Friday, September 30, 2011

På tærsklen til den mørke tid...

I dag blev Skt. Michaels festen fejret i børnehaveklassen og jeg fik lov til, at se hvor fint klassen var pyntet. Det er altid en overraskelse for børnene, så de får ikke lov til at gå ind i klasseværelset, før alle børnene er kommet og festen er klar til at gå i gang.

Mikaelsdag eller Mikkelsdag er d. 29. september. Det er den dag, hvor vi går ind i Michaelstiden. Dagen står for vores indtræden i den mørke tid og ved tærsklen står ærkeenglen Skt. Michael, som hjælper mennesket med at kæmpe mod det onde, som befinder sig i mørket. Børnene får ikke noget at vide om den kamp, men får fortalt historien om Skt. Michael, som hjælper ridder Georg i kampen mod dragen, som symboliserer det onde.

I går aftes på Michaelsdag, åbnede vi en lille pakke, som Storm, havde fået med hjem fra skole om eftermiddagen. I pakken lå et fint stjernelys og et lille eventyr, som jeg læste højt for ham, før han skulle sove. Da han vågnede i morges, var han klar til at tage af sted til skole og blive en ægte Michaelsridder.

Det var en meget stolt dreng, jeg hentede i eftermiddags, men bånd om hovedet, smykke om halsen og sværd i hånden!

Storm havde været med til at lave det fine smykke og alle børnene havde valgt en sten til smykket.

Jeg bliver altid så overvældet over, hvor meget der bliver gjort ud af festerne og hvor stor en betydning det har for børnene. Det er virkelig magisk!

Jeg skrev lidt sidste år om meningen med festen. Det kan du læse her.

14 comments:

  1. Jeg er meget fascineret af Steiner festerne og hvis vi boede i nærheden af en Steiner skole skulle mine børn gå der.

    Jeg tror traditioner er utroligt vigtige for alle menesker og måske særligt for børn. Desuden har børn altid brug for at forstå kampen mod det onde og det gode, det er et grundvilkår i alle kultures børneuniverser.

    Hav en dejlig weekend.

    ReplyDelete
  2. Så smukt!
    Jeg synes specielt godt om ridder reglerne. Bare vi dog alle kunne leve efter disse simple regler!
    Vi havde en dejlig Mikkelsdag sidste år med den lokale Waldorf gruppe i Asheville, en dejlig festlighed, med så mange forskellige måder at fejre på.

    http://momenttomomentdk.blogspot.com/2010/09/michaelmas-celebration.html

    ReplyDelete
  3. Det er fantastisk at høre om dine børns skole. Skønne traditioner.

    ReplyDelete
  4. Lyder som en super skøn skole :)


    Hilsen


    Jesper
    http://www.mobilreparationer.dk/

    ReplyDelete
  5. hvor ser det bare fint ud ;)

    ReplyDelete
  6. St.Mikael-feiringen er virkelig magisk! Det er så mye fint jeg savner fra Steinerskolen. Gikk der hele barneskolen,ungdomsskolen og videregående. Gikk du på Steinerskolen selv?

    ReplyDelete
  7. Som pædagog og cand. pæd. synes jeg at det vigtigste ved Steiner pædagogikken er at de vil noget med børnene. De har et dannelsesideal og de har tanker om det gode liv. Det kunne andre pædagogiske retninger eller mangel på samme lære meget af :-)
    Hav en dejlig søndag.

    Ps. Hvordan laver du den billederække øverst på din blog - altså det første man ser?

    ReplyDelete
  8. Uuuh vi hentede også Elvira, der havde været på sin første skt. michaels færd med børnehaven.... og de "hørte dragen" (same procedure as last year... and every other year... ;-) derude i skoven...

    Det er en fantastisk dag - og en stor oplevelse for ungeren...

    De har virkelig pyntet smukt på jeres skole... :-)
    Kh Maria

    ReplyDelete
  9. Tak alle sammen;o) Anette: Har lavet billedrækken i programmet picassa;o)
    I øvrigt har du virkelig ret. Det er en af de ting, steinerpædagogikken kan og det jeg synes er virkelig fantastisk. Det har jeg manglet i de alm. institutioner jeg har arbejdet i!

    ReplyDelete
  10. Tak for hjælpen :-) Fik lidt hjælp af min mand, da jeg ikke er så skarp på det område, men dejligt med inspiration :-)

    ReplyDelete
  11. Det lyder som en meget smuk fest! Og hele tanken om at "øve" kampen mod det mørke er da god. Fedt, når voksne virkelig gør noget ud af begivenheder og højtider for børnene!

    ReplyDelete
  12. I have to use a translation tool to understand, but (thanks google) it was nice to discover your blog! Thanks for visiting me :) You've got a very nice place here..

    ReplyDelete
  13. Af hjertet tak for at vise mig tilbage til de mest fantastiske år i min barndom! Jeg gik i børnehaven i Humlebæk, hos Lis og Lone, og efterfølgende på skolen i Kvistgård. Jeg var Charlotte Rostrups første klasse, dengang hun var 29 år og ganske grøn :) Du har en fantastisk blog og har givet mig en masse energi til at finde tilbage til mange af de ting jeg vidste betød noget, men som havde gemt sig i hverdagens travlhed. Tak for det!

    Hilsen Camilla Maria ( blog novice)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!