af familien holdt en meget smuk tale, som jeg har tænkt på hele dagen.
Han stillede spørgsmålet "Hvad er vigtigst for dig!?"
Er det din bil? Dine bøger? Eller din nye vase? Er det måske "Den lille prins" af Antoine de Saint-Exupéry, som citatet jeg startede indlægget med, det er fra?


Præsten gav selv svaret; Det vigtigste er tiden.

Tiden vi har med hinanden, tiden vi har sammen med dem vi elsker.
Den tid vi bruger sammen med mennesker, vi ikke kender, men som måske giver os noget med på vejen, og så er det den tid, vi bruger på noget, som kan virke så ligegyldigt for andre og som det rene spild af tid, men som kan være så uendelig vigtigt for os selv og gør den særlig betydningsfuld.

Den lille prins spildte tiden på rosen, og det gjorde den så betydningsfuld! 
Min tid bliver brugt med min familie og til de ting som betyder mest for mig. Måske andre ikke forstår, hvilken glæde det giver at skabe noget ved symaskinen, men det er tiden, jeg spilder på det, som gør det så betydningsfuldt. Jeg har valgt at bruge tiden på det i stedet for noget andet...


Jeg synes citatet er uendelig smukt og jeg tænker ofte på det!
Jeg tænker for eksempel på det, når jeg bliver vred på et andet menneske eller frustreret over noget. Er det virkelig værd at spilde min tid på? For når jeg spilder min tid på det, så får det ofte alt for stor betydning.
Vi vælger selv, hvad vi vil spilde tiden på. Skal det være smukke eller kedelige oplevelser? Skal det være glæden ved det vi fik gjort, eller ærgrelsen over noget vi ikke gjorde? Listen kan blive meget lang, når jeg tænker over det!
 
Oldemor spildte tiden på sin familie, på sin have og sit hjem. Hun havde den fineste og mest eventyrlige have i Gurre, hvor mine børn legede "Alle mine kyllinger kom hjem" og gemmeleg og de kastede sten i den lille sø, så guldfiskene blev så bange, at de ikke viste sig i flere dage efter vores besøg. Hun spildte tiden på rejser til fjerne lande sammen med sin mand, på blomsterdekorationer og madlavning og det gjorde det alt sammen så betydningsfuldt.


Oldemor vil være savnet!

39 comments:

  1. Sikke et smukt indlæg. Tænker at vi både kan lære af Den lille prins og den ældre generation :-) Hav en dejlig weekend midt i det både smukke og lidt triste. Aller bedste hilsner. Anette

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak søde du! Du har helt ret... den ældre generation, kan lære os meget!
      Hav en dejlig søndag.

      KH Lisbeth

      Delete
  2. Smuk læsning. Præsten havde så evig ret...

    ReplyDelete
  3. smukt smukt skrevet. Det lyder som om oldemor har haft et dejligt og indholdsrigt liv. Det må være fantastisk at nå at blive oldemor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det må virkelig være dejligt og helt specielt!
      Tak for kommentaren!

      Delete
  4. Smukt indlæg!!

    Normalt er jeg dårlig til at læse til ende i lange indlæg uden billeder, men det her indlæg blev en undtagelse og det er jeg glad for! For det er virkelig tankevækkende og smukt.

    Kondolerer dit tab. Dejligt i fik denne sidste jul sammen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor er jeg dog glad for at du tog dig tid til at læse hele indlægget og fik noget ud af det. Det gør det virkelig værd at skrive det!! Tak!!!

      Delete
  5. Jeg har spildt rigtig meget tid på at læse Den lille prins. Jeg synes hans univers er helt fantastisk, og kan klart anbefale den, også til lidt større børn.
    Men når man bruger tiden på noget man selv synes har betydning for en, eller der kommer noget godt ud af det man har brugt tiden på er den jo ikke spildt.
    Dejligt at høre i fik en god sidste tid med mormor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er en helt fantastisk bog, med så mange ting, som mn kan bruge... Tak for din kommentar!!

