Friday, February 17, 2012

Lykke...

En dag vil jeg bo på landet i et lille hus med stråtag. Hist hvor vejen slår en bugt, ligger der et hus så smukt. Der er stokroser langs murene, og haven er fuld af gamle mosgroede træer. Vi skal have en ged og en urtehave med hundredevis af urter. Om huset er der hvidt stakit og jeg skal sidde på verandaen og læse gode bøger og drikke kaffe, mens børnene leger og hanen galer.

Vi bliver lykkelige der og drømme er dejlige at have...

Lige nu er lykken i mit gule rækkehus, som er magen til hundredevis af andre rækkehuse. Mit liv er dog ikke magen til alle de andres, som bor i de hundredevis af huse, som er magen til mit. Mit liv er mit og jeg bestemmer, hvor lykken er. Den er lige her og lige nu. Den er ikke lige om lidt. Den er ikke i huset med stokroserne. Den er ikke i morgen, på vores næste ferie eller om hundrede år.
Lykken bestemmer jeg over og den er her. Den er på mit skød, hvor Martha sidder og nulrer mit hår. Den er i mit køkken, når jeg tager opvasken sammen med Alma og hun fortæller mig om alt det, hun har oplevet. Lykken er, når min kæreste kommer hjem fra arbejde og børnene glædestrålende tager imod. Når de griner og når de græder. Når jeg sidder helt alene og kigger ud af vinduet. Når vi er sammen og når vi er hver for sig. Min lykke er nu i dag. Jeg ved ikke, hvad der er i morgen.

Har du fundet din lykke?

16 comments:

  1. Sikke et smukt indlæg! Du har så ret, og hvor er det vigtigt at huske! tak :)

    ReplyDelete
  2. Kære Lisbeth

    Du har helt ret. Og jeg øver mig i at leve i nuet - frem for at leve i fortiden eller fremtiden. I stedet for at stræbe efter det, som endnu ikke er der, så nyde det, som er der, og som nok - desværre - oftest bliver taget for givet. Være taknemmelig for, at jeg har en dejlig mand og en vidunderlig datter. At vi er sunde og raske. At vi elsker hinanden. I disse dage, hvor vi sørger over min elskede morfars død, er det måske endnu mere vigtigt at holde fast i disse ting. Frem for det, som måske - måske ikke - kommer i fremtiden. Tak for et dejligt indlæg.

    Kh
    Anna

    ReplyDelete
  3. Ps. Og lykke er en tilstand, som vi selv vælger - ingen tvivl om det. Det glemmer vi bare - at vi selv har et valg.

    Kh
    Anna

    ReplyDelete
  4. En dejlig reminder..tak for det:-)
    Kh. Malene

    ReplyDelete
  5. Hej, kan ikke lade være med at kommentere på denne tanke (og tak for inspirerende blog i øvrigt) Det du siger, afspejler for mig den eneste rigtige måde at se sit liv på, for hvis du nu fik dine stokroser osv imorgen, jamen så ville du alligevel bare drømme dig videre, ikke? :o) Men det der med at leve i nuet er her hos mig en øvelse, vi husker hinanden på, for vi mennesker har naturligt svært ved at leve nu og her - kommer nemt til at leve enten i fortid eller fremtid. Men her oplever jeg også at mine børn minder mig om dét at være til her og nu, fx når vi leger og den her leg er det eneste de har i hovedet lige nu - ja vi kan lære meget af vores børn, ikke :o)
    KH og god dag i dit helt almindelige rækkehus med dine ikke helt så almindelige kære unger :o)
    Sidsel.

    ReplyDelete
  6. Smukt. Du har ret- lykken er, hvad vi gør den til. Vi har et eget valg og kan selv skabe lykke. Lykken er når solen skinner og hjertet bobler af glæde over, at de første erantis ser dagens lys. At pigerne smiler og får mig til at grine. At hjertet smelter, når Ella kommer løbende om morgenen og råber maaaaamaaaa og hopper op i sengen til mig. At Silja stadig gerne vil krammes og holdes om, medens hun stryger mig over ryggen og siger: Mor, du er den bedste mor i hele verden- smuk og sød. ja, jeg har lykken og glæden af, at manden min og pigerne er vidunderlige.
    Tak for smukke ord Lisbeth

    ReplyDelete
  7. Rigtig dejligt indlæg. Det er så vigtigt at huske på, at lykken er lige nu og her...i det vi foretager os i det daglige, i stedet for at drømme os væk og håbe på at lykken venter lige om hjørnet! Tak for påmindelsen!:)

    ReplyDelete
  8. For pokker det har du skrevet smukt og dit indlæg rørte mig dybt og tåre måtte jeg fælde. Hvor er det fantastisk at du har taget en beslutning om at gå hjemme og leve det liv du ønsker. Har der ikke været store tanker i dit hoved inden du tog den beslutning? Jeg kæmper som en gal for at få det liv jeg ønsker, dog er der en sygdom(tilbagevendende depressioner på 15. år), som i den grad spænder ben i mit liv. De sidste 3 ½ år har været fyldt med sygemeldinger, arbejdsprøvninger, revaldering, fleksjob, møder med kommunen, læger, psykologer og psykiatere puhhh.... Men jeg kan kun give dig ret det er de små ting i hverdagen der tæller og giver livskraft - jeg selv, mine børn og mand - solen der skinner og folk der smiler på min vej. Også dit fantastiske indlæg som vil gøre resten af min dag skøn.
    Knus Mette

    ReplyDelete
  9. Lykken vil jo heller ikke være i det lille stråtækte bondehus, hvis du ikke formodede at se lykken i de små ting. Smukt indlæg.

    Vh Dorte

    ReplyDelete
  10. Tak for et smukt og rigtigt indlæg!
    Ja, lykken er hvor vi er og lever - her og nu ;)

    ReplyDelete
  11. Jeg har været hjemmegående i 6 år og det har lært mig at være til stede i nuet og opleve de nære ting. Det er lykke.

    (Og jeg ville ikke bytte væk for stort hus, modetøj, fladskærmstv og samtalekøkken :O) )

    Tak for et dejligt indlæg. :-)

    ReplyDelete
  12. Ps. Jeg bliver så glad når andre fortæller de har taget det valg at være hjemmegående :-)

    ReplyDelete
  13. Lykke... det er hverdagen som hjemmegående husmor med 2 små børn, dyr og en hårdtarbejdende og klog mand, som jeg respekterer og elsker. Det nære. At male sit eget mel, bage sit brød og dele med sine kære. Bevidstheden om, at have valgt karrieren fra og at have valgt familien til... og at være 100% villig til at tage konsekvensen af sine valg.

    ReplyDelete
  14. Indlæg der giver stof til eftertanke... Lykken er her og nu...
    Tak fordi du delte dine tanker om lykken med os!

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!