Friday, October 26, 2012

Verdens bedste brød

I må være vilde med brød, for efter jeg viste jer brødet i indlægget med efterårsbilleder, har mange været ivrige efter at få opskriften!
Selvom det ikke er så moderne at spise brød, så elsker jeg, at få et godt stykke brød engang imellem og det her brød, er virkelig et af de bedste og så er det ovenikøbet meget nemt og enkelt at lave!

Opskriften er Jim Lahey´s  og med en lille smule øvelse, bliver det "Verdens bedste brød"!

Opskrift:

600g mel (Til dette brød har vi brugt Ølandshvede)
450g vand
11g salt
Gær på størrelse med en stor ært 

Opløs gæren i vandet sammen med salt i en stor skål.
Tilsæt melet og rør det rundt i skålen i maks 30 sekunder indtil alt melet er vådt. Det er meget vigtigt ikke at ælte dejen. Melet skal bare være vådt.

Sæt det til hævning med et vådt viskestykke over i minimum 12 timer og maks 18 timer. Vi lader det altid hæve ca. 18 timer herhjemme. 

Brødet skal bages i en stor gryde. Her bruger vi en stor støbejernsgryde med låg. 
Sørg for at gryden er brandvarm, når du kommer dejen i den.

Brødet bages på den højeste temperatur ( her er det ca. 250 grader) i lidt mere end en halv time. Start med låget på og lad det bage i 15 minutter med låg og resten uden. Når der er gået en halv time sådan ca. hopper du hen foran ovnen og holder øje med, hvornår det er smukt og gyldent... Når det er det er brødet færdigt, fuldstændig sprødt og perfekt!


23 comments:

  1. DET ser godt nok lækket ud, mums:))

    ReplyDelete
  2. Nu sidder jeg bare her og er brænd ærgerlig over at jeg ikke ejer en støbejerns gryde!! For så var jeg gået i gang med det samme NÅ!

    Men lækkert ser det ud:-)
    Tak for opskriften:-)

    Kh.Malene

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tænker, at du må kunne gøre forsøget med en almindelig gryde eller et ovnfast fad, men jeg tror ikke at effekten bliver helt den samme.
      Hav en rigtig dejlig weekend Malene!

      Delete
    2. Og det samme til dig og dine Lisbeth:-)

      Delete
    3. Du kan også bruge en stegeso. det gør jeg :-)

      Delete
    4. Det må vi prøve, men jeg tænker at støbejernet holder bedre på varmen og brødet får en sprødere skorpe på den måde... Men Vi eksperimenterer hele tiden;o)

      Delete
  3. Ja det brød er super lækkert. Har hørt at ølandshvede skal æltes i en bagemaskine?? Ved du noget om det? IKEA har nogle fine støbejerns gryder med låg i forskellige str. De er nemlig ikke til at opstøve på loppemarkeder længere....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vi ælter det ikke i en bagemaskine og brødet bliver helt perfekt, så det tror jeg ikke er nødvendigt! Le Creuset laver de fineste gryder, men de koster en formue... God weekend!

      Delete
  4. Det ser ualmindelig lækkert ud :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det er det også;o) Hav en dejlig weekend!

      Delete
  5. I must learn how to bake my own bread very soon, looks delicious.

    ReplyDelete
  6. Yes;o) You must do that! Have a nice weekend and thank you for you nice comment!!

    ReplyDelete
  7. Det er lige præcis så lækkert og så nemt, at det ikke er til at fatte:)

    ReplyDelete
  8. Hej Lisbeth, hvor ser det bare lækkert ud! En anden ting, jeg har sendt dig en mail vedr. en bestilling for et par dage siden. Har du modtaget den? Vh Ida Sofie

    ReplyDelete
  9. Ja det må vi da så prøve :)

    ReplyDelete
  10. Dejligt brød og dejligt at du også er fortaler for at brød stadig kan spises :-) Bliver altid ked af når en trend tager overhånd således folk bliver forskrækkede for at spise et bestemt produkt og særligt når brød har været en basisspise i mange mange år. Der er ikke noget mere lækkert end et nybagt brød i god kvalitet og så med lidt koldt økosmør som smelter :-)

    ReplyDelete
  11. Hejsa. Super flot hjemmeside du har. Og imponerende flotte billeder du tager:-) Jeg er ny men glæder mig til at følge din blog. Skulle du være interesseret i at kigge med hos mig er du velkommen på www.familienharnfeldt.blogspot.com
    Kh. Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusinde tak Louise! Jeg vil kigge bedre på din blog ved lejlighed!!

      Delete
  12. Når dejen har hævet, skal det så bare direkte op i gryden eller skal man lave en dejklump ud af det med mel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man skal bare vippe det op i gryden... ikke noget med at ælte!!

      Delete
  13. Hej!
    Jeg vækker lige den gamle tråd til live, for jeg har virkelig lyst til at prøve denne version. Jeg har dog lige et par spørgsmål, inden jeg kaster mig ud i det :-)
    Bruger du kun Ølandshvede og ingen alm. hvedemel?
    Når dejen har hævet i 12-18 timer, skal den så ikke foldes og efterhæves i 2 timer? Det står der nemlig i mange af de andre versioner af Verdens Bedste Brød. Men det vil være rigtig rart, om man kunne springe dette over :-)
    Er det 250 grader Varmluft?
    Det er noget kortere bagetid, end jeg læser i de andre opskrifter.
    Nå - jeg kaster mig ud i det og følger din opskrift til punkt og prikke,- bare med alm. hvedemel til forskel.
    Hilsen Peter

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!