      Delete
  6. Jeg læste med stor interesse dit indlæg om folkeskolen - det satte mange tanker i gang hos en folkeskolelærer som mig. Den dag fik jeg desværre ikke kommenteret, men du gjorde mig oprigtig glad for og stolt af at være lærer i folkeskolen, hvilket jeg ikke altid er. Slet ikke i en tid hvor man ofte kan føle sig som jaget vildt. Jeg har ved flere lejligheder overvejet om min vej som underviser var på en privatskole, da jeg ofte har savnet det æstetiske, kreative og musiske islæt i folkeskolen. Jeg er dog blevet i folkeskolen, da mange af de ting du fremhævede i dit indlæg, også var de konklusioner jeg selv nående frem til, vi i folkeskolen er gode til - du skal have tak for at minde mig om dem.

    Jeg har netop læst dit indlæg om oldemor - så fint du har skrevet det. Jeg er selv så HELDIG, at have tre af mine bedsteforældre - så mine børn har altså tre oldeforældre, sikke en rigdom. Og heldigvis har jeg altid spildt meget af mit liv på at være sammen med dem. De er en vigtig del af mit og af mine børns liv. Jeres oldemor har bestemt spildt tiden i livet med skønne ting - jeg tænker ofte, at vi måske endda bliver endnu bedre til at spilde tiden, jo ældre vi bliver... det tror jeg faktisk.

    Smukt at læse, at I fik taget en så fin afsked med jeres elskede menneske - og døden gør ikke helt så ondt, når man ved, at et mennekse har spildt sin tid her på allerfineste vis. Så lad os gøre det bedste i at finde frem til, hvad vi vil spilde vores tid på - således at det ikke i stedet bliver til spild af tid... jeg synes, at familie... - og symaskinen lyder som gode måder at være tilstede i livet på...
    Rigtig dejlig weekend

    Kh. Kristina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, hvor er det bare lige netop sådan en kommentar, som gør det værd at skrive! Tusinde tak fordi du gav dig tid til at kommentere. Jeg er sikker på, at du er en fantastisk folkeskolelærer med den indstilling!!
      Ja, du er heldig, at dine børn har tre oldeforældre. Her har vi nu ikke ret meget familie tilbage. Det er så vigtigt med den kontakt der er mellem børn og den ældre generation...

      Tak for din kommentar, som jeg har læst flere gange og som jeg blev meget rørt over;o)

      Hav en god dag.

      KH Lisbeth

      Delete
  7. Å så smukt. Jeg tror jo at vi levere videre i de mennesker der elsker os og man må sige at oldemor i dine minder lever meget smukt. Sådan ville jeg selv være stolt over at leve videre.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har du helt ret i! Tak Marina!

      Delete
  8. Hvor er det smukt skrevet.
    Sidder med tårer i øjnene.
    Tak for alle dine indlæg der sætter tanker i gang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for din søde søde kommentar, som giver mig lysten til at skrive endnu flere indlæg!!

      KH Lisbeth

      Delete
  9. Virkelig rørende indlæg..

    http://bywildspirit.blogspot.dk/

    ReplyDelete
  10. Tak er kun et fattigt ord, men alligevel tak for et smukt indlæg.
    Jeg har sendt det videre til facebook, synes mange skal få lov at reflektere over dine betragtninger.

    KH bedstemorkaren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak Karen!
      Det gør mig simpelthen så glad!!

      KH Lisbeth

      Delete
  11. Kondolerer og så vil jeg gerne takke for et smukt og meget rørende indlæg.

    ReplyDelete
  12. Bliver som altid rørt over dine tanker og ord.

    Den lille prins har en stor betydning i vores familie og min datter har lige fået sin egen fine version. Glæder mig til at tage hende med til det smukke univers. Den fortælling har en helt speciel plads i mit hjerte.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, også hos mig, Det er sådan en fin historie med så menge smukke tekster, som man husker og kan bruge i livet!

      Tak for kommentaren!

