Thursday, January 15, 2009

Eventyrlige billeder



I børneværelset over Almas seng har hun smukke eventyrlige billeder fra de kendte folkeeventyr.
Vi bruger meget tid på at snakke om billederne før Alma skal sove og hun elsker at ligge og kigge på dem, før hun falder i søvn.

Der findes mange efter min mening dårlige gengivelser af de gamle eventyr, men jeg synes lige så godt, at man kan give sine børn den gave, at fortælle de gamle udgaver.

Jeg læser dem højt før sengetid, eller fortæller dem som et lille "fortælleeventyr", hvor jeg bruger små dukker og rekvisitter, lige som man gør hver dag i Steiner-børnehaverne.

Det er altid en succes hos børnene, når det hele bliver levende for dem. De bliver helt opslugte...

Inger Brochmann har lavet en bog med 30 eventyr, som hedder "Fortæl folkeeventyr for dine børn". I den er der også tydninger og en masse andet interessant om hvorfor det er så vigtigt at fortælle sine børn eventyr.

En god bog, som er værd at investere i.

Ellers kan jeg anbefale Grimms eventyr fra Nordisk Forlag, som indeholder de gamle eventyr.



8 comments:

  1. Smukke billeder - jeg kender godt bogen. Der ligger en lille ting til dig på min blog:-)

    ReplyDelete
  2. Vilka fina bilder! Jag är uppenbart inte den enda som skrev om Rödluvan idag på sin blogg... Hälsningar från skogen!

    ReplyDelete
  3. Hei
    Ja fint å få tips om fine eventyr, synes det er så mange dårlige og ikke minst altfor skumle for små små barn. Takk for tipset da=)
    Drops=)

    ReplyDelete
  4. åh så veldig fine eventyrbilder, jeg elsker eventyrbilder.

    ReplyDelete
  5. Dejligt at se billeder som jeg husker fra min tid med antroposoferne i Järna. Det er en fin blog du har lavet.

    ReplyDelete
  6. Vilken fin Waldorf-stjärna du har på fönstret!

    ReplyDelete
  7. Gode billder

    Her i huset har vi ogsåtrediton for at læse om aftenen for Andrea. Det er en god måde at afslutte dagen synes jeg. Jeg selv har altid læst meget, og håber at præge hende til det samme.

    KNUS.

    ReplyDelete
  8. Fantastisk smukke billeder. De må være perfekte at falde i søvn til. I vores familie fortæller vi mange eventyr (og læser mange bøger). Nogle historier digter vi selv andre genfortæller vi. I hele januar holder vi mørkning og der læser vi hver dag i vores Grims Eventyr.

    ReplyDelete

Tusinde tak fordi du giver dig tid til at lægge en kommentar. Det gør mig rigtig glad og er med til at vise, at du får noget ud af det, jeg skriver!