Monday, May 9, 2011

Have...




Weekenden har stået på masser af havearbejde. Vi har en lille bitte rækkehushave, som bærer præg af mange års forsømmelse. Før vi flyttede ind i huset, boede her et par som var meget gamle. De havde i mange år ikke haft energi til havearbejde, så haven var fuld af kæmpe store træer, som slet ikke egnede sig til en lille have. Vi har haft travlt med at gøre det pænt og hyggeligt inden for og nu er det så havens tur. Vi har fældet nogle træer og min kæreste byggede sammen med en ven, en lækker træterrasse sidste år. Nu er vi gået i gang med at lave små bede, men da jeg aldrig har haft en have før, er det en ny udfordring, for jeg ved ikke ret meget om have og prøver mig frem. Det vigtigste er, at jeg nyder det, for jeg var slet ikke klar over, at det der med have er noget for mig. Jeg er vild med det!

Fingerbøl (øverst til venstre) er en yderst giftig plante, som anvendes til hjertemedicin.
Stolte kavalerer (I midten) er også en giftig blomst.
Hortensia (nederst) er lidt giftig.

14 comments:

  1. Jeg har også kun en lille byhave, men jeg nyder det ligeså meget som da jeg havde masser af jord, det er nogle skønne billeder du har taget

    ReplyDelete
  2. Som altid...skønne skønne billeder....jeg bliver helt betaget af din evne til at fange særlige øjeblikke!
    Kh. Malene

    ReplyDelete
  3. AnonymousMay 09, 2011

    Kære Lisbeth,

    Det ser nu ud som om der er mange skønne ting i den have...
    Kan i øvrigt varmt anbefale Signe Wennebergs "Morgenfruer og løjtnantshjerter" - en nem havebog bygget op over årets 52 uger, med anbefalinger til hvad man kan gøre i haven netop den uge... Fantastisk når man er ny i haven..

    Kh Lene

    ReplyDelete
  4. Havearbejde er det bedste i verden. Kender du Claus Dalby, han har udgivet en masse meget inspirerende havebøger, med smukke, smukke billeder. Han har også en god haveblog. www.clausdalby.dk

    ReplyDelete
  5. velkommen i haven lisbeth - du kan glæde dig over mange meditative timer derude !
    mange hilsner fra fru sommer

    ReplyDelete
  6. skønt - det ser bare dejligt ud.
    bare jeg havde en have

    x

    margit
    Creativetail

    ReplyDelete
  7. Kære Lisbeth
    Hvis du på et tidspunkt vil ud i noget nyttehaveregi så kan jeg varmt anbefale havebøgerne af John Seymoure som jeg har linket til på min blog. Både for altaner, små haver til større og store haver.
    Kh
    Sussie

    ReplyDelete
  8. Jeg lægger lige linket til bogen her: http://www.saxo.com/dk/item/john-seymour-den-selvforsynende-have-3.aspx

    ReplyDelete
  9. Tak for de gode tips til bøger. Der er vist ikke andet for end at jeg må købe nogle af dem;o)
    Sussie: Ja, jeg skal helt sikkert have masser af grøntsager og salat i haven. Indtil videre er det kun krydderurter vi gør os i, men med tiden må vi udvikle det! Tak for tippet!

    ReplyDelete
  10. Malene: Tak for rosen af mine billeder! Det bliver jeg så glad for;o)

    ReplyDelete
  11. Hej! vil lige anbefale dig Signe Wennebergs "den første have". Vi har anlagt en helt ny have og det er en super god bog til nybegyndere:-) Kh Christina

    ReplyDelete
  12. Skønne billeder til at komme i forårsstemning :)

    Forårshilsen

    Gustav
    restaurant i København
    http://y-1.dk/

    ReplyDelete
  13. Uhm jeg elsker bare havedage... Og min have... :-) Smukke dejlige blomster I har... og lidt giftige... ;-)
    Der er mange gode bøger til have-rookies, som bl.a. moi... ;-) Jeg er vildt glad for Signe Wennebergs "min første have" - det har hjulpet mig gennem mangt en katastrofe... :-)
    Hav en dejlig mandag - jeg skal tilbage på job efter ugen på Læsø... gisp.. :-)
    Kh Maria

    ReplyDelete
  14. Hehe, og så fik jeg lige læst de andre kommentarer, og kan se at andre er kommet mig i forkøbet... :-)

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!