Tuesday, August 31, 2010

Steinerskolen



Alma startede i første klasse for et par uger siden. Hun er allerede godt i gang med livet som skolebarn. I Steinerskolen er det en stor ting at begynde i første klasse. Hvor børnehaveklassens rytme ligner den i børnehaven med turdag mandag, maledag tirsdag, maddag onsdag, eurytmi torsdag og bagedag fredag, så starter den egentlige klasseundervisning i første klasse. Alma har haft sine første tysk og engelsktimer og form-tegning og håndarbejde. Det er en glad pige vi henter i skolen og på vej hjem snakker hun tysk med Storm. Så sidder de på bagsædet som små papegøjer og siger "guten Tag" og da jeg slet ikke kan tysk, kan jeg ikke helt følge med!

Jeg nyder Steinersskolens skønhed, kreativitet og varme. Her er lidt billeder fra Almas smukke skole.

Kunne du tænker dig at høre en rigtig fin udsendelse om Steinerskolen, så lyt til p1-programmet Apropos her!

9 comments:

  1. Det kom da i rette tid dit indlæg;0)
    På tirsdag skal vi ud og se og snakke med en steiner skole.
    Vi vil prøve at finde noget andet end den alm folkeskole til min Mikkel.
    Han skal i skole sommer 2011.
    Jeg vil lytte til den udsendelse imorgen,for jeg aner intet om steiner skoler;0)
    Julie

    ReplyDelete
  2. Guten morgen ;-)
    Åh, jeg elsker det univers! Hvor er der smukt i klasseværelset. Dejlige teginger.
    Her i Tyskland har Waldorf skolen ingen børnehaveklasse, så børnene går 4 år i børnehave. Rasmus er lige nu meget stolt over at høre til de ældste i børnehaven, hvor de hver får "tildelt" en af de nye små børn, som de hver dag skal hjælpe med forskellige ting.
    De hedder Schäfer" og Schäfschen" - på dansk: Hyrder og lam, og hyrden skal f.esk. gå med sit lille lam i hånden, når de er på tur, sidde ved siden af ham/hende når de sidder i stolekreds og hjælpe ude i garderoben med overtøj osv.
    Har man samme system i de danske Steiner børnehaver? Jeg synes det er så fint og husker bare hvor glad Rasmus var for sin Schäfer i sit første børnehaveår, hvor han var en lille 3-årig.

    Dejligt at Alma er glad for skolen og de nye ting hun lærer. Det er altid fantastisk at se sine børns begejstring over de nye ting de mestrer.

    Og nu hvor du kom til at slette mit indlæg ved indlægget og Almas strikkestykke, så vil jeg da lige gentage, hvor fint jeg synes det var ;o)

    Ha' en dejlig dag.

    Knus Ulla.

    ReplyDelete
  3. Åh, jeg savner miljøet !
    Tak for smukke billeder:-)

    ReplyDelete
  4. Hmmm...nå gjør du det vanskelig for meg! ;)
    Min datter går i Steinerbarnehage, og har bare dette ene året igjen. Neste år blir hun skolejente, og det er fryktelig spennende!! Vi (eller særlig jeg, tror jeg) grubler og tenker myyye på hvilken skole vi skal velge for henne. Det er nemlig ganske upraktisk å sende henne til Steinerskolen (som ligger et stykke unna), i stedet for å la henne gå til nærmiljøskolen som ligger rett bort i gata her. Og jeg har fått høre at denne skolen her skal være veldig bra, så vi har nesten bestemt oss for at det blir den.

    MEN nå er jeg i større tvil igjen...det er jo noe helt spesielt ved dette miljøet! (Har ikke selv gått steinerskole..)
    Nei, vi får sette oss i tenkeboksen, og se hva som skjer... :)

    Ønsker deg og dine en fin dag!

