Thursday, June 24, 2010

Postkort-passion






Jeg elsker gamle postkort, både de smukke billeder på forsiden, men jeg kan specielt godt lide de gamle håndskrevne kort... Tænk, så smukt og sirligt de er skrevet. Hvem der bare havde så fin en håndskrift.
Ja, det er vist noget der hører fortiden til, for der er ikke ret mange der sender postkort længere og det er jo forståeligt nok.
Jeg synes det er sjovt og hyggeligt at læse de gamle kort. Jeg har flere bøger med postkort, som en familie har samlet gennem tiden... Det er lidt underligt at læse andres små historier. Som Peter der får skæld ud, fordi han ikke har skrevet og sagt tak for gaven fra en tante, tanten skriver tre gange og bliver mere og mere fast i tonen og så er der ham, som nok skal få lov at leje et værelse til sin hustru og datter og skrevet med småt står der, at det med den anden lille dame skal de også nok finde ud af (hm, gad vide hvem den anden lille dame er!?).
På det nederste kort fortæller pigen, at hun er blevet så glad for sit værelse, fordi hun har fået nyt tapet (det kunne have været skrevet af mig).
Det er lidt som at snage i andres liv, men på den anden side er mange af kortene så gamle, at der nok næppe er nogen der savner dem... Jeg holder i hvert fald af dem og bliver glad af at se på dem.

12 comments:

  1. som små eventyr man begiver sig ud på, ved at læse.... herligt! ;)

    ReplyDelete
  2. Ja, det er dejligt at gå på opdagelse og digte videre selv... :-)
    Ps. Hvor har du dog fundet det skønne, skønne tapet?

    ReplyDelete
  3. Ja gid det var tapet... Det er stof på opslagstavlen. Det er noget gammelt sengetøj.

    ReplyDelete
  4. Suk ... Jeg må på udkig efter ligende til min datters værelse! Tak!

    ReplyDelete
  5. Sikke en dejlig samling. Får helt lyst til at høre flere historier fra dine postkort.

    ReplyDelete
  6. Sikke en dejlig samling. Får helt lyst til at høre flere historier fra dine kort.

    ReplyDelete
  7. Ja... det er også spændende:o)

    ReplyDelete
  8. for en fantastisk vegg!

    ReplyDelete
  9. Hvor skønt med de gamle historier :) Dejligt med et indblik i hverdag for 100 år siden.

    Håber, at I havde en god dag i dag & glæader mig til vi ses.

    God weekend!

    Kram Mirjam

    ReplyDelete
  10. Passionen for kort har jeg også, skriften er nærmest kunst.Jeg har også flere fra gamle familiemedlemmer og det er ekstra dejligt, et godt minde.
    En god ide du har hængt dem op på væggen.
    Hav en dejlig fredag.

    ReplyDelete
  11. Hej Lisbeth.

    Åh, jeg elsker også gamle postkort og har en masse liggende, og har også en lille kollage på vores ene badeværelse. Har dog aldrig tænkt på at hænge dem med skriftsiden ud ad. Smuk idé !
    Og ja, det er altså lidt en skam at postkort og håndskrevne breve er blevet til en sjældenhed. Hvad jeg bare selv har liggende af breve fra gamle penneveninder - det er da fantastisk.

    Kh Ulla.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!