Saturday, March 5, 2011

Moderlig intuition




I går var jeg på en lille Københavner-tur med min veninde Mirjam. Det var virkelig hyggeligt! Jeg elsker København, men elsker også at tage fra København igen. Jeg er virkelig ikke et bymenneske! Min kæreste og jeg boede på Vesterbro i et par år, før vi fik børn, men jeg følte mig aldrig helt hjemme. Der er for meget larm og for lidt plads til mig. Jeg må have ro i mit hoved...

Mirjam og jeg fik kigget på lidt bolig-sager, lidt tapet, lidt legetøj, fik drukket kaffe og snakket.
Vi er heldigvis gjort af samme stof, Mirjam og jeg... Vi sætter pris på dimser og genbrug.

I får lige lov til at se et glimt af mig i genbrugsfrakke, hjemmestrikket halstørklæde (som jeg egentlig har strikket til min kæreste, men lige lånte, fordi det passer så fint til min kjole). Kjolen har jeg købt i en genbrugsbutik for flere år siden og det er sådan en skøn 50ér-sag.
Jeg går stort set altid i kjoler... Elsker kjoler!

Det er faktisk aller første gang, jeg har forladt Martha i mere en en halv time. Hun hyggede sig hjemme sammen med faren.

Det er ikke fordi, at jeg ikke har tillid til, at andre kan passe hende godt, men simpelthen fordi jeg ikke har haft behov for at gå fra hende. Jeg er en hønemor og det har jeg det godt med at være.

Jeg oplever tit, at folk synes det er lidt underligt, at jeg ikke har haft lyst til at komme lidt ud, men jeg mener virkelig som mor, at man skal lytte til sin egen intuition og ikke lade sig påvirke så meget af, hvad andre synes man skal. Jeg har bare ikke haft behovet for at tage væk fra Martha før nu, hvor hun er blevet over et år og det har jeg det godt med. Jeg synes det er så kort at mine børn er helt små og har brug for mig og derfor det blevet sådan.
Jeg er klar over, at de nok ikke ville lide overlast, hvis ikke jeg var der hele tiden, men det er sådan, det føltes rigtigt for mig.
Jeg har haft brug for at skabe rammer, rytme og forudsigelighed for min lille unge og det synes jeg har fungeret bedst ved, at jeg har været sammen med hende. Nu har jeg en lille et-årig, som kan være med alle steder. Jeg kan hive hende med til venner og bekendte på café osv. uden at hun bliver kuldret og det tror jeg, er fordi hun har fået så meget ro i den første del af livet... Måske også fordi hendes mor er roligheden selv... Hm... Der løj jeg vist!

10 comments:

  1. jeg kender da så godt den følelse....Jeg har delvist valgt min karriere fra i disse år, og tro ikke det ikke har sin pris, men jeg har fået noget andet der er tusind gange bedre...Først turde jeg ikke for det err jo ikke sådan man gør i samfundet, men jeg brugte en meget lang og svær tid på at tænke mig om og jeg har bare kunne mærke inders inde, at jeg skulle være mere hjemme ved mine børn...Nu er vi hjemme hver dag klokken 2 og hvor er det giga fedt, at venner kommer og går i et væk, mine børn bager og larmer og roder af h. Til, men det passer til mig og det er mit valg(sammen med stålanden)...man skal nemlig gøre det der passer til en selv...Jeg så med stor undren en udsendelse om Herlufsholm, og av min mave..De stakkels børn blev efterladt når de var 10 og kom kun hjem til jul...og der skulle de være de næste 7 år....Kommer deres mor mon ikke til at savne dem??? Det er sikkert et godt børnehjem, men jeg græd en lille tåre over de små børn der savnede deres mor..... husk at mærke efter havd dit hjerte siger dig, måske siger det noget klogt...

    ReplyDelete
  2. Hei!
    Jeg er enig med deg, man vil helst være mest mulig med sine fine barn:)Jeg bor i Norge, og skal til København i april! Har du noen gode tips til fine interiørbutikker og GODE seconhand butikker med fine kjoler??? Jeg elsker København! Takk for en superfin blogg, og ha en finfin søndag!

    Cathrine

    ReplyDelete
  3. Åhhh Lisbeth - det er da sådan man skal gøre... det er bare mere underligt med os der føler det rigtigt altid at være tæt på vores små bitte børn og IKKE føler vi egentlig lider afsavn fra alt det vi så...øhhh, går glip af eller som vi har småbarn MED til - end det er med de der følger den gængse norm. men vi kan bare håbe at vi med vore eksempler vil vise vejen for de der føler det inderst inde på samme måde - så de også tør gå mon strømmen! Skøn venindetur - og hvor er du altså...lækker og delikat i dit outfit. Og han skulle jo alligevel ikke bruge det der halstørklæde mens han nød dagen med Martha, vel ;0)

    ReplyDelete
  4. Tak for en rigtigt skøn dag! Det var hyggeligt at "slentre" lidt i de københavnske gader sammen :)

    Kram

    ReplyDelete
  5. Synes også det er helt riktig å lytte til seg selv, så får man respektere både de som har mer behov for å komme seg ut uten barn og de som ikke har det. Det viktige er ens egen følelse av at man prioriterer riktig, ikke andres! Jeg skulle så gjerne hatt dine tips til fine genbrugsbutikker i København, da jeg straks skal ha en langhelg der. (For oss nordmenn er det et riktig genbrugsparadis, men det er ikke så lett å google seg frem til perlene...) Du kunne ikke delt dine beste butikktips med meg og andre?

    ReplyDelete
  6. Mmmm, hvor dejligt med en lille "by"-tur... :-) Dejlige indtryk fra sådan en dag. Er sikker på, at den blev nydt, både ude og hjemme... :-)
    Kh Maria

    ReplyDelete
  7. åhh Lisbeth hvor er jeg glad for du skriver hvordan du har det med Martha du beskriver PRÆSIS hvordan jeg har det med Isabella.. Jeg stoler da på andre kan passe hende, især hendes far, men jeg har det bare bedst når jeg har hende med og hvordan en selv har det betyder jo mindst ligeså meget, så hvorfor gøre noget der ikke er nødvendigt

    ReplyDelete
  8. Hun er en heldig lille pige :)

    Kh Anja

    ReplyDelete
  9. hvor skønt med dit dejlige moderhjerte og din københavnertur:)
    kh kirsten

    ReplyDelete
  10. Oh hvad kan man sige! Håber du har haft en skøn tur & jeg håber på at se dig på seminariet i Charlottenlund snart. ( Jeg går i klasse med Nynne) Tak for at jeg for lov o blive inspirered af din skønne side!

    Kh uddabella

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!