Friday, May 28, 2010

Det store billede


Flere har spurgt, hvordan man viser større billeder på sin blog og her kommer en lille lyn-guide.

Vælg en skabelon.
Gå ind i "layout" og videre ind i "rediger html".

Her finder du et sted hvor der står "Header-wrapper 660px" Du ændrer 660px til fx. 1000px. (min blog er 1000px). Nu er din overskrift blevet bredere.
Så finder du "Outer-wrapper og ændrer ligeledes den til 1000px. Nu er hele bloggen bredere.
Lige under finder du "Main-wrapper", som du kan ændre til 700px. Det er stolpen hvor indlæg og billederne vises.
Under er "Sidebar-wrapper" som du kan lade forblive 220px (Så er der stadig et pænt mellemrum mellem dine billeder og sidestolpen).
Til slut ændrer du størrelsen på din "footer" også fra 660px til 1000px.

Når du så lægger billeder ind i fremtiden, skal du først tilpasse dem i dit billedprogram, så de har bredden 700px.  Når du lægger dem ind på bloggen, skal du venstrestille billederne (eller højrestille, hvis du har sidestolpen til venstre), for at de passer med bredden på din overskrift. Billederne skal tilpasses i størrelsen ved at du klikker på "oprindelig størrelse".  Husk i øvrigt at dine billeder skal have en meget høj opløsning for at det fungerer og for at det giver et smukt resultat.

Jeg håber det giver mening, for jeg er ingen knag til computer, men fandt ud af det alligevel... Husk husk husk at lægge en sikkerheds-kopi af din blog på din computer før du går i gang, for går noget først galt, er det svært at rette igen.


Her er et stort billede af min skønne mor og min lille Martha. 
Jeg tog billedet i mandags, da min mor fyldte 55 år.

25 comments:

  1. Tak for anvisningen med billederne..

    Jeg tænker på, om det også kan lade sig gøre, når man som jeg, har en blog med 3 spalter...??

    KH
    Cristina

    ReplyDelete
  2. Wauw et godt billede af din Mor og Martha.... 55 år! Hun ser jo fantastisk ung ud ;)

    Rigtig god weekend ;)

    ReplyDelete
  3. Tak Janne;o)
    Jo, Christina. Det tror jeg godt man kan. Hvis du gør hele bloggen bredere, så kan du også gøre midterstolpen bredere... Det må kunne lade sig gøre.

    ReplyDelete
  4. Tak Frk. Evigglad! Det bliver hun så glad for at høre;o) Jeg håber også jeg er lige så smuk, når jeg er 55... Håber det er sådan noget der ligger i generne... Men tror måske jeg spiser for mange engelske vingummi og drikker for meget kaffe...

    ReplyDelete
  5. Tusind tak for anvisningerne....jeg prøvede, men så passede det lige pludselig ikke med min baggrundsskabelon - gad vide om man så er nødsaget til at have en ensfarvet baggrund, når man kaster sig ud i denne form for kode-ændringer?

    kh
    Trine

    ReplyDelete
  6. Hm... ved ikke det med baggrunden... Har ikke haft en anden baggrund, så det haj jeg ikke lige erfaringer med.

    ReplyDelete
  7. Hejsa

    Jeg er simpelthen allerede gået i stå ved den første forhindring. Header-wrapper 660px det er ikke at finde på min...der står header wrapper men ingen tal??

    Tak for tippet iøvrigt og nummenum hvor nogle lækre billeder!! Også af din datter i dit tidligere indlæg!

    ReplyDelete
  8. Har prøvet at gøre det nu men ved ikke lige om det fungere...de tal som jeg skulle ændre fra 620px til 1000px har jeg ikke kunne ændre da de ikke stod der

    ReplyDelete
  9. Tusinde tak for anvisningen.. Måtte straks prøve ;o)
    Nu skal jeg så prøve om jeg kan få det til at virke med de store billeder..
    Og sikken en dejlig blog du har her :-)
    God weekend

    ReplyDelete
  10. Hjertelig tatt for gode tips angående endring av blobb malen! Ser bra ut med store, fargerike bilder!
    Nydelig og inspirerende blogg du har!

    Hilsen Birthe @ MangoGiraff

    ReplyDelete
  11. hold da op en smuk mor du har, jeg kan også se hende oppe i din overskrift. Super flotte billeder.
    Tak for anvisningerne til større billeder. Jeg kan se at du ikke har udgivet min kommentar, men jeg glæder mig alligevel til at prøve mig frem om lidt. Jeg er bare ikke nogen computerørn, men er blevet så glad for de ting jeg har fundet ud af, at jeg bare er blevet mere nysgerrig på alle de ting computeren og dermed bloggen kan.
    tak, og god weekend Stine:)

    ReplyDelete
  12. Jeg er lige tilbage igen, det er lykkes for mig, først efter din anvisning til 1000px, som jeg bagefter rettede til 850px, for så er det lige som om at jeg kan se det hele, både indlæg og sidebar på en side.
    Hmmm, jeg ville også så gerne kunne det der du gør med at skrive dit navn i hjørnet på dine billeder, især nu hvor der har været alt det der forfærdelige med at der er en som sidder og udgiver sig for at være en anden.
    Er det svært? og er det noget du kan fortælle mig hvordan man gør?

