Friday, July 9, 2010

Tanker om mad

Hver måneds begyndelse er lidt som er det min fødselsdag, dog med gaver jeg selv har købt, men det betyder jo heller ikke noget, for hvem ved bedre end jeg, hvad det egentlig er jeg ønsker mig!
Der kommer den store pakke, med alt det lækre økologiske og biodynamiske mad, som vi skal spise i løbet af en hel måned. Der er alt det mel vi skal bage af, bønner, linser, hirse, gryn, konserves, nødder, tørrede frugter, chokolade, lækre juicer osv. osv.
Jeg elsker den dag hvor pakken kommer. Det er så hyggeligt at pakke ud, putte i skabe, fylde patentglassene med nye rationer og smage lidt af alt det gode.
Der er store fordele ved at handle på den måde. Det er nemt at få varerne bragt til døren og man lader sig ikke friste af supermarkedets evindelige tilbud. Jeg tror på, at det også har store økonomiske fordele, for vi køber kun det vi ved vi skal bruge og kommer ikke til at hive en masse unødvendige varer ned fra hylderne. De fleste netbutikker med dagligvarer tilbyder også gratis levering, når man handler over et bestemt beløb og når man har en rimelig planlagt madplan for en hel måned, når man hurtigt det beløb.
Vi er en travl børnefamilie. Min kæreste arbejder mange timer om ugen og jeg står derfor for mange af indkøbene. Samtidig har jeg børn der skal hentes, bringes osv. osv. Så skulle jeg også handle flere gange om ugen, ville jeg bruge rigtig meget tid på det og det er bestemt ikke noget jeg har lyst til. Der er da heller ikke noget værre end at stå med tre trætte unger i Irma, som vil have kanelgifler, vingummi osv. osv. Det kender vi nok alle sammen..!

Det kommer nemt til at lyde rigtig hippie-agtigt, når man taler om økologi og biodynamik.... Som om man aldrig synder og kun spiser helt rigtigt, men sådan er det ikke helt!
Jeg er ikke altid lige sund (jeg vil rigtig gerne være det... og derfor har jeg givet mig selv en udfordring, som jeg vender tilbage til).
Jeg vil gerne give mine børn sund kost og når jeg handler, handler jeg med hjertet og følelserne og det er derfor, jeg ikke kan få mig selv til at købe mad, som jeg ikke føler, jeg rent etisk kan stå inde for. Jeg kan ikke købe æg fra høns der har levet under de mest kummerlige forhold og jeg kan ikke købe grøntsager der er sprøjtet med alverdens mystiske præparater. Måske er der ikke voldsomt mange undersøgelser og statistikker der understøtter, at det virkelig gør en forskel at spise økologisk, men det er for mig ligegyldigt, for jeg tænker på miljøet og på min egen indre følelse og det er nok for mig.

Jeg er helt klar over, at ikke alle har de samme muligheder som jeg. Ikke alle mennesker har råd til at vælge. Der er alt for mange mennesker, som ikke har råd til at give deres børn en sund kost og det er bestemt ikke rimeligt! Derfor har jeg altid interesseret mig meget for politik og stemt på det parti, som jeg føler ønsker at gøre en forskel på lige netop de områder der er vigtigst for mig.

Når det er sagt, så synes jeg, at vi der HAR mulighederne for at vælge, er alt for sparsommelige hvad mad angår. Maden er det aller vigtigste for, at vi har et godt og sundt liv , men danskerne sparer. Jeg læste et sted at danskerne bruger færre penge på mad sammenlignet med ti andre vesteuropæiske lande. En spanier bruger dobbelt så mange penge på mad om måneden i forhold til en dansker. Det synes jeg er tankevækkende. Det er som om vi i Danmark prioriterer andre ting meget højere end sunde vaner. Det er som om det er vigtigere, at vise alt det materielle vi har frem til andre…
Det handler for mig om at prioritere og her hjemme bliver vores kost prioriteret højt. Det meste mad vi spiser er økologisk og vi lægger et fast madbudget hver måned. Da vi begge var studerende spiste vi på samme måde og det kan lade sig gøre at spise økologisk selv på et meget stramt budget.

