Friday, October 1, 2010

Skt. Michaels fest

I dag fejrer børn og voksne Skt. Michaels fest i børnehaven.
Michaelsdag el. Mikkelsdag er egentlig d. 29. september, men det fejres i Storms børnehave i dag.
I gamle dage var Michaelsdag en helligdag i Danmark, men nu fejres den kun i Rudolf Steiner institutioner.
Dagen har navn efter ærkeenglen Michael og er et symbol på kampen mellem det gode og det onde på jorden. Dagen er også et symbol på den lyse tid som slutter og den mørke tid der begynder. Det handler ikke kun om efteråret som begynder, men endnu mere om kampen mellem det gode og det onde i mennesket.
Kampen mellem Skt. Michael (det gode, lyset) og dragen (det onde, mørket).

Børnene får gerne fortalt eventyret om ridder Georg på jorden, som kæmper mod dragen og får hjælp fra Skt. Michael.
Festen er dog ikke traditionsrig som julen, men hvert år bliver festen skabt i en ny form.
Det er en fest, som er ganske særlig for børnene, fordi den kræver mod. Alle børnene kæmper mod dragen og som symbol på kampen bliver de alle slået til Michaels-riddere og får et særligt smykke med sig hjem.
Sidste år var Storm så stolt, da han blev hentet og var vokset mindst en halv meter.

Jeg synes Michaels-festen er en meget relevant fest selv her i vores moderne verden. Vi kæmper jo ofte kampe mellem det gode og det onde i os selv og efteråret /den mørke tid, er gerne en tid, hvor vi ser mere indad og tænker mere over livet.
Tiden er udviklende for dem, som tør kigge ind i mørket...

8 comments:

  1. Tak for det indlæg, det er tankevækkende.
    I øvrigt må jeg sige, at det er rigtig godt skrevet. Mine komplimenter.
    Venligst Loppe.

    ReplyDelete
  2. Min datter fejrer også Skt. Michael i dag i sin børnehavdeklasse (på Michael Skolen) Og hun har glædet sig i en uge til at der kom stjernestøv på deres sværd som ligger i vinduerne i klassen og venter:)

    Hun valgte nøje tøj til dagen, som hun bedst kunne bevæge sig i når hun skulle kæmpe mod dragen...

    Jeg er ikke selv Steiner barn og synes det er spændende at opleve de (for mig nye) traditioner der er på skolen.

    /Christina

    ReplyDelete
  3. Det var et spændende indlæg. Jeg synes det lyder rigtig spændende og jeg har faktisk besluttet, at se nærmere på den RS børnehave der ligger tæt på hvor vi bor. Min søn skal starte i børnehave om halvandet år og jeg er blevet meget interesseret i Rudolf Steiner børnehavernes måde at gøre det på. Takket være dig!

    ReplyDelete
  4. Det er lettere å se til høyre og venstre enn inn i en selv hetes det... Fint innlegg!

    Takk og god helg til deg og dine

    ReplyDelete
  5. Det er lettere å se til høyre og venstre enn inn i en selv hetes det... Fint innlegg!

    Takk og god helg til deg og dine

    ReplyDelete
  6. Pernille LarsenOctober 01, 2010

    Den børnehave ser rigtig hyggelig ud. Et rart sted for børn.
    God dag til dig!

    ReplyDelete
  7. Tak for din smukke blog! Jeg har nydt den flere gange den sidste tid. Min yngste søn på 11 startede på Rudolf Steiner skolen i Lindved i Odense sidste år i december og blev ret hurtigt en glad dreng igen.Der sker så mange smukke og gode ting der. Intet er overladt til tilfældighederne, men alt nøje gennemtænkt, struktureret og planlagt.Og alt så æstetisk,- ligesom din blog og de ting, du laver! Så min søn skal opleve Sct. Michaels fest for første gang og vi forældre glæder os også til at se stykket om Sct.George og dragen. Det Danske Spejderkorps har også altid holdt denne skønne myte i live. Ofte påkalder jeg selv Sct. Michael til at komme med sit kærlige flammesværd og skære igennem alt det onde og negative. Det er dog vigtigt, at vi gør os klart, at det onde som oftest er ignorance og mangel på spirituel viden om, hvordan alt levende er forbundet. Jeg mener, at vi må forpligte os til at arbejde med os selv for at blive bedre mennesker og bl.a. derved være med til at skabe en mere fredelig jord.
    Jeg overvejede at melde mig på dit dukkekursus, men så blev det overtegnet. jeg har derfor lånt Anne Meyers bøger og vil forsøge på egen hånd i første omgang. Ved du hvor jeg kan købe Økotex bomuldstricot? Jeg har forsøgt via nettet og flere forretninger, men forgæves og, hvilken slags mohair bruger du til håret? Ja, du har travlt, ved jeg og måske slet ikke tid til at svare. Tak for smukke ord og billeder. Kærlig hilsen Suz Due i Svendborg

    ReplyDelete
  8. Traditioner er vigtige og dejlige,- og bedst er det, når det ikke bare er en "tom skal", men når de voksne gider fejre noget med børnene, som betyder noget. Dejligt børneliv.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!