Friday, November 6, 2009

Fødselsdag i børnehaven




I steinerbørnehaven er fødselsdagen en helt særlig dag, hvor forældrene får lov til at være med.
Fødselsdagsbarnet får kappe og krone på og alle de andre børn er med som gæster til festen.
Der bliver fortalt et særligt fødselsdags-eventyr, som rummer de vigtigste begivenheder i barnets liv indtil nu.

Jeg bliver altid så rørt, når et af børnene holder fødselsdag. Det er så dejligt at denne dag bliver gjort til noget så særligt!

Her er billederne fra Storms fødselsdag i børnehaven. Han får sit eventyr, sin gave (en lille efterårsdreng) og han hopper sit "fire-års-hop"!


Translation:

"In the waldorf kindergarten the birthday is a very special day. The parents will join the child for the day.
The Birthday child receives a cape and a crown and all the other children are invited as guests.
The kindergarden teacher tells a special birthday-story, which includes the main events in the child's life up until now.

I always get so touched when one of the kids celebrates their birthday in the kindergarden. It is such a special day!

Here are the pictures from Storm's birthday in the kindergarten. His birthday story is told, he receives a gift (a small autumn boy) and he jumps his "four-years-jump"!"

7 comments:

  1. Ja, det er simpelthen så smuk en ting med fødselsdagene. Hernede må forældrene dog ikke være med. Jeg har kun set hvordan det foregår fordi der, da jeg i sin tid kørte Rasmus ind, var to fødselsdage.
    Det er bare så fint med kronen, kappen, sangene og deres lys foran sig på bordet.
    Rasmus og Bertram har så sent som idag leget 'Geburtstag', hvor Bertram var fødselsdagsbarnet med krone og kappe og Rasmus og alle bamserne var gæster. Så stod de der og sang fødselsdagssangen så fint med deres små englestemmer. Jamen, hvor kært altså :-)

    Tillykke med din Storm - og dig selv ;o) Hvor specielt at I deler fødselsdag!

    Kh Ulla.

    ReplyDelete
  2. Ej hvor ærgerligt at I ikke må være med... Det må være en tysk ting;o) Vi er med til alle fødselsdage, både i skolen og i børnehaven og de steder hvor jeg har været i praktik, har forældrene også været med... Jeg synes det er en god ting, for det er jo sådan en stor og til tider overvældende begivenhed og så er det godt at mor og far er der og at man kan tage hjem lige efter eventyret.
    Hvor sødt at de leger fødselsdag... Det gør Storm og Alma også;o) Herligt at noget gør så stort idtryk!

    ReplyDelete
  3. hej lisbeth,
    sikke fine billeder af en stor dreng.
    ja, steinerfødselsdage er noget helt specielt. jeg får det dog kun fortalt, vi er heller ikke med i vores børnehave, men det lyder sååååå hyggeligt. gaven er en hjerteformet æske med en krystalsten paket i smukt papir og et bivokslys. krone og trone og hop følger også her:) og oftest hjemmebag eller frugtfad, som fødselsdagsbarnet har med:) fantastisk måde at værdsætte ens lille stjerne på.
    ønsker jer en skøn dag,
    kh kirsten

    ReplyDelete
  4. Hvor lyder det bare hyggeligt og dejligt! Bliver helt misundelig over at der ikke er noget Steiner her i vores by.
    Kh Stine.

    ReplyDelete
  5. Kæmpe stort tillykke med Storm.
    Det lyder som en rigtig dejlig fødselsdag i børnehaven :).

    ReplyDelete
  6. Sikken nogen dejlige billeder af en helt særlig dag. Steiner skoler og børnehaver er fantastiske til at skabe smukke tradtioner og jeg tror det er meget vigtigt for børn (og voksne). Vi er ikke steiner mennesker, men jeg prøver selv at skabe mange tradtioner i vores år og når jeg læser om steiner tradtionerne bliver jeg altid så glad og inspireret. Min lille pige fylder fire lige om lidt så Storm og hun er helt jævnalderene. Det synes jeg der nyder billederne af Storm er helt sjovt.

    Mange gange tillykke med dit skønne livstykke af en dreng.

    ReplyDelete
  7. Tak for de søde kommentarer;o) Det er så dejligt med de traditioner og jeg elsker dem også. Børnehaver er jo forskellige, men jeg synes under alle omstændigheder det er dejligt at få lov at være med og jeg ved det også er det for Storm... For ham er det hårdt med de store begivenheder og det at være midtpunktet en hel dag, så er det rart at have mor og fra ved sin side...!

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!