Og så tilbage til min egen lille udfordring. På trods af at jeg har skabe fulde af sunde varer, så har jeg én last...
Og det er som så mange andre, at jeg spiser alt for meget sukker. Jeg elsker kager. Jeg elsker slik. Jeg drikker hver morgen en stor kop kaffe med masser af sukker i... Jeg er en sukkergris!!! Men nu skal det være slut...
I dag er det min fjerde dag uden sukker. Jeg har det lidt underligt. Jeg føler mig tom inden i og mit humør har været temmelig svingende. Dem omkring mig vil nok også sige, at jeg har været lidt svær at være sammen med! Men jeg er ved godt mod... endnu!
Jeg har besluttet mig for at sommerferien (indtil videre) skal være sukkerfri… Ingen store is til mig, ingen kager og ingen slik… Lyder det kedeligt!? I stedet vil jeg spise masser af frisk frugt og bær, lave lækre smooties, spise tørrede frugter og masser af nødder.
Jeg ved, at jeg nok skal klare det, for når jeg sætter mig noget for, plejer jeg at gennemføre det!

Hvad med dig?? Hvordan spiser du? Er du en sukkergris? Udfordrer du dig selv?


Her er en lille liste med links til lækre forretninger:

Helsebasen.dk,
Gårdbutikkendirekte.dk,
Årstiderne,
Kernesundfamilieshop.dk,
Mineslund.dk

24 comments:

  1. hvor køber du det henne?

    ReplyDelete
  2. Har lille lavet en lille liste, som jeg nok skal udvide...

    ReplyDelete
  3. Uuh hvor ser det lækkert ud.
    Vi har fået grøntsager og frugt fra aarstiderne i perioder, men jeg synes, at vi smed for meget ud, da kasserne er for store til 2 personer. Når Liv er lidt større, kan det være vi begynder igen. Ellers køber vi altid øko mælk og æg. De andre ting er vi desværre ikke så gode til. Men jeg bliver helt inspireret af dig, så måske vi skal i gang.
    Mht. sukker, så er jeg total afhængig. Jeg elsker kager, is og chokolade. Kan ikke rigtig forestille mig et liv uden, selvom jeg ved, at jeg ville have godt af det. Men jeg synes, at du er mega sej. lad mig endelig høre, hvordan det går.
    kh Tine

    ReplyDelete
  4. Kære Lisbeth!
    Hold ud - du skal nok klare at vænne dig fra sukkeret. Det værste skulle være ovre nu. Det tager ca. kroppen 3-4 dage at detoxe og i den periode plejer jeg at være humørsvingende, sukkerhungrende og så har jeg grum hovedpine.
    Ja, jeg har også samme laster som dig og har nu været on and off i efterhånden mange år :-)

    Jeg kan se at vi madmæssigt lever på samme måde som jer. Vi spiser også 90% økologisk og biodynamisk herhjemme - faktisk mange af de samme varer, som jeg kan se på dine billeder. De er jo tyske de fleste og fåes meget billigt hernede.
    Vi handler de fleste varer i de to store økologiske supermarkeder, der er her i Mainz. Kød og fisk er lidt pebret de steder, så det får vi bragt fra vores øko-mand Oliver, som kommer en gang om ugen.
    Jeg har før i tiden været en stor kødspiser, men har skåret en del ned på det igennem årene, og prøver af sundhedsmæssige årsager at spise hovedsageligt hvidt kød. Tja, man stræber vel hele tiden efter at leve sundere, men der skal nu også være plads til at synde ind imellem. Jeg elsker f.eks. en stor tysk pølse med sennep i ny og næ :-)

    Jeg har selv læst samme undersøgelse om danskernes trang til discount, når det gælder mad og jeg undres ligesom du over, at det ikke bliver vægtet højere.
    Til gengæld har Danmark nogle gode retningslinier hvad angår sukker til børn.

    Et stort problem for os hernede er netop sukkerpolitiken (eller mangel på samme) i vores drenges børnehave. Det tror jeg vist mit næste indlæg skal handle om.

    Held og lykke med din udfordring og god dag til dig :-)

    Kh Ulla.

    ReplyDelete
  5. Uhhhhmmm....velbekomme!

    ReplyDelete
  6. uhhhhmmmm.....VELBEKOMME!!

    ReplyDelete
  7. Det er et tankevækkende indlæg - og du sætter en hel masse igang hos mig - TAK for det!!

