Sunday, February 12, 2012

Fem øvelser du får det godt af...


Da jeg var barn dyrkede min mor yoga hjemme i stuen. Jeg var med en gang imellem og syntes, at det var sjovt og hyggeligt. Da jeg blev ældre, syntes jeg, at det var frygtelig alternativt, når min mor lavede "De fem tibetanere" i stuen. Jeg rystede i det hele taget på hovedet af rigtig mange af de ting mine forældre gjorde...

...Og så bliver man voksen og klogere og finder man ud af, at ens forældre ikke var så tossede endda og at det faktisk er ok at være lidt alternativ.
Nu dyrker jeg yoga i stuen, med Alma ved siden af og hun synes det er sjovt og hyggeligt og dejligt, at vi har noget sammen.

Efter sigende er "De fem tibetanere" vejen til ungdommens kilde. Jeg gør de fem øvelser (næsten) hver dag og føler mig ret ung, men nu er jeg jo også KUN 32, så det er vel ikke så mærkeligt endda. Jeg kan godt lide øvelserne, fordi jeg kan gøre dem hjemme og når det passer mig. Børnene synes, at det er sjovt at være med. Ritualet tager ikke mere end 20 minutter, og jeg lover jer, at det giver gode resultater.

Min mor er 57 år. Hun er både ung og stærk. Lige nu er hun på rundrejse i Indien. Hun rejste d. 2. januar og kommer hjem på fredag. Jeg glæder mig rigtig meget til at se hende igen, se billeder og høre om rejsen (og jeg glæder mig endnu mere til, at hun skal passe mine børn igen). Hun skriver i øvrigt dagbog om sine oplevelser i Indien. Du kan læse med her.

5 comments:

  1. Åh Lisbeth... det ER en kilde til evig GLÆDE og VELVÆRE at lave yoga dagligt - men jeg ved ikke helt om jeg kan sige at det er til evig ungdom! jeg er jo ikke kun 32 omen jeg føler mig ikke gammel som sådan - og har lavet yoga i de sidste 26 år - og jeg er STÆRK og føler mig godt tilpas med "de 5" i min dagligdag. Generelt er yoga stærkt undervurderet i disse løbe, spinning og fitness-tider hvor de fleste går ud af deres hjem og dyrker alverdens centre og klubber for at holde sig igang. Så gennem år og dag har jeg da følt mig som en gammel olding med mit hjemmeyoga - men det har i alvorlig grad holdt mig kørende gennem 9 graviditer og med masser af små og større børn om benene. i dag laver vi en lidt nedtonet udgave af "tibertanerne" sammen med børnene på vores kæmpe stuegulv herhjemme flere gange om ugen - og de ÆÆÆÆLSKER det!
    HERLIGT at din mor er afsted på farten - og jeg forstår godt du glæder dig til gensynet! God søndag aften til dig og dine ....

    ReplyDelete
  2. Hold da op, en sej mor, du har!

    Og hyggeligt med mor/datter yoga. Den får jeg vist ikke mine 10 og 13 årige drengebørn med på :)

    ReplyDelete
  3. Åh , hvor det vækker minder! Jeg er helt bekendt med de fem tibetanere, for sådan en mor er jeg nemlig også vokset op med. Når jeg havde veninder på besøg guidede hun os ofte igennem drømmerejser, en ting de stadig taler om den dag i dag. Jeg har desuden været prøve kanin på dels zoneterapi og reikihealing som hun er uddannet i. Til tider har også jeg rystet på hovedet af min alternative mor, men jeg må sige at jeg har taget en stor del af den livsstil med mig som voksen. Og det er jeg rigtig taknemmelig for :)

    ReplyDelete
  4. Åh de 5 tibetanere... dem lavede jeg også med Alrune før jeg fik Elvira, så gled det ligesom ud... Men kunne være dejligt at genindføre her midt i specialetræset... FIn tutorial. Vi elsker you tube! ;-)
    Kh Maria

    ReplyDelete
  5. Tusind tak for denne skønne henvisning. Jeg har prøvet med papirer liggende ved siden af mig og også været på weekendkursus i det, men har aldrig holdt fast. Nu har jeg lavet øvelserne hver dag siden dette indlæg med henvisning til you-tube, og jeg har det så godt i min krop som ellers godt kan være træt, stiv og øm, da jeg ikke får bevæget mig så meget som jeg burde. Det giver både en god kropslig fornemmelse men hold da op hvor bliver man også afslappet. Jeg har lavet øvelserne mens jeg har haft 50 timers arbejdsuge og jeg tror ikke jeg stopper igen, for det har virkelig givet energi.
    Bedste hilsner
    Anette

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!