    Endnu engang tak for hjælpen med de større billeder, glæder mig allerede til at lægge et nyt indlæg på. Mon man også kan ændre størrelsen på billederne i sidebaren?? hmmm... det vil jeg lige prøve.
    Stine:)

    ReplyDelete
  13. Hej Stine!
    Skønt at du fik det til at virke... Har lige kigget på din blog og det ser fint ud...
    Signatur på billederne laver jeg i picasa.. I virkeligheden er det jo ikke til megen gavn, da de kan klippes af billederne uden at ødelægge så meget, men jeg synes det ødelægger billederne med store vandmærker el. signaturer hen over fotoet... Mærkelige mennesker findes jo desværre, men det er jo desværre realiteterne når man lægger noget ud på nettet... Jeg ville være rigtig ked af at lade det påvirke min lyst til at inspirere og glæde andre (og mig selv ikke mindst)... Jeg føler så stor sympati for dem det er gået ud over... Det er helt igennem frygteligt!

    ReplyDelete
  14. Hej igen

    Gider du tage et kig på min side? Jeg kan ikke forstå billederne ikke er blevet bredere??

    Tak (:

    KH Camilla

    ReplyDelete
  15. Super forklaring... 1000 tak for det, jeg har allerede ændret format, nu ser mine gamle indlæg dog en smule smålige ud ;D så jeg må igang med nogle nye jo ;D...
    Knus herfra :)

    ReplyDelete
  16. Skøn forklaring, 1000 tak for det, jeg har allerede ændret format. Dog ser mine gamle indlæg lidt "smålige" ud nu... ;-)
    Så jeg må igang med at lave nogle nye jo ;D

    Knus herfra :)

    ReplyDelete
  17. Hej

    Nu har jeg siddet og kigget lidt på det, og endelig ser det - nogenlunde - ud som jeg gerne vil have det på min blog. Hvor er det fint.

    Mange tak for den gode forklaring!

    Der er dog en ting, som jeg tror, at du har fået skrevet forkert i dit indlæg. Hvis man har et billede, man skal gjort større, så skal man vist ikke bare tilføje det samme tal til "height" og "width". Jeg prøvede og fik et forvrænget billede. Nu har jeg prøvet mig frem, og jeg tror, at du skal ændre tallet forholdsmæssigt.

    Altså begge tallene skal ganges med det samme tal.

    Mit billede var for eksempel 400 x 268. Jeg ville gerne have, at det blev 600 på den lange side, eller 1½ gang større end det var før. Jeg gangede derfor også 268 med 1½ og ændre det tal. Og så blev billedet helt fint igen.

    ellers mange tak for en fin blog, lækre billeder og dukkebørn så skønne, at ens hjerte nærmest smelter

    ReplyDelete
  18. Hej

    Nu har jeg siddet og kigget lidt på det, og endelig ser det - nogenlunde - ud som jeg gerne vil have det på min blog. Hvor er det fint.

    Mange tak for den gode forklaring!

    Der er dog en ting, som jeg tror, at du har fået skrevet forkert i dit indlæg. Hvis man har et billede, man skal gjort større, så skal man vist ikke bare tilføje det samme tal til "height" og "width". Jeg prøvede og fik et forvrænget billede. Nu har jeg prøvet mig frem, og jeg tror, at du skal ændre tallet forholdsmæssigt.

    Altså begge tallene skal ganges med det samme tal.

    Mit billede var for eksempel 400 x 268. Jeg ville gerne have, at det blev 600 på den lange side, eller 1½ gang større end det var før. Jeg gangede derfor også 268 med 1½ og ændre det tal. Og så blev billedet helt fint igen.

    ellers mange tak for en fin blog, lækre billeder og dukkebørn så skønne, at ens hjerte nærmest smelter

    ReplyDelete
  19. Hej og 1000 tak for tippet.
    Synes min blog er blevet meget pænere.
    Skønt billede af din mor og lillepigen.
    Også de af din datter på nedenstående indlæg. Herligt med alle de mælkebøtter.

    ReplyDelete
  20. Tusind tak for tippet. Jeg har prøvet det af, og det virker jo supernemt efter din anvisning.
    Jeg har linket til din anvisning, for ellers er der sikker 100 der spørger.
    Håber det er OK?
    Har længe drømt om større billeder, men ikke fået mig sat ind i det. Tak fordi du har brugt tid og energi på det.

    Fortsat god søndag
    Karen

    ReplyDelete
  21. Jeg fandt din side på en anden og læste straks din anvisning på hvordan man ændrer bloggen - sikke smart. Jeg lavede min blog for et par måneder siden og prøver stadig lidt forskelligt af. Jeg har afprøvet det du har skrevet og nu ændret min blog.
    Men jeg er itvivl om hvordan man får et eller flere billeder ind i overskriften - som du jo har, kan du henvise eller beskrive det for mig - er det via picasa eller hvordan?

    Fin blog i øvrigt :)
    MVH Sandra Nielsen

    ReplyDelete
  22. Hej Lisbeth!

    Håber på din hjælp til det med billederne - jeg kan ikke hitte ud af det:-)

    Kh

    ReplyDelete
  23. Jamen det ser da fint ud på din blog... Hvad er det du ikke kan finde ud af?

    ReplyDelete
  24. Jeg har nu ledt og ledt og ledt igennem alle html koderne, men kan simpelthen ikke finde det sted du beskriver.
    Kan du på nogen måde sige det lidt mere præcist hvor man ændre det?

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!