    Smil fra Mia

    ps. kig endelig forbi min giveaway :)

    ReplyDelete
  8. Kære Lisbeth,
    Jeg har ikke tidligere kommenteret dine indlæg, men har kigget med herinde i ny og næ, og ladet mig inspirere af dine kreative indslag :)
    Det er snart tre år siden, min kæreste og jeg tog den helt 'store' sukkerafvænning - vi var nemllig også nogle værre sukkergrise ;)
    Nu kan vi sagtens 'synde', og vælger da hellere lidt, men godt. Uden dog at være hverken frelste eller afvisende :)
    Vi er af samme overbevisning mht økologi og biodynamik, både af personlige/kropslige (vil ikke fylde vores kroppe med 'skidt') og miljømæssige årsager. Desuden vil vi gerne tilbyde vores to små piger, det vi mener er et af de bedste livsvilkår.
    Du skal nok klare sukkerafvænningen - du er allerede ovre det værste!
    Hav en rigtig dejlig sommer :)
    Gode hilsner
    Sus

    ReplyDelete
  9. Hej Lisbeth,

    Kan du klare at bestille alle varer via nettet?
    Jeg laver også madplan og køber stort ind en gang om ugen og supplerer en enkelt gang midt på ugen, men jeg kunne godt tænke mig at handle endnu færre gange - for jeg er helt sikkert også en af dem der bliver fristet (specielt i Nettos slaraffenland af rodekasser) :-)
    Har du én butik, hvor du kan købe alle dagligvarer?
    Har du en fast indkøbsliste - du må jo have et klart overblik over hvad I bruger på en måned?
    Bager du selv brød også så?
    Mange hilsener
    Maria (jo en sukkergris for sure... :-)

    ReplyDelete
  10. Kunne nærmest ikke være mere enig. Herhjemme er vi lige begyndt at få en kasse grønt fra årstiderne leveret hver uge, og der er SÅ hyggeligt. Glæder mig sådan til at pakke den ud.
    Jeg har tidligere stået i en helsekost, så jeg er virkelig blevet miljøskadet. Min søn på 8 måneder skal heller ikke vide hvad slik og søde sager er endnu, selvom jeg flere gange er blevet spurgt om han ikke skal have lidt is her i varmen, men jeg står fast.
    Men jeg er nok sådan lidt en moderen hippie og syntes jo at det er fuldstændig fantastisk med økologi og bæredygtighed, og syntes kun at det er fedt at det er blevet lidt in at være grøn. Derudover er det skønt endelig at slippe for alle de mystiske kommentarer jeg fik dengang det endnu ikke var smart at være øko. Jeg er også typen der drømmer om et lille hus med nyttehave, frugttræer, buske med bær og hønsehus i baghaven. Vi skal have fingrene i jorden igen og lære vores børn at gulerødder ikke er noget man henter i en pose i supermarkedet, og at mælk og æg kommer fra køer og høns og ikke bare hentes i køledisken.

    Smil fra Maria

    ReplyDelete
  11. Ah - jeg kjenenr meg igjen i sukkerproblemet. Ikke for det. Jeg har vel ike vært av de som spiser mest - men glad i søtt - ja. MEN - så har jeg blitt rammet av høyt kolestrol - arvelig. Da MÅ man legge om kostholdet sitt. Det er en kjempemotivasjon i så fall. Man føler seg merkelig uten dette sukker, og det er en liten kamp - men når man så smaker noe som er virkelig søtt - så er det jo ikke godt i det hele tatt. Jeg har lest at sukker er verre enn heroin for kroppen med tanke på avhengighet. Jeg tror så gjerne på det. Lykke til. La oss kjempe på!

    ReplyDelete
  12. Det er rigtig inspirerende at læse dit indlæg - og sikke en fed udfordring du har givet dig selv i sommer :-)

    Håber du fortæller om hvordan det går.

    KH Maria

    ReplyDelete
  13. Jeg har selv været på "sukkerafvænning" jeg har stort set ikke spist sukker, i et par måneder nu...den første uge er den værste! Held og lykke med projektet...

    ReplyDelete
  14. Jeg smagte nogle mulberries hos en veninde den anden dag - MUMS, de er virkelig lækre!

