Saturday, September 10, 2011

Morgenritualer


06.20: Vi voksne står op, gør os klar, tager tøj på og stiller morgenmaden på bordet. Martha vågner gerne sammen med os og tuller rund, leger lidt og snakker.

06.45: De store børn bliver vækket lige så stille. De kommer nedunder i deres nattøj til det dækkede morgenbord og vi spiser sammen.

07.10: Børnene tager tøj på. (Jeg øver mig i at huske, at lægge tøjet frem aftenen i forvejen, så vi undgår at diskutere hvad de skal have på om morgenen).

07.20: Vi putter madpakkerne (som blev smurt aftenen i forvejen) i skoletaskerne og børnene leger lidt, inden vi går ud af døren.

07.35: Vi tager overtøj på og kører mod skolen, hvor jeg tager afsked med børnene kl. 8.00.

Vores morgener er meget enkle og fungerer godt på den måde. Vi ser af princip aldrig morgen-tv og disse ritualer gentager sig hver eneste morgen. Kun i weekenderne ser morgenerne anderledes ud.

...Og vi spiser ikke pandekager, hver eneste morgen. Det var bare et billede med en form for morgen-stemning. Det er nemlig sjældent, at jeg tager kameraet frem på en helt almindelig morgen...

Hvordan ser din morgen ud?

8 comments:

  1. Vores morgen er delt i 3, da gemalen skal urimelig tidligt op, pigerne er så store at de klarer det hele selv og jeg tøffer lige så stille rundt med morgenteen, mens de gør sig klar.

    Da de var yngre var vores morgener næsten som jeres. Morgenfjernsyn var heller ikke en del af ritualet, da jeg synes det er dum måde at starte dagen på. Så er der mere tid til nærvær, bare for en stund. Og en god start på dagen holder resten af den.

    Klem og en dejlig lørdag til dig.

    ReplyDelete
  2. Det lyder som en skøn morgen...vores er nemlig skræmmende identisk! Stille og roligt og det fungerer bare...ingen stress og jag, men et godt fundament for resten af dagen!

    Og tak for en dejlig blog - jeg har vist aldrig fået kommenteret før, men nyder dine ord og billeder!

    ReplyDelete
  3. Det lyder da bare superhyggeligt. Glæder mig, til Øglen bliver så stor, at hun selv kan tage tøj på.

    Når jeg ikke er på barsel og venter utålmodigt på babys ankomst, ser vores morgener sådan ud:

    06.20: Jeg står op og går i bad. Mens jeg gør mig klar, står HDD op.

    07.00: Øglen bliver vækket ligeså stille og kommer op, og vi spiser morgenmad.

    07.30-07.45: Vi tager af sted

    Vi ser heller ikke morgen-tv herhjemme i hverdagene, og det fungerer rigtig godt. Håber ikke, at vi kommer til at vælge den 'nemme' løsning og tænder for det, når Varanen ankommer, men jeg tvivler :-)

    ReplyDelete
  4. Det kunne have været en beskrivelse af vores morgener. Én til én!
    Eneste forskel er at vi smører den eneste madpakke vi skal smøre om morgenen.
    Vi ser af princip heller aldrig morgen-tv.

    Tak for din søde mail, Lisbeth! Jeg skriver tilbage en af dagene :-)
    Knus Ulla.

    ReplyDelete
  5. vår morgen er stort sett fin og avslappende, med god tid. Vi kler på oss alle 4 før vi går ned til frokost og en av de voksne går ned på kjøkkenet litt tidligere for å dekke bord og tenne lys. vi smører matpakke på morgenen.
    Det er så viktig å starte dagen slik!!

    ReplyDelete
  6. a beautiful photo though Lisbeth! Love the toadstool and leaves. Yes our ritual starts a little later but I learning to get things organised and ready the night before, it helps us to keep the calm. LOu xx

    ReplyDelete
  7. Vi står op ved 06:30-07:00-tiden. Børnene og jeg. Børnene spiser morgenmad (havregrød, yoghurt eller bare havregryn og corn flakes, mens jeg laver mig en kop sort kaffe og en kop miso-suppe. Børnene tuller rundt og leger, mens jeg fodrer heste, ænder og katte udenfor. Børnene får tøj på, badeværelsesritualerne overstås, hvorefter vi kører afsted mod legestue eller legeaftale, hvis ikke vi kører i skoven, til stranden eller tager en dag hjemme. Manden er kørt længe før vi overvejer at stå op, for han er selvstændig og er desværre også ofte først hjemme efter børnenes sengetid - det er så prisen for at jeg går hjemme med børnene, mens de er små, og prisen vi betaler for at bo på landet og leve med fod under eget bord. Vi har ikke tv og hører heller ikke radio på dette tidspunkt på dagen - medmindre jeg lige lytter til at Buddhist Podcast på min telefon. Børnene sætter nogle gange Bamse og Kylling på anlægget, mens jeg er ude ved dyrene.

    ReplyDelete
  8. Anonyme: Det lyder som et virkelig smukt ritual og i det hele taget et fint og enkelt liv. Meget som mit eget, bortset fra at vi har fjernsyn, men med moderationer. Jeg har det fint med at vi har det, men vil selv bestemme hvad børnene skal se. Jeg er selv meget inspireret af og interesseret i buddhismen Jeg bliver virkelig nysgerrig... Hvor gamle er dine børn? Hvor mon du bor?? For helt lyst til at kigge forbi;o)
    Vores liv er meget lignende. Min kæreste arbejder meget og det gør det muligt for mig, at være hjemme med Martha. De to andre er i skole. Han elsker sit arbejde, så det er også selvvalgt og vi nyder det det giver vores børn, at jeg er hjemme og kan give dem en tryg og dejlig hverdag.
    Tusinde tak for din inspirerende kommentar.

    KH Lisbeth

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!