    ReplyDelete
  5. Det er ihvertfall godt at det finnes steinerskoler som alternativ til de som virkelig ønsker noe som er annerledes enn det offentlige. Vi tror nok at det finnes mange gode offentlige skoler også, men forskjellen er jo at steinerskolene har sin egen læreplan som ikke er knyttet opp til "Kunnskapsløftet" (som den heter i Norge). Og det utgjør jo en meget stor foskjell på skolevalget, men gode mennesker som skaper gode relasjoner finnes vel de fleste steder.

    Selv har vi valgt steinerpedagogikken for våre barn, og det er jo selvfølgelig naturlig siden vi arbeider som steinerskolelærere til daglig.

    Lykke til med Alma videre i skolegangen.
    Godt skolevalg til Guro.

    Og en god dag ønskes til deg fra Silje og Vibecke

    ReplyDelete
  6. Rigtig dejligt klasseværelse... Det giver udtryk af at være beroligende med det smukke træ og billederne i de sarte vandfarver.

    Kh Shina

    ReplyDelete
  7. Julie: Spændende... Vi er så glade for vores valg. Det er selvfølgelig en helt anden undervisning, men jeg føler den er så rigtig for vores børn.

    Ulla, hvor lyder det skønt. Der er ikke det samme i de danske børnehaver, måske fordi "Kongeåret" er afskaffet af regeringen (skal regeringen ikke også afskaffes snart!?)...
    Nå, men i skolen har de et lignende system med 5 klasses børnene som hver er "fadder" for et barn i første klasse. De passer på de små førsteklasses-elever og hjælper dem med mange forskellige ting. En rigtig skøn ting!!

    Silje og Vibecke: Ja, jeg er også glad for at der er alternetiver til folkeskolen. Ikke at den er skidt, men jeg synes det er så vigtigt at "hele" barnet bliver undervist ikke kun hovedet og desværre bliver de fleste kreative fag droppet i folkeskolen.

    Guro:
    Ja, det er et svært valg. Vi har en folkeskole 50 meter fra hvor vi bor, men alligevel kører vi Alma til Steinerskolen hver dag, fordi den ligger et stykke væk. Man må jo prioritere og finde ud af hvad der er vigtigst... Svært er det! Vi er dog glade for vores valg også selvom hun skal køres til kammerater osv. Men det hun får i skolen er så særligt, at vi ikke kunne fravælge det!

    ReplyDelete
  8. Helt enig, Lisbeth - vi kører også vores børn langt hver dag for at de kan få en skoelgang der komplementere det liv vi fører hjemme....og det gir kørsel videre ud til kammerater osv. - men det er hver en km værd...og hvert et tilpas barn værd. ja, der findes sikkert også gode folkeskoler - har dog haft tre af vores børn i 7 år på den skole der ligger nærmest - og så var det pludselig ikke spor svært at vælge det besværlige med kørsel, når de så samtidig fik alt det andet de bestemt ikke fik der hvor de gik. De ældste valgte selv at flytte med deres yngre søskende over på den frie skole de nu alle - snart - har gået på. Her er der alt det vi sætter højt; rummelighed, nænsomhed, nærvær, menneskelig respekt, motivation med kærlighed, mulighed for forskellighed og masser af gensidig omsorg! der er lys og luft - og så er der en klar forventning om at det er vores allesammens skole - vi forældre og søskende hører med og har alle som een ansvar for at den smukke skole forbliver netop alt det den står for - dét er væsentligt for os! Og så er det en eksamens og karakterfri skole _ også det vægter jeg tungt. Man kan sagtens lærer og få lyst til at lære uden truslen om eksamne og karakterer - og det betyder ikke andet end positive ting for deres fremtidig læringsmulighed at de fik fred og lærte egen drift lært mens de endnu var små, børn og unge!

    ReplyDelete
  9. What a beautiful school class. The wood and all the lovely colors. Maybe you like this webshops:
    I found them in the Netherlands and they are great:

    www.seizoenerwinkel.nl
    www.tientalenten.nl

    On the first shop they sell great wooden steam- houses. I think you like them.
    Greetings,
    Bjør

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!