    Jeg er nok også lidt afhængig af sukker (og det er ikke blevet bedre af en ferie i Sverige, hvor de har uhørt lave priser på slik ...), så jeg glæder mig til at høre mere om dit minus-sukker-projekt! Sejt gået med 4 dage!!!

    ReplyDelete
  15. ihhh altså Lisbeth! Skal du skrive om sukker og afhængighed???? For s... da helt dårlig samvittighed, øv altså:)
    Dit indlæg har sat tanker igang og de har rumsteret siden jeg læste det...og det er ved at være mange timer siden!!! Kan bare ikk glemme din debat! Og ja, jeg er en af dem som spiser alt for megen sukker i form af slik, sukker i kaffé latte og pepsi max!!!!! frugteligt, når man bliver forført.....på den lidt trælse måde.
    Nu vil jeg tage dine ord til mig og forsøge mig med at nøjes med kaffen. Tak for sparket, hehe.
    Madplan for en hel månede- hvordan formår du det??? Jeg står af allerede efter 3 dages planlægning!!!
    Men dine varer ser helt og aldeles skønne ud. Tror dog desværre ikke at jeg kan overskue hvor meet jeg skal bruge af hver en ting for at overleve en månede:)
    Lisbeth, du er sej og jeg tager hatten af for dig. Håber familien stortrives,
    kh kirsten

    ReplyDelete
  16. Tak for alle jeres kommentarer... Jeg er glad for at kunne inspirere lidt;o)
    Det er bare så god en måde at handle på og det med mængderne synes jeg lynhurtigt man får en fornemmelse af. Hvis man bare ved hvor meget man spiser på en uge, så ved man jo også hvor meget man spiser på en måned...
    Jeg handler ca. 1-2 gange om ugen, mandag køber jeg frugt og grøntsager og mælk og hvis vi manger noget køber jeg i løbet af ugen, men det er småting... Jeg bager ikke rugbrød selv, men masser af andet brød. Jeg har prøvet rugbrød, men er aldrig blevet rigtig ferm til det!
    Åh, Ulla... Hvor må det være skønt at kunne få de gode lækre varer til en god pris... Jeg burde jo næsten køre til Tyskland et par gange om året og købe ind!! Det er ærgerligt at varerne stadig er sådan lidt specielle i Danmark. Ja, sukker... Jeg har aldrig tænkt på det i forhold til børnehave osv. for her er det jo bare helt naturligt at børnene bare slet ikke får det i institutionerne... Heldigvis! Det går stadig godt med sukkerafvendingen og jeg har masser af energi (på trods af natteamninger osv;o)
    Kirsten... Jeg savner din blog altså! Nå, men det med at planlægge... Jeg er ikke særlig god til det, men vi har jo nogle favoritretter og gentagelser... Det handler nok bare om ikke at gøre det for udfordrende...

    ReplyDelete
  17. Det er l œkkert at se at der muligheder for gode bio dynamiske og Okologiske varer I Danmark. her I USA er udbuddet jo ganske overvœlende, og alt kan fås, når jeg er iDanmark har jeg altid svœrt ved at finde økologiske varer, saa mange tak for listen, da vi jo er ved at vende tilbage.
    Vi har i mange år spist forholdsvist kun økologisk, jeg fortrœkker at dyrke hvad jeg kan selv, og kobe resten fra de lokale bøndere. At støtte lokalt har utroligt meget at sige for mig. I stedet for sukker bruger jeg gerne Agave som er fra en kaktus, sødt men meget sundere en sukker, jeg bruger også rapadura som er langt mindre behandlet sukker produkt, og naturligvis allemest honning som er stroligt sundt.
    Min holdning er generalt at holde vores ost saa nœr den œgte vare så muligt, vi drikkker rå mœlk, og laver selv yoghurt med denne, samt kœrnemœlk, Vi stiller vores mel, frø og kerner i opblødning gennem natten for at kroppen bedre kan optage nœringen.
    Ganske klart er kost vigtigt for mig, og jeg kunne blive ved, jeg mener også at vi som mennesker er kommet vœk fra at bruge penge på ordenligt mad, og synes altid det er rart at se andre some vœrdsœtter vœrdien ved en sund og god kost til sin familie:)
    ~Christina~