      KH Lisbeth

      Delete
  13. Åh Lisbeth nu har jeg siddet med en klump i halsen og dine sidste indlæg rører virkelig noget inde i mig. Nu er jeg ordblind og skal bruge en masse tid på at læse en kommentar igennem så der ikke er så mange fejl osv. Men hvis du skrev en bog, så vil jeg helt klart købe den, jeg elsker dine i indlæg også selvom de sætter en masse tanker igang og klumpe i halsen.
    Som en skriver længere op så er tak eg fattigt ord, men alligevel tusinde tak for dine indlæg som til tider kan være personlige, men det er også de bedste, fordi du skriver så smukt og ærligt. Tak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak for den søde kommentar! Jeg bliver mindst lige så rørt over din søde kommentar, som du er blevet over indlægget:o) Tak fordi du brugte tid på at kommentere;o) Vil skrive en bog en dag. Har faktisk kontakt med et forlag, som gerne vil udgive den, men det tager jo rigtig meget tid... men en dag så kommer den måske;o)

      Delete
  14. Å - så vakkert. Takk for at du beretter dette for oss. Dette er gode ord å ta med seg.

    ReplyDelete
  15. Det lyder som om Jeres oldemor var fantastisk god til at leve livet på den gode måde. Det kan vi alle blive inspireret af. Lad os spilde tiden på alt det vi holdermallermest af. -og glædel os til det dejlige, der venter. F.eks forår og løgplanter:-))
    Kate

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, lad os det! Glæder mig også til forår og løgplanter!!

      Hav en god søndag!

      Kh Lisbeth

      Delete
  16. Det smukkeste indlæg...
    Den lille Prins er min bibel. Den er læst igen og igen og jeg bliver fanget, berørt og forundret hver gang.
    Tak fordi du lige gav mig lyst endnu engang til at læse den og særligt kapitlet om de mange roser å marken hvor kun en var noget ganske særligt... fordi det er den jeg har plejet, det er den jeg har vandet og sat i osteklokke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak camilla! Har det som dig! Elsker den bog!!

      Delete
  17. Du har en helt særlig gave, som ikke mange har. Jeg læser mange blogs, men ingen andre giver mig det jeg får her hos dig. Du skriver så smukt og rørende.
    Tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak Louise! Det er virkelig en skøn kommentar at få!

      KH Lisbeth

      Delete
  18. Så smukt, ærligt og så rigtigt! En klump i halsen og vil ligge en lille kommentar med på vejen.
    Jeg bliver altid så eftertænksom efter at have været sammen med ældre mennesker, hvor kan vi (jeg) lærer meget af dem -"grib tiden!" Og ja spild den på det jeg holder af -tak for en reminder!
    Nu vil jeg gå hen og gi min mand et kærligt kys...

    Kærligst Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak for den søde kommentar Pia! Du har ret:o)

      Delete
  19. Sikke et smukt og mindeværdigt indlæg Lisbeth. Jeres oldemor lyder som en ualmindelig fantastisk dame. Hvor er jeg ked af, at I nu må savne hende - livet er ikke altid nemt, det er svært og hårdt at tage afsked. Men hvor var det alligevel fint, at I fik mulighed for netop det. Det er ikke alle forundt, at få lov at sige de ting, som skal siges. Holde lidt i hånden. Bare være der. Så hvor var det bare godt at I nåede det.
    Jeg synes du har skrevet et ualmindeligt smukt indlæg, måske nok et af de aller bedste, synes jeg. Det giver stof til eftertanke. Jeg følte spørgsmålet ramte mig hårdt, midt i hjertet. Hvad spilder jeg tiden på? Du har sat noget i gang, kan jeg mærke! Og det er godt.

    Mange tanker til jer alle i en svær tid - hvor er det godt at I har hinanden og et stærkt familiefundament, når man står overfor livets svære sider.

    Masser af varme knus fra Malene

    ReplyDelete
  20. Smukt og meget bevægende indlæg, hun har været et ganske særligt menneske....

    ReplyDelete
  21. Smuk læsning, som giver stof til eftertanke. Mange tak for at dele det med os <3

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!