Wednesday, April 28, 2010

Brændenældesuppe


I eftermiddags var vi ude og hente brændenældeskud og lavede lækker brændenældesuppe til aftensmad.
Hvis du vil prøve det samme, så er det nu du skal slå til. Det vrimler med fine nye brændenældeskud og så er det sundt og smager rigtig godt...
Husk at have handsker med!!!

Her er min opskrift. 
Den er lidt på slump... men  det var sådan cirka sådan her jeg gjorde til to voksne og to børn:

Ca. 2 liter spæde brændenældeskud
Et stort løg
Et par kartofler eller tre
Lidt hvidløg
Boullion
Ca. en liter vand
2-3 spsk. smør
2-3 spsk. mel
salt
peber
 

Skyl brændenælderne.
Smør i gryden. Hakket løg, hvidløg og kartofler svitses. I gryden med brændenælderne og rør lidt rundt. Hæld vandet med boullion over og lad det simre til det er klar (vel en 15-20 minutter). Tilsæt et par skefulde mel (det kan undlades, men giver suppen en mindre vandet konsistens).
Op med det hele i blenderen og så tilbage i gryden. Smag til med salt og peber og server med smilende æg og lækkert hjemmebagt brød til...

6 comments:

  1. Det smager å fantastisk dejligt men jeg har desværre aldrig haft held til at finde en opskrift

    ReplyDelete
  2. Jeg skriver opskriften senere;o)

    ReplyDelete
  3. Har en opskrift på min blog tidligere i år...og husk, hvis du klipper dem ned, så skyder de nye skud igen!

    ReplyDelete
  4. Lækkert ser det ud.

    ReplyDelete
  5. tak for opskrifter, begge to - jeg vil fnde et brænenælde krat :-)

    ReplyDelete
  6. Mmmm... Havde helt glemt brændenældesuppe (og te)
    Sku jo være så djævelsk sundt.
    Tak for inspiration.
    Knus Maren

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!