    ReplyDelete
  18. hej Lisbeth
    dejligt indlæg og super med en god sukker debat! Jeg er selv på anden sukkerfrie måned og det kører super! Jeg skal tilbage til min vægt før børn og bare have det godt i det hele taget. Det tog en uge for mig at detoxe, var totalt deprimeret og modløs. pludselig tog det en drejning og jeg fik mega meget energi. Det vildt som det sukker er..
    Jeg køber selv ind på Helsam og prøver på den måde at holde mig til øko uden at skulle i Kvickly for tit. ;)
    I vuggestuen køber jeg ind gennem Solhjulet og Hørkram og jeg elsker bare at få varer hver mandag! Det føles helt klart i hjertet at det er rent og kærligt! ;) Tak for en god blog! KH EMilie

    ReplyDelete
  19. Hvor er du sej -You Rock- :) Jeg ammer seLv min søn på 6 måneder, hvad sir' prinsessen tiL din kost-ingen-sukker-omLægning?

    Lisbeth, jeg tror squ at jeg hopper med, jeg hopper I med begge ben! Jeg gør det :) NuL sukker ...bLir' svært! Men jeg gør det :)

    Fra jeg står op i morgen, så hedder det nuL rørsukker i Latten (krise), ingen rørsukker tiL mine grødpandekager (krise) og ingen hyLdebLomst saFt de næste 14 dage!

    ...og dereFter?

    Vi Lever også 95% ØkoLogisk og så-meget-som-muLigt Fair Trade, og det er simpeLthen det bedste vaLg jeg har taget For vores FamiLie..

    Jeg eLsker Fair Trade, for det at Leve ØkoLogisk sparer på miLjøet, men tænker på alle de bønnere som bLir' uretFærdigt behandLet i verden, dem hjæLper Vi hvis vi køber Fair Trade (og de s'FøLig leverer Fair Trade).. Hvis jeg har vaLget mellem to produkter, og det ene er et Fair Trade produkt, så er det med 100% sikkerhed det der kommer med hjem!

    Ælsker din bLog..

    ReplyDelete
  20. Hvor er du sej Sus!!! Skønt at du hopper med... Jeg synes det er virkelig svært... Den første uge var fin, men jeg mangler virkelig noget nu... Åbner hele tiden køkkenskabet for at se om der er noget spændende, selvom jeg udemærket ved hvad der er derinde....:o( Men jeg holder ved... Skal nok klare den! Held og lykke... Fortæl endelig løbende hvordan det går, så bakker vi hinanden op!

    ReplyDelete
  21. Hov... fik slet ikke svaret på det med ammeriet og Marthas reaktion. nu hvor jeg tænker over det, så har hun måske reageret... Hun har lagt sig til at sove med det samme hver aften siden jeg stoppede med sukker... Ikke at hun har været vanskelig tidligere, men der har været perioder hvor hun har haft svært ved at falde i søvn... Gad vide om der er en sammenhæng.

    ReplyDelete
  22. Det er skræmmende, er det ikke? Altså det med amning? Min søn er Faktisk ret go tiL det der med at faLde i søvn, han bLir' ammet og sover hurtigt.. Han sover Faktisk også meget i Løbet af dagen, mon vi Får ham at se nu *Heh*..

    Faktisk så tror jeg også det er værst For Os Fordi vi er på barseL, og vi måske passere køLeskabet lidt fLere gange end ''normaLt'' :)

    Tænkte på, da jeg igår Læste din bLog, om du ikke har Lyst tiL at inspirere Os (sikker på at de andre bakker mig op) med nogLe lækre opskriFter? Jeg sys at jeg er gået Lidt tør For ideer.. Og så bLir' det bare det samme og det samme og det samme ...og det jeg ved Gaia kan Li'!

    Vi modtager ikke nogLe frugt/grønt kasser, da jeg seLv eLsker at håndpLukke vores frugter og grøntsager (desværre ikke Fra egen have, men) Fra supermarkedet..

    ReplyDelete
  23. Bare lidt nysgerrig...
    Hvordan går det med dette?

    ReplyDelete
  24. Hvor ser det dog lækkert ud! Hos os spiser vi så meget økologisk og biodynamisk som muligt, og reglen hedder, at der kun er slik om fredagen. Har du ikke nogle opskrifter du kan dele? Vi er nemlig løbet lidt tør herhjemme:)
    Knus
    P.S. Elsker din blog!!!

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!