Monday, January 10, 2011

Lys i vintermørket




Lige før helligtrekongersaften laver vi lys. Helligtrekongerslys og fødselsdagslys til det nye år. Det er en virkelig hyggelig og meditativ beskæftigelse, for det tager lang tid og jeg føler mig altid lidt som Emil fra Lønnebergs mor Alma, når jeg står og dypper lysene. Havde jeg dog bare en Line til at ordene vasketøj og rydde op imens, så ville jeg være glad!

Børnene synes det er rigtig hyggeligt. De går til og fra og laver deres egne lys.
De elsker den skønne duft af bivoks, som spreder sig i hele huset og så er der ikke noget så skønt og fint, som de lidt tilfældige lys, som er helt hjemmelavede. Det er noget andet end at købe dem og børnene synes det er helt særligt, når de bliver taget frem i løbet af året.

Det er virkelig nemt at lave lys. Alt man skal bruge er starin (man kan evt. samle stumper fra de nedbrændte lys og tage vægestykerne fra, men der skal bruges virkelig mange, så det kan tage noget tid med den indsamling). Man kan også bruge bivoks, som kan købes i store blokke.

Væge kan købes i metermål og så binder man vægen på pinde (vi brugte grillpinde i træ, men man kan også finde grene ude og bruge dem.)

Så skal man bruge en stor gryde, som man ikke er glad for, for det sviner en del og gryden er svær at gøre ren igen. Vi bruger en dåse, som vi sætter ned i en stor gryde i vandbad, for på den måde, er det nemt at holde temperaturen og sørge for, at massen ikke bliver for varm. Dåsen bliver gemt år efter år, for eventuelle rester kan sagtens bruges igen.

Alle pindene med vægerne hænger vi på vores metal-tørrestativ, som vi normalt bruger til tøj. Så er det bare at gå i gang. Man dypper en gang hurtigt i den smeltede starin el. bivoks. Kun en gang og så tørre på stativet. Lader man vægen blive for længe i den varme starin, ryger det hele af vægen igen og man må begynde forfra... Lysene skal dyppes mange gange for at nå den rette tykkelse, men det er hele sliddet værd...

Min kæreste griner af mig, fordi jeg er så glad for nogle lys... Han kalder mig den lækre nørd. Men det er vel ok, at være en lækker nørd. Jeg kan godt lide det!

15 comments:

  1. At være en lækker nørd, det må sige at være et smukt kompliment :-)
    Elsker duften af bivokslys.

    ReplyDelete
  2. Det ser så hyggeligt ud og dine billeder er virkelig skønne.
    Jeg har dyppet hellegtrekongerslys engang for mange år siden i forbindelse med kristendomsundervisningen i min klasse og nu får jeg da helt lyst til at dyppe lys igen. Mon ikke jeg kan lokke mine store døtre til, hvis jeg finder materialerne frem?
    Klem til dig, lækre nørd :)

    ReplyDelete
  3. Det er så hyggeligt, så mon ikke dine piger også vil synes om det;o)

    Tak for kommentarer;o)

    ReplyDelete
  4. Elsker lys her i den mørke vintertid. Har aldrig prøvet at lave dem selv, men det kunne da godt være at jeg skulle prøve sammen med børnene. Hvor kan man få fat i bivoks?

    Et andet spørgsmål? hvornår tager du imod dukkebestillinger igen? Vil kun købe fra dig:)

    ReplyDelete
  5. så utrolig koselig og fine foto :-)

    ReplyDelete
  6. such a lovely idea! we used to make candles when we were kids it was so much fun

    ReplyDelete
  7. god ide - hvor lang tid bruker dere på hele økten? bruker du samme gryte hvert år? hvor lang tid skal lysene tørke mellom hver gang de dryppes?

    ReplyDelete
  8. Så hyggelig aktivitet. Jeg husker at vi lagde sånne før jul på barneskolen....vi gikk mellom to store kaseroller i klasserommet...i sirkel, først til den ene, og så skulle det tørke litt innen vi rakk fram til den neste kaserollen :) Til jul hang mamma lysenen våre i det julepyntede kjøkkenvinduet.

    Ha en strålende fin mandag

    Marit

    ReplyDelete
  9. Såå koselig! :) Og bli kallet en lekker nørd? Det er en kjærlighetserklæring! :)

    Ha en finfin dag...

    ReplyDelete
  10. det er bare så hyggeligt at lave lys jeg elsker det :)

    ReplyDelete
  11. Mor til fire: Send mig en mail, så sender jeg dig links. Mht. dukke-bestillinger, så går der nok lige lidt. Der er jo rigtig meget at se til, når man har en lille unge klistret fast på hoften. Jeg skal nok sige til, så snart der er mere plads i kalenderen!!

    Lillesolflekk:
    Jeg bruger en hel eftermiddag, men vi laver også en hel del lys. Det tørrer ret hurtigt, så man behøver bare at vente 30 sek, mellem hvert dyp... Jeg bruger den samme dåse hvert år, for den er meget stor og god til formålet...

    ReplyDelete
  12. We haven't tried making candles yet. I am afraid to get burnt in the process. But the candles look very nice :-)

    ReplyDelete
  13. Hej :)

    Jeg er lige faldet over din blog - og den ser skøn ud.
    Min søn går i Steiner vuggestue, og er jeg er meget draget af hele Steiner verdnen(og lidt misundelig på at han får lov til at have sådan en fin hverdag dér).

    Måske du allerede skriver om det - jeg har kun kigget lidt rundt på bloggen. Men jeg vil i hvert fald rigtig gerne læse noget om hvordan man får nogle af alle de skønne årstidsfester ind i hjemmet - måske lidt om hvad man fejrer, og hvordan man kan fejre det hjemme.

    Det er bare en idé :)

    ReplyDelete
  14. Hej Lisbeth.
    Jeg har sendt en mail til dig fordi jeg også gerne vil høre hvor du køber bivoksen. Men jeg fik et autosvar...
    Mange hilsner fra Trine.

    ReplyDelete
  15. Hej Lisbeth,

    Jeg håber at du måske kan hjœlpe mig, jeg er netop flyttet tilbage til Danmark og er ved at lave en salve, men jeg kan ikke finde naturlig bivoks nogle steder.
    Kan du muligvis give mig et sted eller link til hvor jeg måske kan finde dette?
    På forhånd mange tak!!
    \Varme Hilsener Christina
    www.momenttomomentdk.blogspot.com

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!