Friday, September 24, 2010

Uld er kærlighed


Jeg elsker uld.
Det er så lækkert at klæde de små størrelser i blødt uldtøj.
Uld holder kroppen dejlig varm og har så mange fantastiske egenskaber.
Uld kommer ikke som bomuld til at føles våd og kold, når barnet sveder, for det kan nemlig holde langt mere væske end andre tekstiler.
Flere tænker på uld som noget, der ikke er godt for børn med tendens til allergi, men det er kun ganske få, der ikke tåler lanolinen i ulden og uld er faktisk fri for husstøvmider, hvilket er en fordel for allergikere. Vælger man tilmed økologisk uld, så får man noget, som ikke er tilført diverse former for kemi, som så meget er i dag.
At putte sin lille nyfødte i en lækker uldbodystocking og svøbe i et uldtæppe, virker også noget så beroligende.

ULD ER KÆRLIGHED

Det med at klæde sit barn godt på er omsorg. Man tænker måske ikke lige over, hvordan det føles for et lille barn, at stå der på legepladsen med våde strømper i gummistøvlerne og frosne fingre, fordi vanterne ligger derhjemme…

Åh, hvor sker det bare alt for tit, at jeg får sendt ungerne ud af døren og har glemt et eller andet… Skiftetøjet, overtræksbukserne, eller hjemmeskoene (selvom jeg ikke har lyst til at indrømme det, så er jeg nød til det, for tænk hvis børnehavepædagogerne læser med her på bloggen).
Jeg øver mig virkelig i at huske, for det er bare ikke særlig omsorgsfuldt, at sende sit barn af sted uden ordentligt tøj. Jeg tænker også indimellem på den stakkels pædagog, som skal fise rundt og forsøge at finde tørre strømper til de fem, som ikke har skiftestrømper i kurven… Og min dreng er altid en af dem med våde strømper eller mudder til knæene!
Heldigvis er de virkelig søde i Storms børnehave og siger altid, at det sker for alle osv. Osv. Men jeg synes alligevel, at det må være noget så irriterende.

Nå, men jeg øver mig som sagt. Så meget, at jeg har købt de lækreste lammehjemmesko til Storm, for de er på en eller anden måde bare nemmere at huske end kedelige mao-sko (ikke at der er noget galt med dem, bruger dem selv konstant, men det er nu ikke helt det samme alligevel) og vi har også kun glemt Storms hjemmesko én eneste gang i det sidste lange stykke tid…
Jeg har også efterlignet min nabo og bestilt navnemærker til hans tøj, så det aldrig bliver væk (det håber jeg i det mindste ikke det gør efter "projekt navnemærke").

Jeg vil nemlig være tjekket!
Jeg vil være hende, der aldrig får sedlen med hjem, hvor der står ”Storm havde igen ingen overtræksbukser med”… Jeg vil være hende, hvis børn har hele udstyret i rigtig størrelse og det hele (tænker igen på børnehavepædagogerne, som måske læser med og tænker... Ja, den er god med hende!).

Jeg må indrømme, at jeg var virkelig lettet, da jeg i morges så naboens plads med den kedelige seddel med ordene "Mangler overtræksbukser". Jeg var så lettet over, at den ikke var til mig denne gang. Min søde kæreste kiggede også på mig og sagde storgrinende til den anden mor, der stod i gaderoben med samme seddel i hånden: ”Ja, sådan nogle utjekkede forældrer er VI i hvert fald ikke!”…

Nå, men i første omgang er uldtøjet indkøbt til den lille Martha.
Der er fyld op med de lækreste bodyer, uldbukser og bluser købt hos Rikke, som har en hyggelig lille butik med mine uld-favoritter.

Martha svømmer nu rundt (ja, for hun kravler ikke endnu) og ser så lækker ud i limegrønne uldbukser.

I oktober skal jeg have indkøbt uldundertøj og strømper til Storm og Alma, så de også kan holde varmen.


LIDT OM VASK OG LANOLIN:

Meget uld skal håndvaskes, men efterhånden er der også meget uld, som kan tåle at blive vasket i vaskemaskinen på uldprogram. Man skal dog altid være opmærksom på, hvad der står på anvisningen i tøjet.

Uld kan ikke tåle for høje eller lave temperaturer og det kan heller ikke tåle temperaturskift, så får ulden nemlig et chok og trækker sig sammen.

Når man vasker uld i hånden er det bedst, at lade tøjet ligge i blød i halvlunken vand i 15-20 minutter. Man skal bruge et særligt uldvaskemiddel eller uldkur, som opretholder lanolinindholdet i ulden.

Lanolin er det naturlige fedtstof i fåreuld, som har en helende og selvresende effekt. Derfor er det heller ikke nødvendigt at vaske uld så tit som andre tekstiler. Ofte er en luftning nok.

Hvis man bruger stofbleer til sin baby, kan man behandle uldbukserne med ekstra lanolin for at gøre blebukserne helt vandtætte. Det er nemlig indholdet af lanolin, som afgør hvor tætte bukserne er.

Når man vasker sit uldtøj må man aldrig være hård ved ulden, men man kan kramme det let i hånden og få vandet ud af ulden ved at pakke det ind i et håndklæde efter vasken.

Det bliver lidt mere uldent i morgen, for Rikke fra Stofble.dk  har nemlig været så sød, at sende en lille gave med til en heldig læser...  Mere om det i morgen.

9 comments:

  1. Du har helt ret, uld er simpelthen bare fantastisk..

    Min søn har brugt stofbleer, og jeg har nydt at strikke mine egne uldbukser til ham, og er helt ked af, at han nu er blefri...

    Håber forresten at du er glad for uldbukserne du købte af mig ;-)

    KH

    Cristina

    ReplyDelete
  2. Deilig, deilig med ull!
    Jeg tenker som så, at hvis datteren min har ull innerst mot huden når hun er i barnehagen, så er det ingen krise om hun skulle bli våt og ikke har skiftetøy i umiddelbar nærhet.. ;) -og her i Trondheim trengs gode, varme klær på denne årstiden.

    Ønsker deg en fin helg!
    -og lykke til med navnelappene...et kjedelig arbeid, men det blir godt å slippe og lete etter klær i barnehagen. :)

    ReplyDelete
  3. Ja, jeg er glad for dem, men hun passer dem ikke helt endnu. Hun er en lille fis hende Martha og passer stadig de helt små bleer, så der går nok lidt før vi kommer i gang med at bruge dem! Men de ligger og ser fine ud i skuffen;o)

    ReplyDelete
  4. Uld er godt ! Kan stadig huske sygeplejelskerne undrende blikke, da jeg iklæde min nyfædste i hjemmestrikket uld , fra top til tå :-)

    ReplyDelete
  5. ÅH hvor er hun sød!!! De øjne giver mig simpelthen æglægning... bork bok bork

    ReplyDelete
  6. Må jeg spørge hvad og hvor du har købt lammehjemmeskoene? Har nemlig ledt længe efter nogle rigtig lækre til min søn :)

    ReplyDelete
  7. Hej Bella!
    Jeg har købt dem i den lokale børnetøjsforretning "hønemor" her i byen... Jeg vil lige se på nettet, når jeg får tid om man kan finde dem der... Så skal jeg nok sige til.

    ReplyDelete
  8. De har dem her: http://dk.skindladen.com/21_hjemmesko,%20handsker,%20luffer,phalstoerklaeder.htm

    ReplyDelete
  9. veldig interessant, takk

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!