Tuesday, April 13, 2010

Eventyrsøndage- Kunsten at fortælle en god historie

Jeg er ved at planlægge et nyt kursus og selvom datoerne ikke er helt på plads, må jeg løfte lidt af sløret...

En af de fantastiske ting ved Steiner-børnehaverne er de eventyr, som bliver fortalt hver dag efter frokosten.
Alle børnene  bliver samlet i eventyr-stuen og får fortalt et eventyr med små fine håndsyede dukker.

Eventyret bliver ikke læst op af en bog, men pædagogerne har lært det udenad og de fortæller mens dukkerne bliver ført rundt foran børnene, som sidder stille med store øjne og lytter.
Det samme eventyr bliver fortalt hver dag i en uges tid. Dette fordi børn elsker gentagelser og fordybelse.


Det er en fryd at fortælle eventyr på den måde og jeg tager tit små dukker med i skoven og finder en spændende træstub. Her kan jeg fortælle små improviserede historier og mine børn elsker det! 
Der er noget magisk ved at hive en nisse op af lommen og digte en lille historie...


Kunne du tænke dig at lære at sy dukker til nogle af de store eventyr og øve dig i kunsten at fortælle en god historie!??


Nu introducerer jeg et lidt længere kursusforløb… Nemlig ”Eventyrsøndage”!


Den første søndag i hver måned mødes vi og syr dukker til eventyr.

Og vi skal meget mere end at sy, for hvordan fortæller man egentlig et godt eventyr og hvordan fanger man børnenes opmærksomhed? Det får du rigtig god inspiration til fra interessante mennesker!


Har du lyst til et lidt længere forløb med masser af hygge, sjov og alvor, så glæd dig til de nærmere detaljer, som snart kommer...


Jeg håber på at se nogle af mine tidligere kursus-deltagere og selvfølgelig en masse nye ansigter!
















Snehvide og de syv små dværge har jeg syet til en Rudolf Steiner børnehave på Sydsjælland. Jeg håber de glæder en masse dejlige børn!

12 comments:

  1. SUK! Hvem der dog boede i din nærhed........

    ReplyDelete
  2. Oooh you have spring all wrapped up and then some!

    ReplyDelete
  3. Hej Lisbeth.
    Det er jo lige det jeg har ventet på :-).
    Jeg vil meget gerne deltage.

    Mange hilsner
    Katrine - fra dit 1. dukkekursus.

    ReplyDelete
  4. Hej søde Lisbeth.

    Jeg er meget, meget interesseret :-D.

    Kunne du løfte sløret for økonomien, evt. på mail?

    Knus,
    Synne

    ReplyDelete
  5. Det låter som en jättefin idé att du sprider berättarkonsten med årstidsfigurer. För mig själv går det liksom inte att skapa en docka som inte har sin egen historia och att berätta historier är min största drivkraft när jag syr mina dockor.

    Jag är helt säkert på att det blir trevliga kurser och glada deltagare!

    Soliga hälsningar, Juliane

    ReplyDelete
  6. Louise K. HansenApril 14, 2010

    Hvor lyder det dog spændende. Jeg har lige skrevet en mail til dig, for jeg vil bestemt høre mere, når du er kommet længere med planlægningen.
    Hilsen Louise

    ReplyDelete
  7. Hej Lisbet

    Det vil jeg meget gerne ide mere om. Sted og pris.
    Knus til dig

    ReplyDelete
  8. Smukke forårsbilleder. Det lyder som et fantastisk kursus.

    ReplyDelete
  9. Tak for søde dejlige kommentarer!
    Stina og Katrine... Det ville jo være så skønt at se jer to herlige damer igen!! Jeg skal nok sende en mail med nærmere detaljer i snarlig fremtid. Stedet bliver det samme som sidst.
    Synne, ih altså hvor ville det være dejligt at se dig. Jeg skal nok sende dig info, så snart jeg har regnet og planlagt færdig!!
    KH Lisbeth

    ReplyDelete
  10. Hello!

    I just found your blog - I love your Snow White and the Seven Dwarfs! I also have made these character dolls and you can see them on my blog and PictureTrail if you would be so kind to visit. :<)

    Wishing you a great day!

    Barbara Diane
    http://whimcees.blogspot.com
    http://www.picturetrail.com/whimcees

    ReplyDelete
  11. Hej søde.

    Noget nyt om eventyr-søndage?

    Knus,
    Synne

    ReplyDelete
  12. Kære Lisbeth.
    Jeg er også meget interesseret i dine "eventyr-søndag" og vil derfor også høre om der er noget nyt?
    Jeg er dog helt klar over situationen med dig og din familie, så jeg er fuld af forståelse, hvis overskuddet ikke lige har været der..
    Kh. Anne

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!