Thursday, May 17, 2012

Madplaner (Mad del. 1)

For længe siden spurgte jeg jer kære læsere om, hvor mange penge i bruger på mad hver måned. Spørgsmålet var en optakt til et lille tema, jeg har lyst til at lave omkring mad.

Mit første indlæg om mad bliver lidt om det rent praktiske. Nemlig madplaner!

Der er rigtig meget, der er sjovere end at lave madplaner, men der er også rigtig meget, der er sjovere end at skændes om, hvorfor der ikke er handlet ind og hvem der burde have gjort det!
Her er vi ret tjekkede hvad angår madplaner. Vi laver dem hver uge og har en tavle i køkkenet, hvor ugens madplan står skrevet. Det kan lyde meget overskudsagtigt, men jeg vil mene, at det kræver meget mere overskud, at skulle finde på måltiderne fra dag til dag og handle mange gange om ugen.

For at spare penge og tid handler vi ind så få gange om ugen som overhovedet muligt! Vi har en helt fast rutine. Lørdag formiddag tager vi til vores lokale gårdbutik og køber økologiske grøntsager og diverse til en hel uge. Vi går efter de gode tilbud og vi køber grøntsager efter årstiden. Det er nemlig både billigere og sundere at spise efter årstiden, men det er de fleste nok klar over!

Vi laver madplan efter hvilke grøntsager, kød osv, som vi har købt i butikken og handler stort ind i supermarkedet lørdag eftermiddag.

I løbet af ugen, kan det blive nødvendigt at købe mælk og lidt frugt, men det er sådan set det!

Vi spiser 99% økologisk og vælger altid økologiske grøntsager, kød, mælkeprodukter og æg. Vi forsøger at spilde så lidt så muligt og har derfor ofte en reste-dag i løbet af ugen, hvor vi laver noget godt ud af det der er til overs fra de andre dage.

Her får i denne uges madplan:

Lørdag: Hjemmelavet pizza m. blåskimmelost, champignon, chorizo og basilikum. (børnepizza m. pølser, ost og majs.

Søndag: Grillet kylling, kartofler, rabarber og mayo/ chili-dip

Mandag: Sandwich m. kylling, kapers, asparges og salat

Tirsdag: Oksekødssuppe a la gullasch og flute

Onsdag: Rester

Torsdag: Kartoffelsalat m. avocado, pesto og pølser

Fredag: Hjemmelavede burgers

12 comments:

  1. Hvor gad jeg dog godt spise den næste uge hjemme ved jer. ;)

    Her kører vi i gode gamle retter. det kan nemt blive kedeligt i længden, men er en af dem der bare ikke tør lave noget jeg ikke har smagt før.

    ReplyDelete
  2. ;o) Jeg lever sammen med én, som er vanvittig glad for mad... Han elsker at stå i køkkenet! Vi har altid nogle dage, hvor vi laver noget, som vi ved børnene kan lide, men jeg synes det er godt for dem, at blive udfordret lidt;o)

    ReplyDelete
  3. Lækker mad i skal ha´ i den kommende uge :-)
    Jeg laver også madplaner, men er nok lidt mere gammeldags i madvalg....du ved sådan noget som frikadeller og koteletter osv.
    Jeg trænger nok til at blive udfordret lidt på madfronten ;-)

    ReplyDelete
  4. Ja det er rigtigt at der e meget der er sjovere end at lave madplaner...men det betaler sig! Og det betaler sig også kun at købe ind få gange eller kun en gang...Jeg har mange på kost og laver madplaner altid...jeg handler kun ind en gang om ugen, og jeg synes det er rart ikke at skulle bruge alt for meget tid på at handle ind. Nu bor jeg også lidt langt ude på landet så der skal også lægges kørsel oveni i mad budgettet...Måske bliver det lidt kedeligt med madplanerne, men jeg sørger altid for at planlægge retter der kan kombineres eller laves lidt om på, hvis der kommer vegetarer eller veganere på besøg!

    ReplyDelete
  5. Jeg glæder mig til at følge dit tema.
    Jeg forsøger at lave madplan hver uge, men det lykkes ikke altid. Som regel fordi jeg ikke kan komme på noget at lave. Det hjælper absolut ikke at jeg bor sammen med en kræsen mand. Og det har desværre smittet af på sønnen :(

    ReplyDelete
  6. Vi overvejer at flytte op af kysten og snakker en del om Humlebæk blandt andet pga. Krogerup gård. Jeg ville så gerne kunne gå derhen og handle hver uge. Det er godt nok noget andet end at rende rundt nede i netto... og meget sundere for sønnen, vil jeg mene.

    Vi kørte også madplaner i en periode, men så løb det ud i sandet. Tror nu også at vi skal i gang igen, for som du selv skriver, bruger man meget mere tid og penge når man ikke aner hvad man skal have at spise i aften.

    ReplyDelete
  7. Humlebæk er en hyggelig by! Jeg er vokset op her og elsker at bo her. Krogerup er et skønt sted! Det er virkelig vejen frem at lave madplaner... Så ved man, at der er noget i køleskabet! Det er bare nemmere...

    ReplyDelete
  8. Søde Lisbeth. Hvor skønt med noget anderledes inspiration, her køre vi nemlig tit i de samme retter, vi laver også madplaner men har svært ved at blive ved med at finde på......Så skønt at du har overskud til at dele:)
    mange hilsner fra Josefine
    ps. men Almas citronmuffins er bare de bedste muffins;)

    ReplyDelete
  9. Jeg elsker de uger, hvor jeg har fået lavet madplan- det giver bare meget mere overskud og tid. Eftermiddagene bruges med min Alma og hygge. Desværre er jeg ikke altid så god til at få det lavet, og i perioder synes jeg bare det bliver det samme og det samme hele tiden.. Hvis du vil poste jeres madplaner ind i mellem ville det være rigtig dejligt! Elsker at få inspiration - også på madfronten, og det kunne også være jeg kunne få lyst til igen at få lavet de ugentlige planer - så efermiddagene kan bruges på andet end stress og jag i supermarkedet..
    Kh Stine

    ReplyDelete
  10. Jeg tilslutter mig hyldesten til planlægning og madplan. Man sparer både tid og penge og får tænkt over, hvad der er på lager. Der går også sport i at bruge rester. Ja, Humlebæk er en hyggelig by, som jeg glæder mig til at lære nærmere at kende, eftersom jeg kun har arbejdet der i ca. et halvt år.

    ReplyDelete
  11. Ajj, nu forsvandt min kommentar, prøver igen.

    DEJLIGT med det her indlæg, det har jeg glædet mig til siden du skrev 'optakts indlægget'.
    Jeg bliver rigtig meget inspireret af dig, og håber SÅ meget at jeg selv kan komme igang med at lave madplaner herhjemme.
    Tak for inspiration, og dejligt at du blogger igen nu.

    KH Maria.

    ReplyDelete
  12. Åh et lækkert indlæg - jeg prøver virkelig med madplaner, for det gør godt nok ugen nemmere og mere overskuelig :). Man burde udgive sin madplaner på bloggen hver uge, det er så god inspiration at læse andres :)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!